AKUT! SE HIT VÄRNAMOBOR!
Hej alla fina djurvänner!
Igår stötte jag på en liten kattfamilj utanför en korvkiosk i Värnamo. Jag och åkte jag och min pojkvän förbi Värnamo och stannade vid en liten korvkiosk för att äta lite. Vi stötte då på två små katter. Jag trodde först att dom var kattungar men fick veta av kioskägaren att dom båda är hemlösa och att den ena var en vuxen hona och den andra en hane samt att det ska finans en kattunge som ska vara deras unge. Denna såg jag inte dock..Fick veta att kattungen är rädd och lite skygg. Helsvart med gröna ögon och jättesöt berättade kioskägaren.
Men nu är alltså hela denna lilla kattfamilj hemlösa. :( Enligt henne så var kattmamman och kattungen definitivt hemlösa. Hon var lite osäker på kattpappan. Då han brukade försvinna långa perioder, medans mamma katt och den lilla alltid höll sig i närheten av korvkiosken. Mammakatt var mager och lite smutsig. Lite osäker och ville inte komma fram och kela. Hon var misstänksam mot oss men ville ändå vara i närheten och se på medans pojkvännen köpte sin mat.
Kioskägaren berättade att hon brukade mata kattfamiljen. Med mos och hamburgarkött..:( Hon tyckte synd om dom och det märktes att hon brydde sig om den lilla kattfamiljen. Men det räcker ju inte liksom..Kattfamiljen måste ju in..
iosken ligger dessutom på ett mycket trafikerat ställe med många bilar och byggnader samt parkeringar osv..Tro mej när jag säger att detta är ett mycket farligt ställe för en liten kattfamilj…:(
Jag känner att hela kattfamiljen måste in och det ganska omedelbart. Själv bor jag inte i Värnamo utan vi var bara på genomresa. Och ta in fler katter går tyvärr inte. Då jag har egna samt tre hemlösningar i en ganska liten yta..Det får helt enkelt inte plats med fler…:(
Så finns det ingen vänlig själ i Värnamo eller runt Värnamo som kan åka dit och hämta dessa småttingar? Snälla??? Tycker så fruktansvärt synd om dessa små liv..Så små och så väldigt söta..Mamma katt är gråspräcklig och vit precis som pappakatt och kattungen ska vara helsvart med gröna ögon. Jag vet inte om det finns fler kattungar men dom kan ju blivit påkörda eller dylikt..Trafiken är hemsk där..
Ännu en gång jag ber er. Hjälp denna kattfamilj in till ett drägligare liv. För det liv dom har nu är långt ifrån drägligt!
Är det den gula korvkiosken längsmed Halmstadsvägen det gäller?
Jag kan inte ha några andra katter än mina egna här hemma, då min honkatt är mån om sitt revir. Men om det finns något katthem som kan tänka sig att ta hand om dem så skulle jag kunna försöka fånga in de små kissarna och lämna av dem på katthemmet. Eller om någon privatperson vill ta sig an dem?
Sätt in annonsen på hittekatter också.
Putt
Undrar om det finns en kattfälla att låna i närheten av Herrljunga alternativt Borås. En skygg liten kisse vågar inte gå in igen efter det att hon smet ut. Jag är så orolig för denna katt och tror att det enda sättet att få tillbaka henne är att få låna en fälla.
Hoppas på tur!
Nu har jag varit och pratat med korvkioskens ägare. Hon sa att man inte kan ta i katterna, de är alldeles för skygga. Men de kommer riktigt nära henne när hon matar dem. Hon sa att de brukar komma fram vid den här tiden, men nu stod det massa hundar där och har gjort hela kvällen. Så några kissar såg jag inte till.
Men hon sa att jag kunde komma dit någon kväll och se om jag ser dem, de är där varje kväll.
Jag har även mailat katthemmet i Halmstad och frågat om de skulle kunna tänka sig att ta emot kissarna. Väntar på svar.
Jag kan inte fånga in katterna om ingen vill ta emot dem. Finns det någon i tex Värnamo, Bor, Gislaved, Smålandsstenar, Reftele, Jönköping, Borås, Torup, Hyltebruk, Halmstad, Laholm, Ljungby, Alvesta, Växjö… som kan öppna sitt hem för dessa kissar? I så fall kan jag åka med dem dit.
Jag kontaktar varma tassar i Jönköping för att se om dom kan ta in dom. Var finns kiosken i Värnamo?
#6 Finns det ett katthem i Jönköping? Det vore ju smidigare för mig att åka dit i så fall.
Gatuköket ligger utmed Halmstadsvägen, ungefär vid rondellen ovanför viadukten. Mellan Securitas och Willys, kan man säga. Det är en gul Kiosk/Gatukök som kallas för Skrevet (fråga mig inte varför). Jag fick upp det på hitta.se: http://www.hitta.se/mac+dollys+gatuk%C3%B6k+ab/v%C3%A4rnamo/zSllwUGGGq?var=v%C3%A4rnamo&vad=gatuk%C3%B6k
Nu har jag fått svar från katthemmet i Halmstad. De säger att de inte kan ta in katterna som det är nu, men att de är villiga att betala veterinärvård och så för kissarna om någon vill vara jourhem åt dem. Finns det någon som kan tänka sig att öppna sitt hem för dessa stackars katter?
Oj här har jag missat alla svar. Jag vill helst inte skriva vilket gatukök det är. Men den ligger vid en hårt trafikerad väg, där finns även bostadsområden, stort matbutik, parkeringar osv…Mycket dåligt ställe att vistas på för en kattfamilj.
I nuläget är dom 3 st. Mamma, pappa och en liten svart unge med gröna ögon. Hela familjen är små till växten. Pappakatt är kelig, men mammakatt håller sig lite reserverad. Dock inga vildkatter. De får mat av ägaren till gatuköket. Dock bara mos, och hamburgarkött. Jag funderar på att åka till Värnamo igen och ge henne riktig kattmat som hon kan mata småttingarna med.
Vad som hänt dom andra ungarna vet jag inte. :( Kanske påkörda…Detta känns väldigt akut så snälla om någon kan och vill hjälpa denna kattfamilj så vore det underbart. >3
Ingen i Värnamo eller runtomkring? Snälla?
Nevina tack snälla för att du vill hjälpa till. Jag har kontaktat djurens vänner i Nässjö samt Eksjö och även skrivit till KKS samt i kattjourens och smålandskatten och varma tassars facebook men det har inte gett resultat än. Alla verkar ha det fullt. :((
Finns det fler katthem tro? Jönköping har jag testat men bara en. Finns där fler? Tack ännu en gång för din hjälp. ❤️
Och hela mammakatt och pappakatt är så små till växten. Tunna och små..Trodde först dom båda var kattungar. :( Gatukök ägaren matar katterna med mos och hamburgarkött..Och läget är så illa..På helgerna samlas det fyllon där som ska äta, massa bilar överallt osv..Inte ett bra ställe för småttingar. :((
#11 När jag pratade med gatuköksägaren fick jag för mig att de bara var mamman och ungen som var hemlösa?
Jag har mailat Slöinge katthem också, får se om jag får något svar.
#12 Ok. Jag fick för mej att pappakatt också är hemlös. Hon sa att han brukar försvinna ett tag för att sedan återkomma igen. Och när jag kelade med honom så kände jag att han var mager och lite smutsig. Men jag är osäker när det gäller pappakatt. Och enligt henne så ska han inte vara hemlös. Men jag vet ju inte hur säker hon är på det…
Dock är mammakatt och bebisen hemlösa och dom håller sig båda i närheten av gatuköket. Jag tänkte åka till Värnamo med lite kattmat iaf. Dock kan jag inte ta med dom hem även om jag vill..:(
Så jag vädjar ännu en gång å deras vägnar snälla vill någon vänlig själ öppna sitt hem åt dom så att dom slipper den där fruktansvärda miljön.
Samt om dom inte kommer in blir det ju fler kattungar och därmed fler hemlösa katter i det där området och det är ju fruktansvärt ledsamt..
Och som det ser ut nu så ser det väldigt dystert ut då det verkar vara fullsatt överallt..Och kks svarar inte på mail..:(
#13 Jag ska fråga henne idag om pappakatt då. Jag tänkte gå ner dit nu strax (tror inte hon öppnar förrän om 10 minuter) med ett par kg Orijen torrfoder.
EDIT: Nu har jag varit där och lämnat mat. Hon sa att det bara är mamman och ungen som är hemlösa.
Åh vad bra. :) Jag ska ringa henne ikväll och se om hon har någon möjlighet att vara på gatuköket imorgon runt 16-16.30-tiden. Även vi tänkte ta med lite kattmat. Men vi kan bara runt den tiden. Hoppas hon kan vara där då och möta oss..
Fick du se småttingarna?
Någon som vet om det finns fler katthem i Småland som man kan kontakta?
Annars kan du lämna maten hos mig om du vill, så kan jag gå dit med den. Jag bor precis brevid.
Jag har mycket att göra ikväll, men jag ska se om jag hinner gå dit. Hon berättade att kissarna kom dit igår 5 minuter efter att jag gått hem.
Ja visst det kan vi. :) Du kan skicka adress via PM. Jättesnällt att du kan ge henne maten. Köpte både burkmat och en påse kattkex.
Jag har även mailat Ronneby katthem. Inget svar än..Tänkte pröva ringa men kom inte fram? :/
Jag kan möta dig vid gatuköket annars om du vill. Vilken tid?
Jag har haft kontakt med Ronnebys hittekatter tidigare angående något annat och de var snabba med att svara på mail. Så du borde få svar snart.
Nu har jag mailat Djurskyddet i Västervik också, väntar på svar.
Jag har plats & skulle gärna hjälpa katterna!
Men jag bor i Vansbro.. Och det kanske är lite långt att åka med dem? :/ Jag vet inte..
Jag har dock inte så där suuuper mycket pengar över just nu.. Så om någon kan hjälpa med veterinär och sånt så kan jag nog fixa resten!
Om någon kunde köra dem en bit hitåt så kan jag kanske komma och möta upp någonstans?
Är mer än villig att hjälpa dom stackars katterna!
#22 Jag kan inte åka högre upp än typ Jönköping eller Borås, tyvärr. Jag har varken bil eller körkort och har inte pengar till att åka tåg hur långt som helst. Särskilt inte just nu.
Nevina: Utanför gatuköket går jättebra. :) Går det bra runt 16.20-16.30 imorgon?
Var ligger Vansbro? Kan vi mötas nånstans mittemellan?
#24 Åh, Synd :(
Men det kanske går att hitta transport vidare från t.ex Jönköping på Djurtransport.ifokus?
Men hör med så många som möjligt i Värnamo eller i närheten först!
För att dra dom hela vägen hit om det går att fixa någonstans närmare där dom kan bo är nog inte så bra för katterna :/
Men jag finns som nödsituation/Plan B, Om inget annat går!
#26 Det kanske vi kan.
Vansbro ligger i Dalarnas län, Ca 5 timmar ifrån Värnamo (tror jag) Så isf får det nog bli imorgon eller någon annan dag, För nu är det nog för sent att åka.
Imasy: Hur får man tag i emma? Hon svarar inte i telefon..Och jag har även mailat men ej fått svar.
Jag fick veta från Nevina att mammakatt tiggt mat i två är nu..Snälla dessa måste ju få komma in och få slut på deras elände. :(
#28 Tack snälla för att du vill hjälpa dom. Dock ligger Vansbro rätt långt ifrån..Jag vet inte hur det ska gå riktigt…
#30 Nej, Jag vet inte jag heller :(
Det bästa skulle ju vara om någon i Värnamo kunde ta sig ann dem, Iaf ett tag, Så att dom är trygga tills ett riktigt hem är ordnat.
#31 Ja det vore ju det bästa men tack snälla för att du visat intresse iaf. Inte så många som gjort än så länge…Är så ledsen för mammakatt och hennes lille..:(
#32 Ja, Usch.. :(
Men hör av dig/er om ni inte hittar något hem åt dem, Så kanske vi kan fixa med transport hit så kan jag hjälpa de stackars katterna.. :(
Men kanske att ni kan ställa ut en kartong med mat & vatten en bit ifrån vägen så att katterna håller sig där istället?
Tänk på vatten också nu när det är så varmt! Då spelar det ingen roll hur mycket mat dem får, Regnar det inte eller finns tillgång till vatten någonstans så kommer dem ju torka ut! :(
#33 Det lovar jag. ❤️
Du kan ju pma henne här över iFokus, fast jag gissar väl på att telen kanske är lättare att nå fram på.
Vet inte vad hon gör om dagarna, men jag kan tänka mig att hennes jobb (?) och sedan katterna tar mycket av hennes tid.
*Prova att skicka ett sms då, då vet hon ju vad det gäller och kan höra av sig när hon har tid.
Jag bor i Eskilstuna och skulle möjligen kunna hjälpa till med tillfälligt hem, har dock 2 egna katter (kastrerade hankatter) vilket kanske inte är så bra?? det är om dom kan stå ut med att vara i köket för att mat + separat toalåda + eget klösträd finns…
Hur gammal är kattungen?
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo
#36 Vad bra! Då finns det iaf 2 erbjudanden om hem bara transporetn går att lösa. Jag fick reda på att kattungen är född förra året, så den är väl mer Ungkatt än Kattunge nu..
#25 Ja, det blir bra med den tiden i morgon. Du kan nå mig på 0738-37 80 44. Jag har dock inga pengar på mobilen, så jag kan inte svara på sms. Men jag kan ringa upp från hemtelefonen om det skulle vara.
Om någon annan vill nå mig så är min mail nica_falk@hotmail.com
Jag har tyvärr inte haft möjlighet att gå ut och titta på och fotografera kissarna ikväll, men jag ska se om jag får syn på dem i morgon kväll.
#37 Jag kan möjligtvis ta mig till Jönköping för att hämta, då jag har bil 😃
Vad underbara alla är!! Blir så rörd över ett engagemang.
#38 Nevina: Jag har pratat med gatuköks ägaren och hon kommer vara där runt 16.30-tiden så det löste sig där. :)
#36 Åh nu blev jag glad! Tusen tack snälla! Transport går alltid att ordna på något sätt..Eskilstuna är väl ändå inte så långt bort från Värnamo har jag för mej? Dock undrar jag hur infångningen ska gå till?
Jag väntar ett svar från en tjej som djurskyddet i Eksjö tipsat om i eftermiddag. Om hon eller hennes vänner inte kan ta kattfamiljen, skulle du fortfarande kunna? Kattmamman är väldigt liten till växten och smal och väldigt söt..Ungen ska vara helsvart med gröna ögon.
Åh, Så bra ElinaPersson! Så glad man blir när det finns folk som ställer upp :) Om du kan skilja katterna från dina katter så skulle nog det vara bra. Jag har själv inte sett katterna, Men kan tänka mig att dem kan ha någon slags sjukdom? Om dem bott ute så länge så är det väl mycket möjligt att dem dragit på sig nån smittsam sjukdom? Så då är det nog bäst att dom inte får träffa dina katter. Och om ungen är en hane så borde den väl kastreras så att de inte blir inavel. Hoppas verkligen på att det ska gå bra för de stackars katterna nu..
Varför blev inte hela mitt meddelande med? Jag skrev ungefär: "…Och om ungen är en hane så borde den väl kastreras så att de inte blir inavel. Hoppas verkligen på att det ska gå bra för de stackars katterna nu..
Igen!? Det här skulle ju stå med": Hoppas verkligen att det går bra med de stackars katterna nu.. Och om du inte kan ha dem så är det bara att skjutsa hit dem, Om jag minns rätt så är det inte så långt från Eskilstuna till Vansbro? Lycka till!"
#45 Tack ja vi hoppas på det bästa. :) Jag hör av mej så fort jag vet hur det blir med tjejen från djurskyddet, 🌺
#39 Det vore ju toppen om du kunde det! I så fall kan jag åka tåg med dem till Jönköping.
Då verkar det som att det kommer lösa sig bara vi får in katterna. Vad glad jag blir! 🙂
#41 Okej!
#43 Men i #8 så skriver Nevina att några kan ställa upp med veterinärvård så det bästa vore ju om dom faktiskt kom till veterinär för check + kastering INNAN dom hamnar i ett jourhem med eventuella andra katter 😃
#49 Ja, Det håller jag med om! Så borde det göras :)
Du får göra en tråd och skriva om katterna och allt som händer sen, Om du tar hand om dem, Så att vi kan följa och se hur det går :)
Till er andra (i Värnamo): Kan någon försöka ta kort på katterna? Skulle vara spännande att se hur dom ser ut.
#50 Jag ska se om jag får syn på dem ikväll och kan fota dem.
Så alla vänner. Nu fick jag ett svar från tjejen via djurskyddet i Eksjö. Det verkar som om katterna kan få komma in hos en av jourhemmen. Dock behöver dom hjälp med att fånga in katterna. Någon som kan hjälpa till med detta? Och har någon fällor att låna ut?
Samt ville hon se bilder på dessa katter. Nevina kunde du ta bilderna?
Men snälla vi behöver verkligen hjälp med infångningen så att dom kan komma och hämta katterna. Ingen som kan och vill???
Kopierar detta inlägg och lägger ut på hittekatter med.
#52 Ja, som sagt, bara jag får syn på katterna så ska jag försöka fota dem. Jag kan hjälpa till att fånga in dem, men jag har ingen fälla.
#53 Toppen. :)
Och om det finns folk som kan och vill hjälpa till med infångningen så vore det toppen då det verkar som om det kan få komma in. Jag hoppas det löser sig nu..Mammakatt har tiggt mat i så många år nu..Kalla vintrar har hon sprungit ute och ingen har brytt sig om att hjälpa henne komma in. Hon och hennes unge förtjänar och få komma in och få kärlek och värme..
Ni som kan hjälpa säg till, ni behövs nu!
Det som behövs är fällor. Och någon/några som har tid och möjlighet att gå dit med dom och placera ut osv..
Nu har jag precis varit vid gatuköket och knäppt några kort på mamman. Ungen var inte där just nu. Jag fick närma mig väldigt, väldigt försiktigt och låtsas att inte titta på henne. Ministeg var det som gällde, eller snarare ljudlöst hasande, sittandes på marken. Så fort hon kände sig trängd så fick jag stanna och titta bort för att hon inte skulle springa iväg. Men när jag var still satte hon sig och mumsade hamburgerkött.
Vad fin hon såg ut:) Stackars kisse men nu kanske det löser sig.
Fällor brukar man kunna låna på tex katthem mot en deposition på någon tusenlapp dock. Man får sina pengar tillbaks då de får tillbaks fällan alltså. Fast kanske någon kan tänka sig att låna ut den ändå.
Honan är kanske dräktig igen så måste väl kastreras rätt omgående.
#56 Nevina tack för bilden, hon är så söt lilla mamman. ❤️Nu skulle tjejen från djurskyddet ringa gatuköks ägaren. Undrar om hon gjort det än…
Fanns det någon som kunde hjälpa till med infångningen? Vi behöver fällor med..
Nevina skickade ett PM precis. Hoppas du kan messa bilden till tjejen från djurskyddet, hon ville gärna se hur katterna ser ut. :)
Putt
Jag har inte haft någon dator så att jag har kunnat skriva, Men har följt lite smått från mobilen, Och nu verkar det ju som att det kommer lösa sig! :D
Hur går det? Har ni fått tag på katterna än?
Undrar som #61
// Elin-li,
Nej katterna är fortfarande ute…:(
Åh.. :(
Händer ingenting nu?
Putt
hmm.. vad heter kiosken. sten stures? typ, eller nåt sånt? jag kanske kan ta mig an dom. har dock inte läst de andra kommentarerna men säg till ifall det löst sig. och svara på vilken kiosk det är. kan även skicka pm till TS om det behövs :3 om jag övertalar mamma eller pappa så kanske det går… om jag säger att de kommer dö och hur deras liv är…
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
#66 Skickar ett PM.
Jag var där igår igen och kollade till henne..Och jag har även pratat med gatuköks ägarinnan. Dock börjar hon tro att kattmamman inte har några fler kattungar gömda nånstans..Varken hon eller nån annan har sett något..Dock har hon sin lille svarta kattunge med sig ofta.
Hon trodde dessutom att det fanns folk som varit elaka mot henne..
En sak är säker, hon och kattungen måste få komma in. Miljön dom vistas i är inte alls bra. Och igår var där dessutom skräniga fulla ungdomar som höll på utanför gatuköket. Tycker verkligen synd om kattfamiljen…:(
#68 Har du ej fått någon som hjälper dig, inget katthem el så?
Har du kontaktat flera ställen?
Hej Agneta, jag har ev hittat ett tillfälligt hem hos en tjej från djurskyddet i Eksjö. Men det är inte 100% säkert dock..Jag har även ringt till olika katthem men ingen har plats för fler katter. :(
Ev behövs det fällor och någon/några som kan hjälpa till med infångningen.
Jag själv har bott i Värnamo ett antal år där. Så jag vet vad kiosken ligger hän. Håller med er att katterna behöver komma där i från så fort som möjligt. Jag kan tar hand om dom tills vi åker upp till stugan som ligger i Sälen, Vi bruka alltid åka över Vansbro.
Jag och min familj ska åka upp till stugan som ligger i dalarna i Sälen på semester. Vi kör över Vansbro då så jag kan hjälpa er med detta. Vi bor utanför Ljungby (Norr om) och vi har ca 3 mil till Värnamo. Vi åker ganska snart upp ditt. Jag själv har bott i Värnamo ett antal år där. Så jag vet vad kiosken ligger hän. Håller med er att katterna behöver komma där i från så fort som möjligt. Jag kan tar hand om dom tills vi åker upp till stugan som ligger i Sälen, Vi bruka alltid åka över Vansbro. Jag kan komma till Värnamo och hjälpa till för jag vill rädda kattfamiljen. Ev så kan dom bor hos oss. Vi bor på landet med egen mark och skog. Så här är det fridfullt. För mig tar det ca en halvtimme att köra ditt upp. Jag har all tid i värden. Hoppas verkligen att ni hör av er nu. PM:a mig. Snälla.
#33. Vi kan komma upp till dig.
Hoppas alt löser sig!
Jag hoppas verkligen det ska lösa sig..Småttingarna lever verkligen farligt med trafiken och elaka människor runt om..😭
#71 Vad bra! Jag är inte hemma nu, men när jag kommer hem så ska jag höra med gatuköksägarna om det dykt upp några nya kattungar. Kissarna kan ju inte vara kvar där ute.
Åh, Så bra Djura! Du är verkligen guld värd! Har ni fångat in katterna än? Och vilken dag är det ni åker förbi här isf?
Såg nu att "Djura"s användare inte längre finns. Är det någon av er som har kontakt med hen på något annat ställe eller så?
Konstigt! Har TS pratat med personen ifråga el?
Nu säger hon att dom inte kan ta katterna men att dom vill hjälpa till på andra sätt. :(
Snälla någon? Ingen som vill hjälpa dessa småttingar? Det är så mycket konstigt folk däromkring och gatuköksägaren tror att vissa är elaka mot katterna. 😭
#81 Menar du att dom inte kunde ta med katterna hit? På vilket annat sätt kan dom hjälpa? Vill också jätte gärna hjälpa dessa stackare, Men finns inte många sätt jag kan hjälpa på härifrån :(
Hej på er! iFokus tog bort mig som ("DJURA")!!!!!!!
Nu heter jag ("Kattvänn")!
Min Email: golda@home.se
Vi åker på söndanatt till vår stugan den 11/8-13. Upp till Sälen.
Hör av er!
SÄKRAST ATT NI SKICKAR E-MAIL TILL MIG! FÖR iFokus BRUKA TAR BORT MIG FÖR JÄMT!!!! FY SKAM SOM GER SIG! SÄGER JAG BARA!!!!! JAG GER MIG INTE I FÖRSTA TAGET SKA DOM BARA VETA!!!!!!!
# 78. Tack! Jag är Kattvänn nu i stället för Djura.
# 78. Vi åker söndagnatt den 11/8-13. Upp till stugan som ligger i Sälen.
jag orkar inte läsa allt här igen men undrar du som håller i det här. Vilka katthem har du kontaktat o vad har de sagt?
Har du annonserat på hittekatter?
Hade du kontaktat Ronnebys?
Jag känner att för att du ska få detta att gå lås måste du uppdatera vad som händer så folk blir engagerade.I vissa trådar är de full fart o finns massa hjälp att få men här rinner det bara ut i sanden. Vill inte vara elak men när någon skrivit de kan göra si o så så följs det inte upp här o då orkar ingen bry sig.
Hoppas du förstår jag skriver detta i välmening o förstår det är jobbigt men borde väl för guds skull finnas någon i det området som kan hjälpa till o katterna behöver ju både ett hem o kastreras så hon inte får flera. Blir ju snabbt en kattkoloni.
# 86. Vet ej.
# 87. Instämmer!
#90 har följt tråden men inte skrivit men varför kopierar du de Agnetab skrev i #87?
i inlägg #81 skriver ju Ts att hon varit i kontakt med dig och du inte kunde hjälpa tilll.. det var när du hette Djura. Jag får lite dåliga vibbar av dig iaf.
Hoppas katterna snart får hjälp av någon som vill ge dem ett forever home
Jag vet inte vad jag ska tro här…Djura du får ursäkta mej med det finns vissa frågetecken med dej..
Nu åker jag bort och blir borta några veckor. Men jag lämnar gärna alla uppgifter om var katterna finns samt nr till gatuköks ägarna (två systrar) så kan man kontakta dom och få all info om katterna. Jag vill helst inte skriva ner dessa uppgifter direkt i tråden.
Någon seriös som jag kan lämna kontakterna för? Jag skulle uppskatta om denne kan vidarebefordra uppgifterna till den/dom som vill hjälpa katterna och som är seriösa. Katterna förtjänar ett bra hem. Tack på förhand.
Fast fortfarande så blev det inget svar på vem som är tillfrågad om de kan hjälpa?
Onödigt o kontakta samma personer igen.
Jag har kontaktat Livbojen där jag bor som är långt härifrån men ibland hjälper de till iaf .Tyvärr så kunde de inte göra det här då de har fullt upp o har heltids jobb själva.
#92 Du kan skriva i PM till mig så kan jag skriva till dom som vill veta sen, Om du vill (: Håller med 91, Det känns lite mysko..
#95 Du får gärna förklara varför du får dåliga vibbar av annzoo, Jag tycker bara att hon uppträtt som vilken annan människa som helst skulle ha gjort. Man blir ju liksom fundersam varför iFokus tar bort dig hela tiden, Och varför du kopierar de vi skriver? Och vad finns det för frågetecken med Litenmentuff? Jag tycker tyvärr inte att du verkar speciellt seriös, och jag skulle inte våga släppa iväg dig med katterna. Och sen förstår jag inte vad det är du tycker är mysko med mig? Förklara dig gärna så vi förstår.
Handlar detta verkligen om Värnamo katterna..?
Jag vill veta hur det går för dem
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Du vet väldigt väl varför du tas bort, du trollar o ställer till en väldans massa problem med alla dina olika nick, man hinner knappt spärra dig innan du är tbx. Att hota andra medlemmar är inte OK.
Ursprungsinlägget i denna tråd har du plagierat o startat en egen tråd om med ett av dina nick.
Försvinn! Sök hjälp!
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#105 har du tagit hand om katterna? eller missuppfattade jag det?
om du tog hand om dom, hoppas det går bra. håller tummarna👍
okej. lucka till 🌺
Ser att kommentar #105 och #110 är borta? Varför? Handlade de någonting om katterna?
Jag vill ju veta hur det går för dem!!😮
#113 Det är brukligt att radera provocerande trollinlägg, samt ta bort de användare som satt detta i system med hjälp av multipla nick.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Synd att man bort i Stockholm:( Ska åka ner till Skåne om ca 2 veckor, vet ni om tåget passerar i närheten?
#114 Jaså, Så det var alltså trollinlägg.. Då förstår jag. Tyckte bara att det verkade som att någon hade tagit han dom katterna när jag läste inlägg #109 och #111
Men om inte så va de väl inte så noga, Vill bara veta om katterna.
Är denna tråden aktiv fortfarande tro. Dottern plockade upp en pytteliten, uttorkad, rädd, svartvit tjej nere i stan (vid järnvägen under viadukten), ca 400 meter från detta gatuköket för ca 3 veckor sedan.
Kan undra om hon är från samma familj.
Real stupidity beats artificial intelligence every time
#117 Har ni hand om den katten nu? Eller har hon iaf fått vård?
Kan ju va så att hon kommit bort ur kullen (blivit skrämd(?)) och hamnat en bit ifrån. Isf så kanske det finns ännu fler kattungar någonstans :/
#118 Jodå, hon blev beordrad att ta hit den, finns ju inte i vår värld att inte ta hand om ett litet skrutt i nöd så hon är här och mår väl idag.
Jag uppskattade ålder på henne då som ~6 veckor och vikten låg på bara 320 gram, på 2 dar gick hon upp 120 och hon är en fin liten raring idag som mest troligast kommer att få stanna hos dottern + pv.
Vi var och letade kring spåren och banvallarna utan att hitta något. Känns som att det är för avlägset från gatuköket för att vara samma familj. Det är flera stora vägar, rondeller, järnväg, viadukter/trappor emellan men visst är det möjligt.
Ta ett kort på henne och låt dom andra identifiera henne så vi vet att det är kattungen som sågs vid gatuköket :)
#119 Åhh, Så bra! Blir glad av att veta att den katten iaf har det bra nu :)
Nä, Det kanske inte är från samma familj.
Här där jag bor så är det väldigt sällan som det går omkring hemlösa katter, Så därför tänkte jag att det kanske var från samma familj. Men det kanske är mer hemlösa katter i Värnamo än här? Vansbro är dessutom ett väldigt litet ställe.. :p
#120 Denna lilla är inte svart.
Kattfoten i Halmstad säger att de har jourhem och kan ta in katterna, men de behöver hjälp med infångningen (och transport med, gissar jag). Finns det någon som kan hjälpa till att fånga in dem? Gärna någon med erfarenhet. En fälla eller två hade nog varit på sin plats.
Förlåt alla att jag inte svarat men jag har varit bortrest! Hur har det gått för lilla kattfamiljen?
Jag fick nämligen detta mail i inkorgen:
Hälsa dom andra att jag har tagit hand om Värnamo katterna nu. Har kontakta ett katthem som dom är på nu. har placerat dom där nu. Hälsa dom andra det m.m.
Du som skrev detta. Snälla hör av DIG.
#124 Det var ett troll som höll på tyvärr!
Snälla du som skrev mail till mej. Vilket katthem är dom på? Vänligen hör av dej så att jag vet att dom har det bra!
Nevina: Jag har inte kunnat hänga med i tråden här. Men vet du om katterna finns kvar? En person ska ha hämtat dom och placerat dom på ett katthem? Hänger inte med alls…:/
#126 Vet inte om du har läst min kommentar. Men den personen som har sagt att hon har tagit hand om dom är ett troll som har hållt på länge här inne.
#125 Aha ok tack för svar..Trist att vissa ska hålla på sådär..:(
Då är katterna fortfarande kvar med andra ord.
Nevina: Är kattfoten fortfarande intresserade att ta emot småttingarna? Hur gör vi med fällor?
Ingen som kan hjälpa till med infångningen? Snälla?
#128 Jag har precis skrivit ett mail och frågat Kattfoten, väntar på svar. Jag frågade även om de vet var man kan låna fällor.
Jag har ingen erfarenhet av att fånga in förvildade katter. Men jag är rätt säker på att en fälla behövs, för när jag var där och fotograferade kattmamman så ville hon inte att jag skulle komma för nära, så det lär inte gå att fånga henne med händerna. Det skulle i så fall vara om man kunde fånga henne när hon hoppat upp på gatuköksdisken för att äta kanske..
Finns det någon som vet var man kan låna fälla?
Ni som har sagt att ni kan ta emot katterna eller vara jourhem, är det fortfarande aktuellt? Katthemmet Kattfoten i Halmstad har fällor, men det behövs någon som kan ta sig an katterna sedan.
#130 Jag har sagt att jag skulle kunna ta hand om dom, Och det gäller än, Om transport och veterinär kan ordnas. :)
Fast fortsätt gärna att leta! Men jag ställer upp ifall de skulle vara akutläge. :)
Halmstad o Värnamo är ju 2 vitt skilda ställen, borde ju kunna lösas närmre men brukar vilja ha en deposition på någon tusenlapp då man lånar.(man får tillbaks sina pengar då fällan lämnas tillbaka).Katthemmen i närheten borde väl kunna ha en för annars ska den också transporteras.
#132 Kattfoten sa att de kunde gå ut med nödrop och själva åka dit med fällorna. Men vi måste ha någonstans att göra av katterna sedan.
Ok då förstår jag. En bekant kontaktade djurens chans o fick hjälp med kattungar de hittat .Kanske värt o fråga.
#134 Vilka är Djurens Chans, vad sysslar de med och hur får man tag i dem?
Jag har dessvärre varit utan internet i ett par veckor..:( Hur har det gått här? Det börjar bli kallt ute och katterna är fortfarande ute..:(
Det finns ett jourhem, men vi behöver fällor och någon som kan fånga in katterna. Jag har kollat med Värnamo kommun och de har tyvärr inga fällor att låna ut. Katthemmet i Halmstad har fällor, men då måste vi få hit dem. Hade jag varit frisk hade jag kunnat åka med min mamma och hämta dem, men som det är nu har jag inte möjlighet till det. Någon annan kanske kan låna och hämta fällor från något katthem på närmre håll?
Aha ok…Jag har heller ingen möjlighet då jag har ett sjukt barn hemma. Snälla finns det ingen som kan hjälpa katterna?
Ingen? :(
Lägger ut här med…Kanske skulle man lägga ut en annons på blocket om dessa katter? Vad tror ni om det?
Fick dessutom höra av en bekant att en av katterna där numera haltar..:( Så det känns väldigt akut att dom får komma in..Men i nuläget ser det dystert ut. 😭
Fast har inget katthem i närheten en fälla o låna ut? hur gör de då de ska fånga in katter kan man undra.
putt för hjälp till katterna!!!
Har du annonserat på hittekatter?
#143 Ja men ingen där som kan…:( Funderar på blocket nu..
Nu har lagt ut annonsen om kattfamiljen på blocket:
http://www.blocket.se/vi/49490820.htm
Sprid gärna runt bland era vänner och bekanta. Tack på förhand.
145# jätte bra och sorlig berättelse. hoppas hoppas de finns ngn vänlig själ som vill!
#145 Bra annons. Hoppas någon kan hjälp till.
ser att de är fler i tråden som kan tänka sig ta hand om katterna ju?
#141 , jaadu… en helg satte de ut fällor där vi bor för att det är för mycket katter, men det var inte katthem, utan de skulle fånga de för det fanns för mycket katter där då, och de hade fått tillstånd av kommunen… och någon hade skjutit våran katt med luftgevär… som tur är så bor vi på andra sidan stan och 'luftgevärs ägaren' finns förhoppningsvis inte där denna familj bor…
min katt fick vi avliva av olika själ… pga. skjuten, men det hade hon kunnat överleva, men vi vågar inte ha henne ute mer och det skulle krossa hennes hjärta… hon älskade att vara ute och var ute hela dagarna så ibland fick vi hämta henne för hon skulle komma hem…
sedan fanns det andra som matade henne vilket vi inte uppskattade. och hennes förra ägare som bor några 100 meter bort skulle flytta, och vi tränade henne inte till att hon bara bor här då hennes förra ägare bodde så nära, de nya blir kanske inte så glada när en katt börjar hoppa på dörrhandtaget vilket hon brukade göra.. hon lärde ju sig att hon 'bodde' hos oss och att det var här hon fick komma in, men hon var fortfarande uppe där ofta…
jag vet inte ens om vi har något katthem i värnamo, staden är ju inte så stor heller, och har aldrig sett/hört om katthem här..
Men suck! Jag har lagt ut en annons på blocket nu men dom vill att man ska ta betalt för dom hemlösa katterna och skriva summa 500 kr! Nu vill ju ingen hjälpa dom?! Folk mailar och frågar varför jag ska ta betalt för hemlösa katterna, men det är ju blockets regler. Dom tar ju bort annonsen annars. Vad jag ska jag skriva?? Tips? Just nu står det summa 500 kr och det gör att folk drar sig undan ju. :(
Äsch ger upp här snart och låter katterna vara. Ingen som vill hjälpa ändå och jag kan inte heller ta in dom. Ser mycket mörkt ut för katterna kan jag meddela.
#150 skriv summa "500:-" då, Men förklara i annonsen/till dom som mailar att du inte tar betalt, Utan det måste stå med pg.a blockets regler?
#151 ja så kommer jag göra..Men vissa kommer kanske inte skriva på grund av priset vilket är trist. :(
#152 Jo, Det är ju trist :(
Men måste man sätta 500kr då? Kan man inte ta något mindre?
Verkar inte så…:(
Och nu verkar det dessutom som att ännu en katt därborta är hemlös. En långhårig svart vit katt med massa tovor i pälsen. Usch ser inte alls bra ut för dessa katter..
putt snälla
Hur går det med allt?
/ Michelle
Snälla alla, jag har ev hittat ett hem åt dom båda, men det behövs hjälp med fällor och folk som kan hjälpa till med infångandet. Snälla nu är det så nära att dom får komma in!
Om jag bodde nära hade jag hjälpt till men jag bor i Borlänge, Dalarna. Hoppas dom får komma in för nu börjar det bli så kallt ute!
/ Michelle
ingen som kan hjälpa till med infågning?? putt!!!!
Jag kommer aldrig ge upp för dessa katter. Och nu kanske det löst sig helt för dom. :) Djurens vänner i Jönköping håller på och letar efter jourhem och har ev en tjej som vill ställa upp! Dom kommer isåfall fånga katterna själva i fällor. Jag pratade med föreståndaren och han skulle ringa systrarna som äger gatuköket och prata vidare med dom.
Så håll tummarna att det löser sig en gång för alla nu..Mammakatt och den svarta kattungen har levt på hamburgare och mos hela tiden..
Jag fick veta att mammakatt hade en kull i somras som spårlöst försvunnit. :( Gatuköksägarna berättade om dessa kattungar som ska varit lite långhåriga och jättesöta men en dag försvann dom bara spårlöst..Var dom är vet ingen..Kanske påkörda, kanske kommit vilse eller värsta scenarion någon sjuk människa kanske dödat dom.. Ingen vet.
Den enda som är kvar är den helsvarta kattungen från förra året som alltid är med sin mamma..
Det är mycket viktigt att båda får komma in och speciellt mammakatt som dessutom är okasterad och kommer föda fler kullar om hon inte får komma in och även kastreras.
Nu hoppas jag och ber att djurens vänner i Jönköping hittar ett jourhem snarast. Hoppas hoppas..
Hoppas de kan hjälpa dig nu :) Är ju hemskt mycket katter/katun gar som behöver hjälp, speciellt innan vintern.
Hör här annars http://djurenschans.se/beh-ver-ditt-djur-nytt-hem.html
#161 Ja jag håller både tummar och tår. Jag har hittat två jourhem åt djurens vänner i jönköping och även bett dom ringa djurens vänner. Dock har ingen än från djurens vänner kontaktat mej om det än. :/
Hör av dig igen till dem så de ej glömt bort dig. Så gör jag alltid om jag väntar på något. Har hänt flera gånger att man "försvunnit" någonstans.
Nu är ungen infångad och är hos ett jourhem men mamma katt är fortfarande ute! Någon i värnamo som kan hjälpa till med infångandet av mamma katt snälla?
Åh så bra! vad skönt det vore om mamma fick komma in också 🙂
#165 Jag är jätteglad över att ungen är inne, men stackars mammakatt är fortfarande ute. 😭
Kan inte mamman komma till samma jourhem? De som hjälpte till med infångandet av ungen kan ej hjälpa till med infångandet av mamman antar jag. Risken med henne nu är väl att hon lägger nya ungar någonstans.
Ja alltså ungen finns på ett jourhem och samma jourhem ska även ta emot mamman. Men än så länge är mamma katt ute..:( Ungen är lite rädd och gömmer sig bakom soffan hos jourhemmet. Mamma katt och kattungen höll alltid ihop och nu känner den sig säkert väldigt räd doch osäker utan sin mamma.
Snälla ingen som bor i Värnamo och kan hjälpa till med infångandet? Lider så med mamma katt. 😭
borde väl finnas någon som bor i krokarna som åtminstone kan hjälpa till o få in mamman nu då det finns ett hem!
Sätt ut annons om infångarhjälp på hittekatter också!
Skulle så gärna vilja hjälpa till med att få in mamman! Men bor ju som sagt inte alls i närheten.. Finns inte så mycket mer jag kan göra än att hoppas på det bästa härifrån :(
#169 Japp det är gjort. :)
#170 Tack 🌺
Kopierar från djurens vänner: Nu ska Therese pröva med en annan typ av fälla. Det är ett krux med denna fälla och det är att man måste passa den och själv stänga den. Så nu undrar vi igen, finns det någon i Värnamo som kan hjälpa till med att passa fällan? Sena eftermiddagar och kvällar är det fortfarande som gäller. Ingen som bor i Värnamo och som kan vakta fällan? SNÄLLA? Jag vill så gärna att hon ska återförenas med sin kattunge innan jul. INGEN?
Ok ska ta itu med det så snart jag hinner.
någon som vet hur det har gått? är mamman hos en familj eller är hon fortfarande ute?
Också undrande ?
Också undrande ?
ne, tror inte hon blivit infångad ännu :/ såg en bur utanför kiosken här om dagen.
Vad tråkigt då! hon har väl nya kattungar nu el på väg :( De är ju så här en kattkoloni startar tyvärr.
Jag gick precis förbi gatuköket. Fällan som står där är stängd, men det fanns ingen katt i den. Jag fattade inte hur man öppnade, så den är fortfarande stängd. Är kattmamman infångad och hämtad, eller har fällan slagit igen av sig själv?
Fast är ju ej bra om de står en fälla som ingen passar o andra människor kan se den. Konstigt o hoppas någon kan svara! Om katten var infångad så skulle de ju ha tagit buren.
Jag såg precis kattmamman, hon sprang och gömde sig under en klätterställning bakom Trälleborgsskolan.
Jadå är hon iaf ej infångad 😕 Kan ej förstå att det ej ska gå o lösa med just denna katten då de ibland görs driver på hela kattkolonier.
Jag har pratat med en kvinna på Djurens Vänner i Jönköping som har hand om fällan som står ute. Katten har gått in i fällan, men någon j***a idiot släpper ut henne. De tror inte att katten kommer gå in i fällan igen, så nu vet de inte hur hon ska fånga in henne. De har bara tillgång till en fälla till och den måste stängas manuellt, vilket nog blir svårt då katthonan är skygg och inte kommer fram om man står där.
Det är dels kattmamman som behöver fångas in, och så en svart-vit unge. Sedan finns det även en stor långhårig, tovig, gulaktig hankatt som är skadad och behöver veterinärvård, han har tidigare haft en ägare och varit tam, men är nu herrelös.
Hon från Djurens vänner bor i Jönköping och kan inte fortsätta med infångningsförsöken så länge till. Hon sa ca en vecka. Så det börjar bli akut nu! Det behövs hjälp med folk som kan försöka ta reda på lite mer exakt vilka områden katterna rör sig på och fånga in dem. Och så behövs det jourhem! Snälla, finns det någon som kan hjälpa?
Nummer till Djurens vänner i Jönköping: 0723-50 00 24
Mia från Kattfotens Katthem Halmstad Här.
Jag trodde det löst sig då ingen kontaktat mig mer.
Jag börjar jobba med detta med en gång.
MEN de måste engagera sig från Djurens vänner i värnamo med att fixa med fällan ofta och mycket!
#184 vart finns den gula katten? springer en här som jag sätt mycket på sista tiden. förr har jag bara sätt den ett par gånger.
#185 Jättebra! Det är Djurens Vänner Jönköping (de finns inte i Värnamo), du får kontakta dem angående det, deras nummer står i mitt förra inlägg.
#186 Jag vet inte exakt, jag är inte insatt i detta och har aldrig sett den gula katten, jag vet bara vad hon på Djurens Vänner har berättat för mig. Men jag fattade det som att det var runt Svea och Gröndal. Var menar du att du sett den, jag vet inte var "här" är?
#187 vid Vråen springer en hankatt, gul, långhårig. han är mycket skyggare än han var innan. nu springer han iväg bara han ser en människa typ, innan kunde man komma hur nära som helst nästan utan att han sprang iväg :/
Vråen är inget bra ställe för en katt att vara på. Usch man blir så ledsen ingen vill eller orkar hjälpa varken den långhåriga katten eller kattflickan vid gatuköket.
ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ! Jag kollade runt på djurens vänners facebook precis och såg till min lycka att kattmamman äntligen är inne! Tänk att jag missat läsa det??? Blir så glad! Äntligen lilla kattmamman! Så många år som hon varit ute i kylan och lidit! Tusen tack djurens vänner i Jönköping och till den HJÄLTE som fångat in henne!
Åh håller med , så skönt o äntligen!
Hoppas den gul katten också blir infångad ?
misstänkte att de fått tag på henne, då 'katthuset' vid kiosken tagits bort :)
vad skönt att hon är inne!
#189 nej, inget bra ställe. konstiga människor brukar vara där. och ganska mycket trafik. inte lika mycket som vid gatuköket, men ändå ganska mycket. fast skulle vara bra om det 'rensades' lite på katter här.. vart man än tittar ser man minst en katt.. och så finns det en gumma som matar varenda katt hon ser, sedan tar hon in dom och tror de är hennes. men som tur låter hon dom gå ute, så ägarna kan få hem dom..
våran katt blev även skjuten här :( och andra här har varit med om det också, men fortsätter ändå skaffa fler katter att släppa ut 'för att bli skjutna'.