Vad har hänt med min matglada kisse?
Jag har en liten bondkatts flicka på ca 9 månader som alltid varit väldigt förtjust i mat. Hennes bästa vän är hennes lika matglada nakenhund på 8 månader.
För ca 3 veckor sedan åkte jag & husse på semester i två veckor och vi hittade tyvärr ingen som kunde hålla både hund & katt utan vi fick dela upp de under de här veckorna, hunden bodde hos min mamma & pappa, och katten hos en bekant till mig.
Det har blivit en liten orolig period just nu, då de som sagt bott hemifrån och utan varandra i två veckor, och direkt vi kom hem var flytten till vår nya lägenhet klar och djuren återförenades där.
Ända sedan första dagen här i nya lägenheten har katten inte alls ätit som innan. Hon kommer direkt man lägger upp maten och äter, men inte upp. Hon har inte riktigt samma aptit… Bör jag vänta ut henne och låta henne vänja sig vid den nya miljön, eller ska jag agera?
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Har du provat makrill i tomatsås?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#1 ja, det åt hon, men ännu en gång inte allt. Hon fick nog 4-5 små bitar och lämnade en av dom. ..
Isa Aronsson
www.stallequino.se
#2 Är hon kastrerad? Tänker om hon ska till och löpa eller har löpt hos kattvakten.
Äter hon makrillen, så känns det ju inte extremakut.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#3 hon har löpt hos kattvakten! Kan det påverka?
Isa Aronsson
www.stallequino.se
#4 Ja. Vissa äter som hästar andra blir finsmakare.
#5 Bör jag ändra något eller fortsätta som vanligt?
Isa Aronsson
www.stallequino.se
#6 Jag skulle avvakta från att göra några större förändringar, just för att hon faktiskt äter ändå. Dock skulle nog denna matten sticka till henne delikatesser som en smörklick, en räka osv.
Skulle nog även boka tid för kastrering om det inte redan är gjort. En av mina rasade i vikt då hon började löpa för att hon helt enkelt inte åt ordentligt.
Beter hon sig som vanligt annars?
#8 nej ikväll har hon varit helt knäpp. Haha!
Hon löper, helt klart. Skriker, gnider och har sig. Men GUD vad hon ätit ikväll!! Nu är hon lugn. Ligger i knät och sover tillsammans med nakenhunden. Jag tror att jag avvaktar i ett par dagar..
Isa Aronsson
www.stallequino.se

Kastrera henne snarast då hon löpt klart.
#9 Haha!
Skönt att hon äter just nu, men det är stressande och kräver en hel del energi att löpa så det är helt klart dags för kastrering ändå. 🙂Dom brukar ju löpa ca 1 vecka så om du bokar en tid redan nu så behöver det kanske inte krocka med nästa löp.
Med lite tur kan det finnas en tid så fort. 🙂
Det är löpet ja. Lägger mer fokus på att leta pojkar än på att äta ;) Min lilla dam gjorde likadant. Hon får p-piller nu. Ska kastreras i juni då jag ska få hennes yngre kompis fixad samtidigt och båda damerna ska ställas ut i slutet av maj.
@Mpajunen på Instagram