Katter iFokus

Katter

Etiketter: tillbehörutrustning
Läst 3025 ggr
Paddan88
0

Stinkande kattlåda. Behöver tips på bra kattsand!

Hej jag har för ca 3 veckor sedan skaffat en ny katt och hennes bajs stinker så att det riktigt osar genom hela lägenheten. Det enda som lindrar är att vädra ut hela lägenheten och ställa ut kattlådan i trädgården ett par timmar men sen har man ju istället problem med en iskall lägenhet och går och väntar på nästa bajsbomb. Hon får samma foder som hankatten "Taste of the wild" och hennes bajs är i en normal konsistens så jag tvivlar på någon form av allergi och gissar att det snarare är så att hennes skit stinker mer helt enkelt. Jag är också personligen väldigt känslig för lukter. Saken är den att vi har en väldigt billig Kattsand av märket "klumpe" och den har funkat jättebra till hanen men jag börjar misstänka att den inte döljer dofter så värst bra med tanke på hur det är nu. Jag är beredd att betala för en dyrare sort för att åter få en väldoftande lägenhet. Vi tömmer lådan en gång per vecka som det är nu och rensar ur bajs 2 ggr per dag eller oftare om det behövs. Kisslukt har vi inget problem med för den verkar döljas bra men lilltjejens bajs håller på att driva mig till vansinne och om det fortsätter så här så är jag rädd att det kommer skada min relation till den underbara lilla tösen därför vänder jag mig nu till er med en vädjan om hjälp så jag vet vilka åtgärder jag ska ta vid när jag besöker djuraffären imorgon.

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Nicklasangora
1

http://www.coolstuff.se/Litter_Kwitter

Köp till den automatiska spolaren!

Paddan88
2

#1 tack för tipset men hon är en f.d gatukatt och jag tror inte att hon är redo för att toalettränas med en sådan på ett bra tag framöver :/

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Ellenor123
1

Jag tycker att de flesta av Everclean's sorter döljer doft väldigt bra.

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

[Thiah]
2

Det kan vara så att det luktar mindre så fort hennes mage blivit van vid sin mat och sitt nya liv. Vår ena katt stank apa i nästan 4 månader innan det gick över. Och hon bajsade helt vanligt bajs hela tiden. Ever clean sand är annars toppen. Dyrt med drygt och bra.

Paddan88
0

Har hört att everclean ska vara bra men att den ska lukta väldigt mycket "parfym" Det fins som jag förstår många olika sorter. Har ni någon att rekomendera? Är som sagt väldigt känslig för lukter så den får ju inte dofta för "gott" heller om ni förstår hur jag menar. Att Everclean är dyrt har jag inget problem med. Anledningen till vår billiga sand är att sambon som är uppvuxen med katter ville köpa samma märke som hans föräldrar använde och eftersom det funkade med den äldre katten har vi alldrig prövat någon annan typ av sand men nu käns det som om vi måste prova för som läget är nu så går det ut över lillkatten :( #4 tack för den teorin. Det inger mig hopp. Lilltösen fick Mjau mjukmat först för det åt hon där hon bodde förut men hon både spydde och fick rännskita (antagligen av miljöombyte och stress) så jag bytte snabbt till Simbas foder och då lugnade sig magen bortsett från att bajset luktar sjukt mycket.

[Thiah]
0

Jag har bara använt den parfymerade så jag kan inte hjälpa dig med de olika sorterna. Vår lilltjej hade ätit gammal grädde och annat "fint" så hennes mage behövde lång tid på sig. Nu märker man bara av den om hon dammsugit golvet på nått olämpligt(hon äter allt!) ;)

Paddan88
0

Aha lilltjejen tillbringade ju sin första tid med att äta sopor och restaurangrester sen har hon ätit mjukmat under tiden hon varit på sitt jourhem. Gav henne som sagt mjukmat först men det var ju lagom kul när hon spydde ner alla trasmattor under natten så då fick hon byta till torrfoder illa kvickt. Vad har du för sorts Everclean då och hur upplever du att den fungerar?

Clariiz
2

Vi har smily cat tycker det är bättre en everclean :) Döljer lukt och dammar inget alls!

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[Thiah]
2

Jag har använt en av de parfymerade. Nu köper jag billighets märket i butiken. Vi har helt okej klumbildande sand i 10kg säckar som katterna gillar. Skulle vi ha bil skulle jag nog köpa vilken everclean som helst men tycker inte det är värt att släpa det då mina katter är superbussiga med den här sanden.

Maria
3

Vi köper Compact care. En klumpbildande sand med en svag doft av Babypuder. Jag tror den ligger på 14 kilospåsar.

Det har funkat jättebra hos oss i flera år och så gillar jag doften.

/Maria

Paddan88
0

Vad bra! :D skriver lista att ha med imorgon så får jag se vad jag hittar :D

Uppkatten
2

Everclean Extra strength unscented resp. Everclean Multi Crystals ska vara parfymfria (ibland händer det dock att de luktar ngt parfymerat, dock länge sedan jag råkade ut för det). Jag tycker båda dessa sorter fungerar bra, och undviker själv parfymerat då jag har svårt för sånt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

cattisa
2

Jag använder också Everclean Extra Strength Unscented, och jag tycker att den är jättebra. 

Tidigare har jag haft en sort Everclean som är svagt parfymedrad ibland, men numera använder jag bara den oparfymerade. Den klarade t o m okastrerad hankatt när det var aktuellt för många år sedan.

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

jnielsen
1

Jag har precis samma problem! Pojkens bajs stinker (stank) ve och fasa! Hans bajs får den andra kattens avföring att lukta rosor!

Sen vi bytte från torrfoder till blötfoder/BARF har det luktat betydligt mindre om hans bajs. Ett hett tips!

Vi kör de oparfymerade sorterna från Everclean, Tidy cats och Extreme classic. Tycker att everclean och tidy cats är snäppet bättre än extreme. Tidy cats är favoriten.

Linnea
0

I botten av min kattlåda har jag torvströ (samma som till hästar) och ovanpå det häller jag träpellets (kommer inte ihåg namnet..). Torven tar bort allt vad lukt heter men jag vill inte ha torv i hela huset därför har jag pellets ovanpå. Rensar bort bajs varje dag och tömmer lådan ca var tredje vecka. Torven suger upp väldigt bra så det är absolut inte blött. Nu har jag förvisso en ganska stor låda.

Skynda långsamt så går det fortare.

sagan
1

Reagerar på att du skriver att ni tömmer lådan en gång i veckan men tar bort bajset varje dag. Är det klumpbildande eller icke klumpbildande klumpe ni har? Jag har erfarenhet av att bajs har en tendens att lukta mer när det är tillsammans med kiss allra helst gammalt.

pisa
0

Jag gillar inte Everclean - dammar som bara den… Har precis precis hittat 2 favoriter som jag är jättenöjd med:

http://animail.se/odour-lock-12-kg.html?nosto=nosto-category

http://animail.se/extreme-classic-gold-label-oparfymerad-10-kg.html

Båda håller lukten borta, parfymfria och dammfria! Tills de ändrar tillsatserna förstås, då får man börja leta igen…

Paddan88
1

#16 klumpbildande men kisset fastnade inte i "klumpar" ändå. Hittade Everclean unscented och är jättenöjd. Ingen mer stinkig lägenhet för oss ^_^ lilltjejen älskar också den nya sanden och gräver ut en massa på golvet men det är jag beredd att ta om det är priset jag betalar för ett väldoftande hus :D

ElisabethB
0

Även jag är jättenöjd med everclean, men jag använder multi crystal (blend)

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Proktologi
0

Jag rekomenderar stallpellets från granngården. Luktar bara skog. Illaluktande bajs kan ha parasitrelaterade åkommor också.

Se*Ocarinas
www.ocarinascattery.webs.com
www.cuntcat.blogg.se