Katter iFokus

Katter

Etikettutställning
Läst 1238 ggr
Nenujap
0

Zoolac på utställning?

Som ni kanske förstår, undrar jag om katten få ges zoolac i samband med utställning. Ska ställa ut mina töser för första gången i maj. Har läst om olika karenstider för olika preparat och ingrepp på sveraks hemsida. Men inte hittat någon info gällande zoolac. Min ena tjej har lite orolig mage ibland, men om hon får en dos zoolac upphör det direkt och sen är hon bra en längre tid. Är det tillåtet att ge zoolac innan eller i samband med utställning?

@Mpajunen på Instagram

Sagolika
4

Jag har för mig att det räknas som fodertillskott och är ok att ge. Men om din katt ofta får lös mage, bör du kontrollera så att hon inte har giardia eller tritrichomonas foetus, om du inte redan har gjort det. Testa henne när hon har lös mage och inte fått Zoolac eller liknande (annars kan resultatet bli missvisande). Dessa smittar och därför bör man såklart inte ställa ut en sådan katt.

Vet en katt med liknande besvär. Han testades och hade inga sjukdomar eller parasiter, utan foderallergi samt blev lätt stressad. Är katten mkt nervös bör man förstås inte ställa ut den.

Nenujap
0

Står ju kosttillskott på förpackningen, men jag ville ändå höra mig för. Tack! Jag har blivit tillsagd att det är åldersrelaterat med hennes mage. Hon är 7 månader nu. Har börjat löpa och får p-piller, tänderna är på väg och att det är mycket som händer i kroppen i tonåren. Smittar inte alltså. Bara normalt. Hon blir inte heller jättelös, bara lite mjukare än vanligt och då fastnar det lätt i pälsen. Håller ändå på att testa annat foder nu, se om det kan hjälpa upp det. Om inte säger iaf vet. att hon lär växa ifrån det :) Tänkte mest att det kan vara skönt att ge innan utställning för att slippa torka bajs där, om det skulle bli så att det behövdes.

@Mpajunen på Instagram

[[pimey]]
0

Är hon huskatt? Då måste hon vara kastrerad innan utställning. P piller är även inte bra för katter då det leder till cancer under längre tids andvändning

Nenujap
1

Hon är raskatt, norsk skogkatt. Hon och min andra skogis ska kastreras efter utställningen, dvs början på juni. Jag vill att de ska kastreras samtidigt och eftersom lillan är två månader yngre passar det bra då. 7 månaders-tjejen började löpa tidigt (knappt sex månader) och blev orolig och tappade vikt. Hon mår bättre av att få piller än av att gå och löpa. Lång tid blir det dock inte tal om. Jag vet vad det kan få för konsekvenser. Hon kommer äta dem, som längst, i tre månader. Det finns inga direkta risker när det handlar om så kort tid. Hade hon å andra sidan varit huskatt, hade hon fått ställas ut okastrerad ändå, eftersom hon inte är tio månader under utställningen. En huskatt över 10 månader måste vara kastrerad. Men då hon varken är 10 mån eller huskatt är det helt lugnt ;)

@Mpajunen på Instagram