Kisse - katten Tina
Läste en annan tråd här på iFokus om en "kisse - katt" och var bara tvungen att skriva ett inlägg om vår urinerande dam Tina. Vi fick henne genom en hjälporganisation för katter och den förra ägaren sa att hon "brukade busa lite". Vi trodde att busa betydde att hon kanske klöste på möbler eller var ovanligt livlig. Snabbt märkte vi att så inte var fallet. Vi bodde i lägenhet då och hade soffa. Tina kissade i sängen, en gång på mig när jag låg sjuk och hade maginfluensa, i soffan, på golvet, på alla mattor, på köksbordet, i garderoben…Vi lärde oss snabbt att mattor inte skulle fungera i vårt hushåll. Vi kastade ut soffan och köpte fåtöljer som hon märkligt nog inte kissade i. Skaffade fem lådor till tre katter, tömde kattsanden ofta, gick till veterinären flera gånger för att kolla urinvägsinfektion och nu för ett tag sedan röntgades hon för att se så att hon inte hade cancer eller något annat.
Skaffade loftsäng för att hon inte skulle komma upp och kissa i den.
Nu bor vi i hus. I lägenheten hade vi parkett - golv som blev förstört så vi fick betala några tusenlappar för det. Här är det tack och lov plastgolv överallt förutom i köket där det ligger laminatgolv som nu tyvärr är förstört. Tina har fått lugnande medicin utskriven av veterinären men det hjälpte tyvärr inte. Vi har använt Felinway, det hjälper inte heller, och som sagt har hon varit hos veterinären och fått en "helkroppsundersökning". Jag tror personligen att hon har blivit slagen av någon förra ägare för när vi fick henne och man höjde handen för att klappa henne blev hon jätterädd, försökte klösa en och fräste.
Nu kliar hon sig som en galning ovanför ögonen så att hon blir helt röd där, något nervöst beteende som hon alltid har gjort. Dessutom kräks hon väldigt mycket. Hon har kissat på olika ställen från att hon var ensamkatt, till nu när vi har tre andra katter i hushållet. De håller sig alla ifrån Tina för hon blir arg så fort de kommer i närheten.
Vi har försökt med allt, jag vill bara att Tina ska må bra. Vi tänker inte avliva henne. Jag och min sambo är mycket fästa vid henne för hon är otroligt kelig och tillgiven, och har jättemycket personlighet. Nu har vi stått ut med det här så länge så det börjar bli en vana att torka upp kiss.
Har någon fler förslag för att hjälpa vår lilla kisse - katt? Hon är som sagt fullt frisk men jag tror att hon har ett skört psyke. Hon har kissat i alla hushåll hon har varit i, för den första ägaren skulle avliva henne på grund av "bus", och då tog den andra ägaren och räddade henne. Sedan fick vi henne.
Vilken vacker katt och du talar om denna kisse - katt med sådan värme! (och humor!) Hon har verkligen kommit till rätt plats! 🙂🐱
(Några fler råd än de du redan prövat har jag nog inte.)
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Ja hon är vår lilla älskling, och har lindat min sambo runt sin tass! Hon är så härligt aristokratisk också och fnyser på de andra katterna när hon går förbi dem. Hon anser väl att de är mindre belevade än henne:)
#2 En riktig personlighet verkar hon vara! 🙂🐱 Och ni förstår henne så bra!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Det förefaller som om katten har födoämnesallergi då denna kliar sig.
Vilken stilig tjej :D
Har ni testat att utreda henne för någon typ av allergi? Frenetisk kliande kan vara ett tecken på det nämligen.
Haha, Mustangcab var visst lite snabbare än mig ;)
Nej det har vi inte!vad innebär det?har inte hört talas om det innan!jag trodde att hon var stressad, men det här ska jag definitivt testa. Kan man göra det hos "vanlig" veterinär?
En av de absolut vanligaste allergierna en katt kan ha är mot fisk och skaldjur, så om jag vore du skulle jag kolla igenom innehållsförteckningarna ordentligt på all mat och godis hon får och helt enkelt ta bort det om det finns fisk där. Det skulle vara mitt första steg i alla fall. Vad får hon för mat idag?
Hon får mjau kattmat (men endast kött och kalkon) och mjau torrfoder, "fiskfest", den är kanske boven i dramat?jag ska definitivt pröva att inte ge henne det. Tyvärr får jag slopa hennes favoritmåltid tonfisk då också, men om det hjälper mot klådan är det verkligen värt det!den stackars katten ser ju ut att ha röda blåtiror ovanför ögonen ibland. Tack för tipsen!
Börja med att ta bort all fisk. Sen kan det vara så illa att katten är allergisk mot kyckligng.

Det kan vara födoämnesallergi eller allergi mot något i omgivningen. Det kan vara damm, parfymer och i stort sett vad som helst. Börja köra parfymfritt tvättmedel, skippa sköljmedlet, kör parfymfria rengöringsmedel m.m.
För att utreda födoämnesallergi på en katt bör man enligt min en veterinär enbart ge ett specifikt köttslag tillsammans med kortisontabletter i 4 veckor, sen minst 4 veckor till med kött men utan kortison och om katten visar symptom då så är det INTE foderallergi. OBS! Det måste vara ett köttslag som katten aldrig ätit. T.ex. renskav, älg eller annat ovanligt som katten aldrig smakat. Om katten inte visar symptom efter dessa 8 veckor så kan man köra in ännu ett köttslag, och efter 4 veckor till kan man införa ännu ett annat.