Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 679 ggr
Bellbooh
0

Juvertumörer hos 2årig hona(kastrat)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

I helgen kände jag en liten knöl i en av min katts juvren, och genast blev jag orolig eftersom juvertumörer hos katter oftast är elakartade. Hon är ju ändå bara två år, hon blev det förra veckan, så jag hoppades på att det bara var en fettknöl eller liknande. Ännu har det inte fastställts annat än att det är juvertumörer av veterinären då vi var där igår kväll, så det enda jag kan göra nu är att hoppas på att det är hormonknutor eller annat som inte är så farligt.

Det känns bara väldigt tragisk att en så ung katt som min ska få det men ibland tänker jag ändå på: tänk om jag hade kastrerat henne innan hennes första löp, kanske detta aldrig skulle ha hänt? Det sägs ju att risken för juvertumörerökar ökar ju fler gånger en katt har tomma löp, och vad jag minns så löpte min katt ca 3 gånger innan kastrering gjordes, de va väldig täta också, bara 2-3 veckor emellan. 

Jag försökte verkligen få tid för kastrering av henne innan hon löpte men veterinären ville att hon skulle vara minst ett år innan hennes dåliga hjärta scannades återigen för att ställa en bättre diagnos innan kastrering. Tyvärr så fick hon diagnosen HCM och dagen efter det kastrerades hon. Nu ska vi bara vänta på samtal från djursjukhuset för att få tid för operation. Men det känns bara så himla jobbigt att hon ska behöva opereras innan vi vet vad det är, pga. det finns en mycket ökad risk att det inte går vägen när katter med hjärtproblem får narkos. 

Det här skriver jag först och främst för att uppmärksamma juvertumörer hos katter eftersom det kan gå riktigt fort från det att man upptäcker den första knölen tills det har spridit sig till lungor och andra organ. Så även om era katter inte riktigt befinner sig på ålderns höst, känn efter, det skadar ju inte. Men ännu bättre är det ju ändå om ni möjlighet till det så kastrera din katt gärna innan första löpet, de flesta veterinärer brukar ju kastrera runt 6 månaders åldern… 

Och om det finns några därute med erfarenhet av juvertumörer, allt från ställd diagnos, behandling och den sista tiden av katten, berätta gärna om det i den här tråden, det skulle kännas lite bättre av att veta hur andra har hanterat det.

----Bilden är tagen av hennes uppfödare när hon bara var några veckor gammal---

SannnaH
3

Men liten då :( Håller alla tummar jag kan för att det är något helt ofarligt!

Jättebra råd du kommer med vill jag också tillägga! Att känna igenom katten regelbundet är något som jag tycker att alla kattägare ska göra. Att göra det till en vana att en gång i veckan kolla tänder, klor, öron och klämma och känna överallt så kan man hinna hitta åkommor innan katten börjar lida av dem.