Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1412 ggr
syracia
1

Kombinera blöt- och torrfoder till 5-6årig katt

Hejsan! 

Jag tog nyligen över en omplaceringskatt (min första katt, lite skakig på benen är jag allt måste jag erkänna) som tidigare varit överviktig. Nu är hon lite rund, men inte alls farligt mycket enligt vän med stor kattvana. Tidigare ägaren har gett henne, som är liten, ca 2,5 kg tror jag, åtminstone inte mer än 3 kg), ett struket dl-mått av Royal Canins Sterilised dagligen. That's it. Hon har ju bantats ner långsamt på den dosen, och jag vill inte riskera att hon går upp igen, men jag skulle vilja blanda blöt- och torrfoder till henne för att vara säker på att hon får i sig vätska och kanske känner sig lite nöjdare. Och för att komma ifrån spannmålen som jag har förstått inte är särskilt bra för kissen. Hon är inte superaktiv nu, men jag försöker aktivera henne mer, vilket går framåt. :)

Jag har nog inte några direkta planer på att byta bort det torra fodret, men jag funderar på om man kan ge hälften av varje, och i så fall hur jag ska räkna ut hur mycket blötfoder jag ska ge. Ja, och jag funderar också på vilket blötfoder som är bäst, förstås. 

Någon som kan tänka sig att komma med lite tankar?

(Ja, jag ska självklart ta upp det här med veterinär när jag vaccinerar kissen, men tänkte fråga och få lite kött på benen först och höra om jag tänker helknasigt.)

[trh]
4

Blötmat är bättre än torrfoder, även i bantningssyfte. Som jag förstår är det mycket svårare för en katt att gå upp i vikt av blötmat (kött & vatten) än torrfoder (mycket spannmål, ofta lite kött). All blötmat är bättre än torrfoder. En bra & billig sort är Mjau som jag gav först, men gick över till ICAs portionspåsar när ena katten tröttnade på Mjau. Hade jag varit du hade jag successivt ökat mängden blötmat (sakta så magen hänger med) och gett mestadels blötmat). Min 6 kg Ragdoll får 250-300 gram blötmat varje dag & min Birma på 2,1 kg får 100 gram per dag. Utöver detta fri tillgång på torrfoder (Applaws med 80% kött). Ragdollen på 10 månader var lite väl rund innan, men när Birman kom och han aktiveras på ett helt annat sätt har han blivit så fin & slank utan minskning av maten.

syracia
0

Tack för svaret! 

För min sötnos är det inte ett alternativ att ha fri tillgång till något, eftersom hon enligt uppgift från tidigare ägare inte kan låta bli att äta hela tiden då (anledningen till att hon gick upp i vikt från början). Vill ju att hon ska må så bra som möjligt och samtidigt vara så nöjd som möjligt. Samtidigt vill jag inte laborera för mycket och riskera att det springer iväg. Svårt det här!

Carl-Philip
1

Eftersom din katt är en ompaceringskatt bör du inte övergå till ett nytt, eget foder direkt, utan vänja henne succesivt och långsamt vid den nya dieten eftersom hon kan få problem med magen om du plötsligt tvärt byter. Det bästa vore om du helt och hållet (så småningom) går över till enbart blötfoder eftersom det har den högsta köttprocenten. Katten är en strikt köttätaren och behöver inte spannmål över huvud taget. Torrfoder innehåller alltid spannmål och andra tillsatser eftersom det annars vore omöjligt att forma maten till de runda, torra kulorna enbart med hjälp av kött. Om hon är kastrerad löper hon dessutom större risk att bli ännu fetare vilket blötfoder kan hjälpa till att undvika.
Diabetes är risken att din katt får om hon tillåts äta för mycket spannmål och kolhydrater (som finns i torrfoder). Övergå helt till blöt, för den höga kötthaltens skull, är min åsikt. :) Du kan gå till djuraffärer och be om råd för att hitta ett lämpligt blötfoder för just din katt.