Att åka med katt på sele?
Här kommer en lite konstig fråga kanske. Men tror ni att man kan lära en katt att följa med när man åker nånstans ung som en hund?
Om man nu skulle ha en kattunge som man lär från början att gå i sele och att den får följa med överallt. Nu tänker jag inte bara promenader men om man till exempel vill åka en längre bit till skärgården eller nån park med spårvagn eller buss.
Kanske i kombination med en mjuk bur så katten kan vila eller känna sig säkrare. Men i alla fall så den inte bara känner att den transporteras från ett ställe till ett annat utan att den faktiskt är med familjen och reser lite och tycker det är kul.
Någon som har erfarenhet av detta?
Har ju sätt några personer gå längre bitar med sina katter på koppel men det vore intressant att veta om nån gått steget längre.=)
Absolut! Min kompis har åkt kommunalt med sin katt (i sele). Jag åker mest bil med mina så jag har inte övat upp att ha dem i sele på det sättet… Men det går absolut! :)

Kom nyss hem med min katt som följde med mig i sele till Fridhemsplan, vi åkte som vanligt tunnelbana (och han skall alltid ha sitt eget säte, mycket viktigt). Fixade lite saker på jobbet och sen åkte vi hem.
Inget problem att ta med honom som en liten hund :)
Nej men va roligt att höra! Har ni någon särskild ras eller är det bondisar? =)
Somali och Maine Coon
Min huskatt gillade att resa så länge han slapp buren. Hade jag tränat honom från början så hade det absolut fungerat att åka buss med enbart sele.
Jag har fått för mig att man inte fick resa kommunalt osv. med katt utan nån form av transportbur men kan man det så är det toppen! Min hankatt hatar transporten men gillar att resa så kan jag lära honom gå i koppel kunde det underlätta en del 🙂
Jag reste med mina 2 katter till Gotland och hem igen. Vi åkte tåg en timme, pendeltåg en timme och sedan båt.
Dem åkte i en stor bur som jag monterat på ett gammalt barnvagnsunderrede. Dem hade sele på sig med ett koppel som var fäst i vagnen.
Det fungerade toppen och dem var lugna. Fick tom. gå ut lite i vestibulen och på perrongen. :)

Jag har då aldrig stött på problem i stockholm, däremot så har en busschaufför tvingat mig att köpa barnbiljett för katten, då jag bodde i Örnsköldsvik. Har bara fått nyfikna, positiva kommentarer av medpassagerare. Samt så är jag noga att hålla mig i djurvagn. Svårt att tro att man inte skulle få resa kollektivt med katt i sele eftersom hundar är minst lika allergena. (Jag är tillexempel allergisk mot hund, men inte klagar jag på folk med hund för det..)
Sett andra några gånger som rest med katt i sele också.
#3 Min katt är en stor, svart huskatt :)

Vad roligt att läsa om era erfarenheter. Jag får hem min lille kille i juli och då jag inte har ngn bil så blir de till att åka kommunalt för oss båda. Ska absolut lära lilleman att åka i sele :)
Vill inte sabba all optimism i tråden med… Har åkt en del kollektiv med liten hund. Har det funnits plats har han fått sitta själv på innersta sätet och jag har suttit närmast mittgången. Vid två olika tillfällen har jag fått främmande hundar i knät (labbe och schäfer). Alla har inte tillräckligt kort koppel på sina hundar och räknar inte med att möta en katt på bussen. Var försiktiga :)

#10 Jag har åkt kollektivt med katt,hund och råtta, alla i koppel. Mött en heldel puckon, bland annat flera som inte respekterade att jag sade till att inte klappa min stora livrädda hund, eller att det inte är OK att sitta bredvid med sin hund då min hund är livrädd att resa kommunalt + främmande människor och hundar, och slutat med att min hund gömt sig under sätet och morrat, och JAG fått skiten för att min hund är "ouppfostrad". Oavsett vilket djur man har med sig får man se sig för.
Min vän är ute och campar med husvagnen och familj och den katten är i sele och med dit de går ^^