Vad gör han, min katt?
Har en hankatt som jag tagit om hand eftersom han var hemlös, har gått jättebra att få honom från en vilding till en riktig gentleman, men ett beteende har han som jag undrar lite över, när vi klappar honom och gosar eller bara är glada så biter han mig i handen, armen eller benet, väldigt löst, mer att han håller i med tänderna bara om ni förstår. Ibland kan han bita hårt på riktigt men då ångrar han sig direkt, men som idag på morgonen sa jag godmorgon som vi brukar och så bet han sådär löst i mitt ben, nu på eftermiddagen satt vi i soffan och gosade och pratade lite han och jag när han helt plötsligt tar tag i tröjärmen med tänderna och drar ut den lite, håller fast en stund och släpper. Inte alls hårt, bara som att han håller tyget med tänderna liksom.
Så här gör han alltså flera gånger om dagen, har sett det hos en annan hankatt för flera år sedan, han gillade att sitta i knät och bli gosad, helt plötsligt bet han, lika löst som min Kiss gör nu, tag i närmaste huden han hittade. Oftast var det i urringningen.. Jag och min man har funderat på det flera gånger vad det är han gör, nån av er som har ett svar?
Det kallas "kattkyss" det han gör. Han tackar dig och visar att han gillar det du gör.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Aah, okej, ja det var det jag tänkte att det var :) Haha åå, så fin har är min gubbe. Tack för svar!
Sådär gör min ena också! Fast kan inte påstå att det är speciellt löst alla gånger, nyps så in i helskotta ibland! Slickar på ett ställe sen nafsar han och håller fast en stund, fortsätter slicka och gör samma sak igen.
Jag kan få kärleksbett när min katt är lite överexalterad, jag undviker att gosa med henne om jag ser att hon är på det humöret. Om jag ändå får ett kärleksbett så brukar jag som princip inte gosa mer, för även om det inte gör ont vill jag ändå markera att man inte bits.
#4.
Jo, samma här men det är skillnad på de betten han gör när han blir för exalterad eller tycker att han har klappats klart mot de här små där han bara lägger tänderna emot. Han är jättelös just de gångerna men kan bita så det går hål annars. Han vet om att inte bitas och ångrar sig djupt efteråt eller redan innan han bits nästan.
Min lilla Pixie gör så i hakan eller läppen. Hon gör det så försiktigt och snabbt och sen backar hon bort. Supersött fast det känns lite konstigt.

Kärleksbett är det många katter som ger, inget ovanligt :)
Min lite nippriga Doris utdelar också små kärleksbett/nafs när hon intensivgosar (särskilt med mitt ansikte). Det är som att hon pussas med öppen mun eller gnager på osynlig päls och ibland fastnar tänderna lite i huden, med resultatet att jag får en fin rispa över kinden, näsan eller hakan… När katter tvättar varandra varvar de slickandet med gnagande bett i pälsen för att reda ut trassel, så det är förmodligen en kombination av det beteendet och att de är lite överexalterade av gosighet.
Sajtvärd Katter iFokus