Hjälp, nykastrerad katt
Hej. Vi har en jourkatt som blev kastrerad idag och när vi kom hem med henne hade hon kissat på sig. Hur ska vi få ren henne? Hon är långhårig och ganska rädd av sig vilket gör henne otroligt svår att försöka tvätta av, vi har testat att tvätta i två omgångar men vi får inte ren henne och vill inte stressa henne mer eller få in massa schampoo och sånt i såret heller.
Så hur gör vi ren henne på bästa sätt? Fick tips om torrschampoo från vår kontaktperson, funkar det? Andra tips?
Tillägg: Vi har inte badat henne eller liknande utan med tvätta menar jag dra längs pälsen med en fuktad trasa. Kommer inte bada henne med vatten och schampoo de närmsta två veckorna.
du ska INTE tvätta av henne än, att katter kissar ner sig efter kastrering är jättevanligt.
Tvätta av henne med våtservetter tills hon kan rengöra sig själv.
sen när såret läkt kan du tvätta henne med schampoo från veterinären.
Se*Ocarinas
www.ocarinascattery.webs.com
www.cuntcat.blogg.se
Kan tillägga att det är hela svansen, båda bakbenen, magen samt ena sidan som blev blöt av kiss och då hon är långhårig så är det hopplöst att bara försöka torka av som det var på vår korthåriga katt.
bara att vänta ut isåfall, du kan prova att tvätta av henne försiktigt i ett handfat. men du får absolut inte blöta ner eller spänna i det opererade stället.
bara välja - en katt som luktar gott eller en katt med irriterat/infekterat sår :(
Se*Ocarinas
www.ocarinascattery.webs.com
www.cuntcat.blogg.se
#1 Jag vet att det är vanligt efter sövning, vår korthåriga katt gjorde också det men det var väldigt mycket lättare att torka av henne bara. Kanske var otydlig med tvätta, men med tvätta menar jag självklart inte hälla vatten över henne eller ställa henne i ett kar utan vi "tvättade" av henne med en fuktad trasa som vi drog längs pälsen. Hade vi inte gjort det hade vi fått stänga in henne i badrummet så blöt som hon var av allt kiss. Men vill ju inte att hon ska ligga dränkt i kiss resten av kvällen då hon inte kan tvätta sig själv heller pga kragen.. Och tar vi av den så är hon på såret direkt..
#3 Okej, får göra det i så fall, får väl stänga sovrumsdörren första nätterna så hon inte kryper upp i sängen.
Självklart väljer jag hellre en katt som luktar illa än en med infekterat sår men skadar ju inte att fråga om det finns alternativ.
Tack för svar i alla fall:)
Klipp bort den långa pälsen? Den växer ju ut igen menar jag :)
Problemet var löst innan vi skulle lägga oss, vår andra katt tvättade henne i närmare en timme, vi satt och passade så hon inte skulle vara på såret och när hon var klar fanns ingen lukt kvar alls:)
#7. Vilken kompis! 

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen
#8 Ja, de är så fina mot varandra så vi har bestämt oss för att adoptera jourkatten, har inte hjärta att skilja dem åt!:)