Ni med birmor!
Tänkte bara höra hur mycket era honor resp. hanar väger?
Och när slutade de att växa?
Undrar också lite om pälsen, då båda mina har fått så himla krusig päls på bröst/mage/rumpa och vet inte hur jag ska få bort det. Ser så himla risigt ut! 😃 Har era också krusig päls? Det började för kanske 2 månader sedan (de fyller snart 1 år båda två), kanske är normalt med lite kruspäls?
Min förra birma Miranda vägde mellan 3,1 - 3,5 kg i vuxen ålder. Min nuvarande birma Ruben som är precis fyllda 3 år väger strax under 4 kg (tror jag) och det har han gjort i minst 1 år.
Att pälsen blir krusig/lockig och ser okammad ut på magen är normalt. Både min förra och min nuvarande birma hade/har dessutom små krusiga tofsar bakom öronen. Krusig och lockig päls är väl inte direkt önskvärt i utställningssammanhang, men bakom öronen är det bara charmigt tycker jag…
Är pälsen väldigt krusig på magen kan du behöva kamma den regelbundet för att förhindra tovbildning.
Sajtvärd Katter iFokus
Min har också lite lätt lockig päls på magen. Väldigt mjuk och fin. Super gulligt tycker jag att det är.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#1 Ojdå, mina båda hanar väger runt 5 kg och de fyller precis 1 år om några veckor.
Har märkt att pälsen på rumpan gärna tovar sig och det lockiga på magen/rumpan är väldigt gulligt! Men min ena herre är även krusig på bröstet och det ser slitet och risigt ut.

mina två tjejer väger mellan 3-3,5 kg. väldigt nätta små tjejer :) dom har väldigt olika päls, den enas är tjock som sjutton och helt rak, den andra har flygig, lite lockig päls och väldigt långa hårstrån.
Min herre är snart 6 månader och väger 2,2 kg, en liiiiten plutt med andra ord (jämfört med Ragdollen som nästan var fullvuxen & vägde över 4 kilo om jag minns rätt :D ). Svansen har börjat bli stor & fin, pälsen har börjat växa ut fint med. Bakom öronen är han alldeles krullig, ser ut som en liten tok. :) för övrigt fin & len päls.
Min birma har jag bara haft sen han var 2 år så jag vet inte hur hans päls var tidigare men nu när han är 3 kan hans hår bli vågig på magen och så. Han är dock väldig petig och noggrann med sin hygien så jag behöver sällan kamma igenom honom och när jag väl gör det någon gång i månaden hittar jag inga tovor men vid rumpan, bakom låren och övre sidan av brösten kan det behövas ett par kamningar innan allt är utrett. Annars väger han strax över 6kg utan att vara överviktig. Han är väldig lång och stor i kroppen så det är nog en lagom vikt för honom. När han blev sjuk i somras av upprepande kräkningar som gjorde att han blev inlagd 3 nätter på sjukhuset gick han ner i vikt till 5,5 kg. Och precis när jag fick ta över honom, förra året, vägde han 7,5kg men då åt han endast royal canin. Nu äter han blöt och torrmat utan spannmål.
#6 Stor kille! Hoppas inte att mina blir så mycket större än vad de redan är 😃