Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 526 ggr
Buffaomini
0

Katt möter hund

Hur gör man bäst för få hundar och katter att leva tillsammans?

Min pojkvän tar ibland hand om en hund och jag har två katter. Det skulle vara roligt om alla kunde umgås tillsammans. Mina katter har bara träffat djur som är mindre än dem. Hunden är en tik och 11år, katterna är honor och snart 6år.

Vi testade med att bara ta in hunden och låta henne stå, med koppel, i hallen. Sa inte ett ljud eller visa något men katterna blev rädda.  Så gick ut med hunden igen.

Hur kan man lösa detta? Tips?

Em_
1

Vi har har tagit med hunden in och satt oss i soffan och kollat på TV. Hunden har sovit under soffbordet och katten har suttit på sitt favoritgömställen högt upp och spanat in besten. Efter ett par timmar har vi stängt in hunden i ett annat rum en stund. Katten har fått något gott att äta så att hon vågar sig fram, fick lyft fram henne första gångerna. Sedan har hon gått runt och luktat lite och gått på lådan om hon velat. Efter det har vi satt tillbaka katten på hennes gömställe och låtit hunden vara med ett par timmar till. 

Vi gjorde så 1-3 gånger i veckan och det tog några månader innan katten vågade gå omkring fastän hunden var i närheten. Var det för långt mellan gångerna, över en vecka, blev katten räddare igen. Det var som att vi var tvungna att överbevisa henne om att inget farligt skulle hända.

Buffaomini
0

Hmm okej…tack för tipset.
Har inte hunden så ofta men kanske får ha det nu då…