Köpa en till katt
Hej! Jag har en femårig hankatt som är kastrerad. Han är väldigt snäll och gosig. Han har varit själv under åren som gått, men nu funderar vi på att köpa en kompis till honom. Han kan vara rätt hård när han möter andra djur. Nu till frågorna: Finns det någon risk att vår gamla katt flyttar? Vad för sorts katt ska jag köpa? Ras? Hona/hane? Kön? Hur kommer det att gå? Kommer dem acceptera varandra? Hur ska jag göra för att mötet mellan katterna ska bli så enkelt som möjligt? Vad gör man om dem inte accepterar varandra? Tacksam för snabba svar! Tack!
Flyttar skriver du?
Det innebär att er katt som ni har nu är utekatt?
Är tanken att den nya också ska vara det?
/Maria
Generellt brukar det gå bra om man introducerar en kattunge till en äldre katt. Det tror jag skulle vara lämpligt ifall han inte varit så förtjust i andra djur tidigare.
Tänkte ni skaffa en kompis främst till honom eller till er själva? Om han verkar nöjd som det är så kanske inte han behöver en vän, tänker jag. En del katter trivs ju bra ensamma. Men är det ni som vill ha en till så kan man väl alltid prova.
Det spelar ingen roll om det är en ras- eller huskatt, om ni inte vill försöka skaffa en katt med vissa "egenskaper" (t.ex. lite slöare, aktivare etc), med huskatt blir det ju mer en överraskning. 🙂
Gå till närmaste katthem och se om dom har en katt som skulle passa med din:)
#1 Våran katt som vi har nu är utekatt och det kommer den vi skaffar också att vara. Med flyttar så menar jag att katten som vi har kanske flyttar för att den inte är nöjd med en kompis. #2: Vi skaffar väll mest en till katt för att vi är sugna på det, inte så mycket för hans skull. Han verkar nöjd och så, men läste att de flesta blir lyckligare med en kompis.
Varför jag frågade var för att jag har bara erfarenheter av innekatter.
/Maria
Bra idé #3! Ska kanske höra med dem!
Jaha, då förstår jag! Men vet du nåt om att skaffa en till katt när man redan har en?
Det har vi gjort flera gånger.
Nu i december adopterade vi en hittekattunge från Göteborgs katthjälp och hemma hade vi Moritz 11 år och det har gått sååå bra.
Det var några dagar med en del morr och fräs men sedan släppte det.
Jag hade hållit katterna inne ned första tiden om jag var som du.
/Maria
Ok, tack för svar! :)
Ofta verkar katter vänja sig fort med varann, men man får också vara beredd på att det kan ta veckor eller månader.
Med min senaste katt så blev det månader innan båda katterna accepterat henne. Nu sover alla bredvid varann, men dom första 2-3 månaderna så avskydde en av mina äldre katter kattungen. Jagade bort henne hela tiden.
Har heller ingen erfarenhet av att introducera utekatter till varann.
Okej, tack! Men det går alltså alltid?
har bara innekatter men när jag tog hem lillan till min kastrerade hankatt på 4½år så vad det lite fräs och onda blickar i början men jag lät dom vara och särbehandlade ingen, klappade och gosade lika mycket med båda och nu busas det vilt och gosas om kvällarna :)
min mamma hade en utekatt och skaffade en kompis till henne, gick hur bra som helst, lite fräs och avstånd i början men sen blev dom bästisar :)
jag har inte vart med om det, men tror man märker ganska tydligt om katterna absolut inte skulle tycka om varandra.
Jag tror att det ofta är så att det är ägaren som måste försöka att ha lite is i magen, snarare än att det inte går att skaffa en till katt. Men som #12 säger så märker man nog ganska snabbt om de avskyr varandra. 🙂