Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1614 ggr
Fansan88
0

Kan man ha utekatter

Jag har gärna velat ha katt men mamma är lite allergisk så jag undrar kan man ha ute katter vissa säger att man kan ha utekatter men att dem måste få komma in jag ville bara undra för att jag vill ju inte köpa katt och slänga ut den så snälla svara

Em_
2

Ska man släppa ut katten tycker jag man ska bo lite avsides på landet så att grannarna slipper kattskit i rabatterna och katten inte blir påkörd. Det finns alltid en risk att de blir skadade eller stulna när man släpper ut de. Katter måste ha en varm, torr, dragfri sovplats. Den måste inte nödvändigtvis vara inne i ett bostadshus. Katter som går ute fritt flyttar självmant ibland, t.ex. om en granne skämmer bort de.

Vissa allergiker tål vissa raser eller individer bättre, men det är väldigt individuellt och man får prova sig fram :)

Fansan88
0

Vi bor i landet men det finns andra som har katter och så men tack för svaret

jnielsen
5

Spontant tänker jag att ni måste räkna med att det finns tillfällen då ni kommer vara tvungna att ha katten inomhus. Låt säga att ni köper en kattunge, den kan inte släppas ut innan kastrering och även om ni skaffar en vuxen katt så ska den lära känna er, veta att det är just här den får mat  m.m innan ni kan släppa ut den.

Dessutom löper en utekatt större risk för olyckor och annat, dvs att det kan komma en dag då katten måste vara inne under en längre period för att behandlas för en olycka/sjukdom eller att den råkar ut för något som gör att den måste hållas som innekatt i fortsättningen. När katten blir gammal kanske den inte heller lämpar sig som utomhuskatt längre.

Tänk också på att försäkring blir dyrare på en utekatt, samt som tidigare nämnt; katten måste ha en boplats som erbjuder värme och skydd även vid kallt vinterväder.

sagan
1

Det är inte alltid att de som är allergiska reagerar på alla katter. Så det ni kan göra är att vända er till ett katthem i närheten och börja som jourhem. Då märker man ganska snart om man klarar av katten man har hemma. Annars kan man be om päls från den katten man skulle vilja adoptera, lägger pälsen i sängen och ser vad för reaktion man får. Förutsatt att mamma inte har en kraftig allergi som gör att hon måste åka till sjukhuset vid kontakt med katter. 

En utav mina bekanta är jourhem trots allergi. Första katten klarade hon hur bra som helst, den andra reagerade hon väldigt kraftigt på men de kommande två hade hon känningar av men ingen kraftig reaktion. Den hon har nu inget.
Är man jourhem kan man se vilken katt man inte reagerar på och i så fall adoptera. 🙂

OberonsMatte
7

Det är inte en bra idé att skaffa katt om man inte ens kan ha den inomhus. Katter måste ha tillgång till en skyddad, varm och torr sovplats och är det för sin egen skull man skaffar katt är måste man ha möjlighet att umgås/leva ihop med katten så att den blir så social och trevlig som man förmodligen vill att den ska vara.

Sajtvärd Katter iFokus

Fansan88
1

Ok så ni menar att vissa katter kan man tåla och vissa inte

flis
2

Om en katt är ute jämt när ska du då umgås med den? Vi bor ju i ett land som är kallt stor del av året. Även katter med päls vill komma inomhus när det är dåligt eller kallt väder. Det är kanske en idé att bli kompis med en grannkatt istället.

jnielsen
1

#6 vissa människor med allergi kan vänja sig vid sin katt eller tåla vissa raser bättre än andra. Min sambo har utvecklat tolerans mot våra två, och tål dem, men min syster är superallergisk och skulle aldrig kunna vänja sig mot en katt.

[[pimey]]
3

Sibirisk katt är allergivänlig då de saknar proteinet man är allergisk emot men det garanterar inte att man inte tål dom ändå. Sedan vill seriösa uppfödare inte att katterna ska vara utomhus på fri fot och speciellt inte om de inte ens får komma in. Så för kattens skull skaffa ingen katt om stackarn inte ens få vara inne i värmen köp en porslinskatt istället