Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3527 ggr
Alice-Elisabeth
1

Väldigt tjock katt..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, Jag har lite problem med en av mina katter, Oliver. Han är jättetjock! Han älskar att äta och jag hatar när han jamar efter mat.. Ett annat problem är att min andra katt är normalviktig, men blir lätt smal! Så hur ska jag göra? Sista veckan har jag börjat byta ut en del av torrfodret mot t.ex. kycklinghjärtan, köttfärs med vatten i, rå kyckling m.m. Men ändå så vill han ha torrfoder efteråt och den smala kissen går ner i vikt om det inte finns framme.. Kan inte heller portionera ut mat till dem separat för den lilla katten äter inte då. Båda är kastrerade hanar på ca 20 månader. Köpte lite nya leksaker för ett tag sen och då blev Oliver mycket mer aktiv, men går inte ner i vikt.. Blev innekatt i November men har alltid varit tjock och lätt gått upp. Letar lägenhet utanför stan så han kan gå ut igen. Men som ni vet tar det tid. Orolig för hans hälsa! Tacksam för tips!

Alice-Elisabeth
1

Katterna tillsammans. Dålig bild för att se storlek kanske..

Kameo05
0

gå till veterinären och fråga kanske?

Alice-Elisabeth
0

Ja det är nog dags. Får ringa i morgon! Men det känns inte som att det är något "fel" på honom, han äter bara mycket..

Alice-Elisabeth
0

Ingen som har något tips på mättande extra mat med ganska lite fett i som jag kan ge honom?

SannnaH
4

Tycker han om blötmat så kanske du kan testa att mata med det istället? Det mättar väldigt mycket mer än vad kompakta torrisar gör. Mjau har till exempel bra blötmat som säljs i vanliga mataffärer i både burk och tetra som inte kostar skjortan :)

[[eskils_]]
1

Eller Bozita-tetror, säljs i zooaffärer. Mycket kött i dem.

Uppkatten
3

Min erfarenhet är att Mjau blötfoder fungerar väldigt bra om man vill få ner katten i vikt. Däremot är det nog absolut nödvändigt att stoppa den fria tillgången på torrfoder.

Räkna på hur mycket foder din katt ska ha per dag, och sedan håller du dig till den mängden oavsett om katten "tjatar".

Tänk på att vara försiktig när du går från ett foder till ett annat (sätt in det nya fodret långsamt över en längre tid) så att katten inte blir dålig i magen.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Alice-Elisabeth
0

Hej tack för alla svar! Tyvärr så äter han sällan blötmat, nån gång går det men ofta inte. Det är mjau vi brukar ha isf.

Alice-Elisabeth
0

Ska testa nu i en vecka att portionera ut torrfodret. Får hoppas att lillkissen äter ändå! Så får vi väl se. Är det vanligt med t.ex. Hormonella fel som gör att de blir hungriga, eller är det kastreringen kanske?

Dumpuck
1

Hade samma problem som dig!

En tjockis och en tunnis, började ge giva och vakta så gott det går. Den mindre katten äter i omgångar medan den större äter allt direkt, fick till en början vakta då den större försökte tjuva lite men nu har allt vaktande gett resultat!
Den tunnare har kommit upp i vikt och håller numer en alldeles perfekt vikt, den större har gått ner lite i vikt och lärt sig att äta mer i omgångar. Han hetsäter inte längre. Så för mig har att ge giva fungerat.

Uppkatten
1

Ger du torrfoder så gör det lite svårt för den tjockare katten att få tag på det. D v s servera fodret i en sådan där aktivitetsboll, gör fodersök därhemma (göm fodret på olika ställen i bostaden) o s v. D v s katten ska inte bara kunna glufsa i sig allt på nolltid. Dock rekommenderar jag Mjau-blötmat för viktminskning.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sarah-S
6

Jag arbetar med viktminskning på katt
Jag rekommenderar att man helt slutar ge torrfoder, katter blir lätt överviktiga av kolhydratinnehållet samt att de måste äta en stor mängd torrfoder för att få mättnadskänsla och det fungerar inte eftersom de då får i sig alldeles för mycket för vad de gör av med

Försök hitta en blötmat som båda dina katter tycker om och fasa sen ut torrfodret. Det spelar inte så stor roll vilket blötfoder du ger men jag rekommenderar Mjau, Bozita eller ICA's portionspåsar.

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

mollyt
1

Bra att du börjat ge rå mat - det gjorde stor skillnad för oss (hade också en "väl lagom" katt medan den andra var lite väl smal). Vi ger våra katter mat i portioner - på så vis så styr jag över hur mycket mat de får. Sen bara se till att den större katten inte går och äter upp den smalare kattens mat när han har ätit klart ;) Vilket innebär att vi inte har mat framme om katterna inte äter.

Här serveras liksom frukost, middag, kvällsmål. Inget där emellan

Sarah-S
2

Alice-Elisabeth
1

Tack så jättemycket för alla svar! Ska ge blötmat en chans till och fortsätta med rått kött! Även som sagt testa att portionera torrfodret! 😀

MolnBlomman
0

Annars kan du testa ett spannmålsfritt torrfoder men låg kolhydratinnehåll.

Sarah-S
1

#16 Kolhydratsfria torrfoder som tex Orijen, Applaws etc är mycket energitäta. Det innebär att en katt som ska banta ska äta kanske 40-50gr om dagen. Det blir de inte mätta på och det kan vara svårt att banta sin katt då

IceJossan
2

Vilken torrfodersort ger du?

Alice-Elisabeth
0

Det varierar vilket torrfoder vi ger, eftersom de tröttnar efter ett tag. Just nu bilanx.

MolnBlomman
1

#17 Dem är energitäta men pga sitt låga kolhydratinnehåll så är dem inte fettinlagrande om det inte behövs. Mina katter gick ned i vikt på fri tillgång på detta foder.

Från var jag läst  i andra trådar så går smala katter upp till normalvikt och tjocka katter går ner till normalvikt på sådant foder.

Sarah-S
2

#19 Då är det inte så konstigt om din katt går upp i vikt, det fodret är fullt av spannmål och kolhydrater  receptet på hur man får en överviktig katt

#20 Om man har tur möjligen, men de flesta katter som redan är överviktiga brukar det inte funka så på

jnielsen
5

Jag har iallafall skippat torrfoder på mina katter. Jag har testat de flesta; eukanuba, proplan, arden grange, orijen, james wellbeloved mfl.. Min Pojken är lika fet på alla. Jag säger det igen: att byta till blötfoder och rått är det bästa jag någondin kunnat göra för mina katters välmående! Det tog ca 6 mån att banta ner Pojken från 8,1 till 6,5 kg. Så det går fort att nå sitt mål när man väl gett sig fan på det!

Alice-Elisabeth
0

Här är en bild där man verkligen ser hur fet han är! Jag känner mig hemsk som låtit det bli så här! Men står på bantningsschema nu. Lite mat, rått kött och mycket lek!

Alice-Elisabeth
0

En bättre

Alice-Elisabeth
0

Lillkatten äter gärna blötmat men inte Oliver.. Ska jag "svälta" honom?

jnielsen
0

Min Nina åt inte heller blötmat, vid varje måltid erbjöd jag henne lite blötmat i samma skål som torrfodret, hon brukade slicka i sig såsen och efterhand äta mer och mer av blötfodret, då blrjade jag att långsamt fasa ut torrfodret och nu äter hon bara blötmat. En katt ska aldrig svälta eller bantas för fort, det kan leda till fettlever vilket är dödligt!

Agnez94
0

Tycker inte du ska vara så orolig. Min katt är i samma storlek (4kg, liten katt), veterinären säger att hon ligger i gränslandet men att hon faktiskt inte behöver gå ner i vikt.

Djurälskaren87
0

Du har fått bra tips angående mat men du kan nte gå ut med honom i koppel så han även kan röra på sig mer?

Alice-Elisabeth
2

Oliver åt ingenting igår när det serverades mjau burkmat med köttsmak… Men bytte till kalkon idag och han äter!!!! Yes!!!!!!

Alice-Elisabeth
0

Ja, funderat! Vågar inte riktigt och vet inte var jag kan köpa det som behövs…

Kaptenalexa
1

Hos oss är det omöjligt att ens ha framme mat hela dagarna. Har 4st katter, 3av dem är nu kastrerade och de gluffsar i sig all mat direkt! Men jag ger dem mat två ggr om dagen, morgon och kväll som de får hålla sig på. På så vis kan jag kontrollera hur mycket mat de får i sig och ser till att ingen går och tjuvar.

Sen är det inte fulla skålar de får och jag ger dem både eukanuba och blötmat (inte samtidigt men olika dagar). Jag hoppas du lyckas få ned midjemåttet lite på honom! :D