Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 562 ggr
LisaKanin
0

Inte vaccinerad smal katt

Jag har tingat en omplaceringskisse som är 8 år gammal. Han har  inte blivit vaccinerad sen han var kattunge. Han äter också som en häst men jag upplevde honom som väldigt smal, så har det alltid varit säger säljaren . Han är innekatt men har de senaste 3 åren fått vara ute i en villaträdgård. Säljaren säger att han är helt frisk. Han är inte heller avmaskad.

Eftersom jag redan har en katt hemma undrar jag om den nya katten riskerar att smitta min katt med någonting eftersom den inte är vaccinerad? Borde man vaccinera den innan man tar hem den och hjälper det med en omvaccinering efter så många år eller måste man sas börja om från början med kattpesten och kattsnuvan? Funderar på om jag borde ge honom en ordentlig översyn hos vetten innan jag tar hem honom…

kalindas
0

Tycker absolut du ska göra en koll hos veterinären, för du behöver ett friskintyg om du ska försäkra honom. Inte fel att ta ett standardblodprov och kolla lever, njurar, vita blodkorppar och socker mm. Sen när du ändå är hos veterinär så ge honom en ivomec spruta. Den tar det mesta skräp som en fd. utekatt kan ha, mask och parasiter.

Att han drar hem kattsnuva eller pest är väl inte jättestor risk, även om han självklart kan ge dina katter en förkylning. Så viktigast är att dina är vaccinerade. Sen bör du ju såklart vaccinera honom också

Men avmaskning tro jag är det allra viktigaste.

/Elisa

MonicaLagerquist
2

Självklart ska säljaren se till att katten är vaccinerad och nybesiktigad innan du tar hem katten.

Stolt ägare till tre La permer

LisaKanin
2

#2 dessvärre är det inte en sådan säljare och katten är "en vanlig huskatt", den har gått oförsäkrad i alla år och inte blivit omvaccinerad, äter Friskies osv, så det går hon nog inte med på. Jag har erbjudit mig att stå för den kostnaden om jag får katten gratis istället. Dessutom visade det sig att försäkringsbolagen kräver en besiktning för att försäkra en 8 år gammal katt, så det är bara att traska till vetten, men det är lika bra så får han en genomgång.