Vad menar min katt?
Jag har två katter, det är den yngres beteende jag funderar över. Hon beter sig lite olika beroende på vem hon går till, mig eller min make. Hos min make hoppar hon upp i knät på, var han än är, framför datorn, tvn, toan.
På mig däremot slingrar hon svansen runt ben, armar, och idag så satt hon och slingrade hon svansen runt mitt huvud.
Jag funderar på hur det kommer sig att hon beter sig så olika mot oss? Och hennes svansslingrande, vad menar hon egentligen?
Katten slingrar och stryker svansen mot dig för att ge dig lite av sin egen doft. Att blanda dofter med varandra är något katter gör för att bekräfta och befästa sin relation. Två av mina katter lägger ofta svansarna över varandra när de står eller går tätt ihop, det är ett tecken på att de trivs ihop och det ser dessutom urgulligt ut!
Sajtvärd Katter iFokus
Hm, varför gör hon aldrig så mot min make då? Hos honom sitter hon bara i knät.
Det är bara på mig hon gör så, och möjligtvis den andra katten.
#2 Varje relation är individuell och därför uppvisar katter sällan exakt samma beteende i kontakt med olika familjemedlemmar. Detsamma gäller relationerna i en kattflock. Den som ger katten mat brukar ligga bra till statusmässigt hos en katt, så av nyfikenhet undrar jag om det brukar vara du eller din man som står för den omsorgen? Skiljer sig ditt och din mans förhållningssätt och beteende åt när det gäller kontakt med katten? Är det någon av er som är mer uppmärksam än den andra när det gäller kattens önskningar, någon som klappar, leker och pratar mer med katten?
Sajtvärd Katter iFokus