Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1874 ggr
PlusPlus
0

Slö katt

Hejsan. I förrgår så kom min katt hem och haltade. Jag kände genast igenom henne och hittade vad som såg ut som bitsår på ena låret. Åkte genast till veterinären med henne och dom sövde henne och sköljde såren. De röntgade även för att vara på den säkra sidan men såg inget fel på bilderna. Vi fick åka hem med metacam och antibiotika. Hon piggnade till ifrån narkosen under kvällen och allt verkade bra. Även dagen efter var allt okej och pillrena var lätta å få i henne och metacamen älskar hon så det gick lika enkelt det. Men idag har hon sovit konstant nästan hela dagen, varit slö och hängig och är blank i ögonen. Hon vaknade till en sväng och "ropa" efter mig och tungan gick för fullt. Hon mådde illa och spydde upp en massa mat. Sen somnade hon om igen. Jag går i valet och kvalet om jag ska ringa jour vet. för en akut tid men han sa att hon kunde vara lite medtagen i ett par dagar. Både metacam och den sortens antibiotika hon äter har hon ätit förut och då har hon inte blivit så här. Vad tror ni, kan det vara narkosen eller? Vet att ni inte är veterinärer och ringer nog till jour för råd i vilket fall men tänkte höra om ni varit med om liknande? Är orolig för min lilla fis. Jag har en termometer men inge glidmedel så kan inte ta tempen på henne heller "/ Finns det andra tecken på eventuell feber?

Uppkatten
0

Kontakta veterinär!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

mollyt
0

Du kan ju ringa och prata med din veterinär i vilket fall - det hade jag gjort. De kan säkert avgöra om hon är slö på grund av medicinerna eller om hon är slö orsakat av infektion. Dra inte ut på tiden, ring och fråga!

PlusPlus
1

Jag försökte nå jourveterinären inatt men fick inge svar och agria kunde man inte ringa från kontant telefon så jag stannade vaken och höll koll på henne, ringde veterinären direkt dom öppna imorse.
Fick komma in och få en injektion med långtidsverkande antibiotika ist för tabletterna och hon fick metacamen i injektion för idag så magen skulle få vila. Hon fick även något som skulle dämpa/ta bort illamåendet.
Men hon sover fortfarande och har inte ätit eller gått på lådan. Kanske utmattad. Jag får hålla ett öga på henne och i värsta fall åka in igen. Tar ca 45 min till vet. ifrån mig och jourhavande veterinärer som finns på plats är det 11 mil till enkel resa "/ Själva såren som hon "behandlas" för är inte särskilt allvarliga, hon var piggade efter att hon kastrerades än vad hon är nu "/ Hon har inte heller blivit dålig av antibiotika förut och hon har ändå ätit några kurer för olika saker som drabbat henne. 
Hon är duktig på att dricka vatten iaf men blir orolig att det faktum att hon dricker kan vara ett tecken på att något annat är fel "/
Men veterinären undersökte henne och såren såg bra ut, hon verkade okej för övrigt men hade kanske mkt i urinblåsan, men den var inte full men hon behövde gå på lådan. Men hon bara sover så "/

PlusPlus
0

Å nu spydde hon gult "/

[Annamaja27]
0

Det brukar stå i hemgångsråden man får när katten ska medicineras med metacam att man ska avbryta behandlingen om katten kräks eller får diarré. Lite förvånande att att veterinären gav ytterligare metacam eftersom din katt kräkts innan. All metacam är påverkar magslemhinnan oavsett om man ger det i munnen eller i spruta.

En katt kan mycket väl ha tålt metacam vid ett tillfälle men inte vid ett annat. 

Se om du kan få tag på en jouröppen veterinärklinik och ring och rådgör.

Hoppas att katten snart blir bättre!

PlusPlus
2

Jag gick på magkänslan som sa mig att något inte stod rätt till mer än att hon var känslig för medicinerna så ringde jourvet (en annan klinik) och åkte in med henne i natt, dyrt men det är det värt för min magkänsla stämde. Hennes njurvärden var avsevärt förändrade men njurarna producerar iaf urin vilket var ett positivt tecken. De ska ge henne dropp och låta medicinerna gå ur. De skulle även ta urinprov nu för att försöka få reda på mer om vad som kan ha orsakat de förhöjda värdena. Ja det är konstigt att dom gav henne mer metacam. Dom vägde henne aldrig heller. Kan det kanske vara en överdosering? Vet. sa även att det kan vara något som legat och som förvärrats av medicinerna. Jag bara hoppas och ber att dom får ordning på värdena och allt för hon betyder allt och lite till för mig och det får kosta vad det kosta vill. Som tur är så är hon försäkrad!

[Annamaja27]
0

Jättebra att du åkte in!!

Säg gärna till veterinären att rapportera misstänkta biverkningar av medicinen (om det nu är det som var fallet) till läkemedelsverket.

Metacam är en svåradministrerad medicin till katt och det är viktigt att misstänkta biverkningar kommer fram till tillverkaren, vilket det gör om veterinären rapporterar så som de är skyldiga att göra.

PlusPlus
1

Hon fick vara kvar en natt till med dropp. Njurvärden går åt rätt håll men dom hittade tecken på glykol förgiftning när dom tog urinprov. Men dom sa det att det måste vara utspätt elr extremt extremt liten mängd iom atthon har överlevt. Dom tog även ultraljud som visade på aku njursvikt och inte kronisk vilket var bättre även om det hela i sig inte är bra alls. Målartvätt har jag hört kan innehålla glykol ämnen. Någon som vet om det stämmer? För det är mycket möjligt att hon kan fått i sig målartvätt "/