Är han allergisk tro?
Mina två små missar flyttade hit i September, och dom har alltid fått mjau blötmat. Jag upptäckte tidigt att min ena pojke inte kunde hantera mat så bra, då han åt tills han rapade och sen spydde. En av dom äter gärna litegrann, sen lämnar maten för att återkomma, men det går inte eftersom den andra katten vräker i sig först sin egen mat och sen den andra kattens. Jag fick hålla en väldig koll på blötportioner, torrisar osv tills jag upptäckte att små portioner flera gånger per dag funkar bäst. Torrisar får dom som mellanmål ibland bara.
Men nu till saken.
Varje gång jag testade någon av mjaus fisksmaker så spydde Oden trots små portioner! Han slutade spy när jag ändrade matvanorna till små portioner, men så fort jag köpt hem en fisksmak så har han spytt. Slutade därför helt med fisksmakerna, istället köper vi kött eller kalkon.
Igår glömde jag helt bort detta. Dom blir tokiga när jag tar fram skärbrädan eftersom dom vet att dom ska få kyckling när den kommer fram, men igår gjorde jag fisk till middag och utan att tänka mig för så fick dom en bit fisk var att smaska på. Idag på morgonen hittade jag en rejäl spyhög… vad tror ni? Är han känslig mot fisk? Hur ser man att en katt är allergisk mot fisk annars? Spyr dom om dom är allergiska eller är det bara sammanträffande att hårbollar ska upp just de dagar han ätit fisk?
Vad jag vet så är många katter allergiska/känsliga mot fisk. Så det kan mycket väl vara så :)
Tjaa… jag tänker nog inte experimentera mer med det :/ lika bra att hålla dom borta från fisken ifall det är så :/ det är dock lite konstigt att det säljs så mycket kattmat med fisk i om det är rätt vanligt att katter är allergiska mot det! :O
Ja just fiskallergi är rätt vanligt vad jag förstått, jag har själv en som har just det. Min katt får klåda och kliar upp sår på huvudet och öronen men jag har hört att det även kan få dem att spy eller bli lösa i magen så det är nog troligt att din också är allergisk eller iaf väldigt känslig.
Väldigt tråkigt att många kattmatssorter innehåller fisk! 😕 Men å andra sidan säljs det väldigt mycket skitfoder överlag…
Det skulle kanske annars kunna vara att han tycker att fisk är himlans gott och därför äter det för snabbt = kräks. Jag har en torrfoderjunkie som gör just så när hon får någon sorts torrisar. Men som du säger i #2, lika bra att hålla dem borta ifrån det. Fisk är inget en katt behöver :)
Håller med de andra att det nog är lika bra att hålla dem borta från fisk. Har själv en fiskallergiker här hemma som visserligen inte kräks, men han kliar sig stora kala fläckar när han äter fisk (han är svart så det ser ut som att han har skabb). Drygt att så mycket foder ska innehålla fisk, men det går att hålla sig undan! Lycka till :)
"Religion is our first and worst attempt to make sense of things"
- Christopher Hitchens
“We keep on being told that religion, whatever its imperfections, at least instills morality. On every side, there is conclusive evidence that the contrary is the case and that faith causes people to be more mean, more selfish, and perhaps above all, more stupid.”
― Christopher Hitchens