Naturligt avmaskningsmedel
Jag misstänker att min äldsta katt har mask. Han har blivit väldigt mager och börjar få tunn päls. Jag vill helst använda naturliga medel som växter, örter. Han har levt ute som vildkatt i flera år och tyvärr blivit illa behandlad av människor men var huskatt i en familj jag känner från början. Nu har jag haft honom i tre år och han har fått tillbaka tilliten till människor (mig) MEN han tillåter inte att jag lyfter upp eller håller fast honom så att försöka få i honom maskmedel i tablettform är otänkbart. Jag tror han skulle skada mig om jag försökte. Han är väldigt misstänksam mot mat som är utblandad och smakar konstigt.
Agneta
Det finns, mig veterligen, inte några naturläkemedel för katt som tar ev. mask. Däremot finns det läkemedel som kan ges i engångsdos och som man kan blanda in i kattens favoritmat. Tycker du ska testa, men först bör du låta en veterinär undersöka katten för att utesluta sjukdom. Det finns masktest att köpa på apoteken men jag vet inte hur tillförlitliga de är.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Den enda isf är att blanda en engångsdos i magen eller ännu bättre skicka in avföringsprov direkt. Då behöver du ju inte avmaska om det inte skulle finnas mask. Finns inga parasiter måste du ta katten till veterinären för då kan de vara andra fel.