Årets första fästning - fästingmedel?
Hittade årets första fästing på ena katten idag.
Vad ska man använda för skydd som är bra, som inte innehåller gift? Testat petwise och något örthalsband men fungerade sådär bra, minskade ner men inte enligt mig tillräckligt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Putt. Ingen som har tips?
Putt, verkligen ingen som vet? Något giftfritt måste det väl finnas som fungerar? 😕
Har tyvärr ingen aning.
Inte mysigt med fästingar. Hoppas du hittar något som fungerar.
#3 Nej de är verkligen inte mysiga 😕
Samtidigt vill jag inte utsätta katterna för gift eller risken att fastna i fästinghalsband (är ju inga säkerhetsknäppen på dem) svårt
#4 Nä det förstår jag. Vet att en kompis till mig använde någon bricka som fästes i halsbandet, men jag minns inte om det var giftfritt eller om det hjälpte även mot fästingar.
#5 Jo de är giftfria, sänder ut någon signal, men de är ganska dyra (tror de kostar runt 300 kr/st och uppåt, billighets är tydligen inte så bra enligt vissa), och ena katten har en tendens till att tappa sina halsband ibland 😕 Men kan ju kolla runt och se.
#6 Ah, för det priset tycker man ju att dom i såna fall ska vara effektiva men så fungerar det ju inte alltid. 😛
Det var ju inte ett problem för min kompis då hennes katter var innekatter men hon var ut med dom mycket i koppel så hon behövde ju aldrig riskera att brickan försvann.
#7 Nej det är ju så, och är nog individuellt med vilka det fungerar på 🙂
Nej det är ju inga problem. Gammelkattan behöver jag nog inget på då hon inte brukar få är mest min andra katt som är fästingmagnet 😕
Tänker testa Clip Tic som jag har hittat här http://www.kissekatt-webshop.se/kattvard/fasting-tic-clip.html Hoppas att det fungerar för att plocka fästingar är inget kul
#9 Ja det är sån #5 menar på, eller som jag uppfattar i alla fall.
Hade jag velat testa om han hade velat behålla sitt halsband på hela tiden 😕