Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1057 ggr
Ellenfyrkant
0

Akut! Katt tuggar

Är kattvakt åt en dam som förstör. Hon tuggar på precis ALLT. Plastkassar, kartong, bordstabletter men bäst & dyrast sladdar! Upptäckte henne just sitta och tugga bakom min TV. Både dyrt och farligt! Vad tusan gör jag nu???? Mina tankar är: understimulerad, kliar i tänderna? Men det är svårt att stimulera katten när jag är på arbete. Hon har en kompis men det verkar inte hjälpa. Dessutom verkar hon ju tycka att sladdar är jättekul så tvivlar på att hon väljer att föredra att istället leka med aktiveringsspel på egen hand. Katten är 1 år.

Mvh Ellenfyrkant

Kaptenalexa
0

Jag har exakt samma problem. Har inte kommit på en lösning men är inne på kabelstrumpor. Såg även en som använde skosnören kring kablarna. Det är hemskt dyrt och känns farligt när de alltid tuggar på laddkablar, headset, nätverkskablar och liknande.

(länk till det jag har haft i åtanke)
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Kabelklammor-och-spannband/Flatad-kabelstrumpa-61993/
(ovan nämnd skosnöre)
http://www.minhembio.com/FilmNerden/336170

mollyt
0

Jag har en katt som också har stort tugg-behov! Som tur är inte på sladdar - men på typ allt annat… Allt ifrån tvättställningen, stolsben, plastpåsar, leksaker osv osv… Allt ni kan tänka er.

Jag tycker att det blev bättre sedan vi började ge honom mer stimulerande mat (vi BARF:ar så han får större tillgång till större bitar kött och mer ben) men annars har vi köpt en del tuggben (för små hundar) för att han ska ha sådant som han FÅR tugga på - vilket gjort det lättare för oss att lära honom var man får tugga och inte. 

Tvättställningen lyckas vi dock inte få honom att sluta bita på. …Men jag är glad att han slutat tugga på fina saker (möbler osv).

Anita N
2

Kan vara att det kliar. Jag ger mina torkat ankbröst så att de kan tugga och rensa sina tänder. Torkat ankbröst finns i djuraffären till både hund och katt.

Glad Skåning

[Eleya]
0

Köp en sprej som katter låter bli att smaka på. Sedan om ni har en elektronikåtervinning i närheten så knip av en kabel och ta med den hem. Låt denna kabelbit bli kattens och alla andra ska den låta bli, annars blir det denna sprejen.

Sjuttan
1

Lägg om aluminiumfolie - det funkar! Aa.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.