Ta lån för att köpa katt?
Vad tycker ni om det? Sitter och kollar på Lyxfällan nu där det var en tjej som hade köpt sina katter med sms-lån.
Ska man verkligen köpa katt om man egentligen inte har råd? Jag reagerade väldigt starkt på det då hon har typ 5 katter och alla är köpta med lån, hon har knappt heller råd att köpa mat till dom… blev rätt upprörd av det 😕
Nej fy!. Kan man inte ens lägga ut köpesumman kan man knappast lägga ut vid akuta saker.
Behöver man låna pengar för att ha råd att köpa ett djur så tycker jag personligen att man inte ska köpa något djur alls.
That's a cat...Not a horse.
Innan man skaffar djur tycker jag att man ska ha en stadig inkomst och ha koll på sin inkomst och sina utgifter. Man ska helt enkelt kunna handskas med pengar!
Att köpa katt på sms-lån anser jag inte är okej någonstans här i världen!
Jag tycker inte heller man ska ta lån för att köpa en katt (eller något annat djur för den delen)
Bättre då att spara i någon månad tills man har råd. Om man tycker det tar för lång tid eller så, då kanske man ska fundera på hur man ska ha råd med mat och veterinärbesök.
//Jessie
Jag är av den åsikten, har du inte råd ska du inte köpa. Det enda som är OK för mig att ta lån på är hus/bostadsrätt/studielån och ev bil men t.o.m bil känns lite nja.
SMS-lån överhuvudtaget är jag helt förundrad över att det ens är lagligt. Det ska inte vara enkelt att få ta lån…
Nej man ska inte låna för att köpa en katt.

Nej absolut inte! Har man inte pengar ska man inte köpa någon.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Jag såg inte programmet, men det finns ju en anledning till att personer är med i lyxfällan. De kan inte hantera sin ekonomi och de behöver hjälp.
är det inte hon som sedan började med byb på en av sina raskatter med blåsljud för att få snabba extrapengar?
Medarbetare på Datorspel I Fokus
dubbel inlägg…
Medarbetare på Datorspel I Fokus
#9 Vad är byb..?
BYB = backyard breeding.
Men som svar på TS frågan så är det väl ändå rätt självklart att det inte är okej..
Jag känner en person som lånade 250.000 på huset för att bygga ut… pengarna gick till en tävlingshäst istället och huset… ja det hände inget med det… Det är inte okej tycker jag men man väljer ju själv och betalar själv.
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Eftersom det inte är mina pengar/jag som skuldsätter mig tycker jag andra får stå för sina handlingar.
Dock tycker jag det är idiotiskt att ta lån till något man kan spara ihop till på ganska kort tid om man har en fast inkomst.
Och sms-lån? Det skulle jag bara ta om jag var riktigt riktigt riktigt depsperat och alla andra vägar var stängda.
Jag skulle inte ta lån för att köpa katt. Skulle däremot ta lån om det behövs akut veterinärvård eller liknande och jag inte har det på kontot just då. Men då kommer ju försäkringen kicka in.
Skulle aldrig I livet ta lån för att köpa ett djur. Har jag inte råd att samla in pengar för att köpa ett djur hur ska jag sen ha råd att mata, avmaska, vaccinera och ha pengar over att skämma bort dem?
Scenariot känns som en desperat åtgärd av en människa som inte mår bra och försöker "döva" dessa känslor. Alltför ofta används katter som något slags motmedel mot diverse problem människan har, inte sällan för att så småningom bli bortglömda och eftersatta.
Självklart tar man inte lån för att köpa ett djur. När en människa skaffar ett husdjur tar hon också på sig ansvaret för djuret, inte bara vad det gäller skötsel, omtanke och kärlek utan också i allra högsta grad ett ekonomiskt ansvar.
Vi vet nog alla att det kostar att ha djur, även om de får vara helt friska.
Själv skulle jag inte tagit lån, men det hade varit en lättare lösning! Jag har t.ex. råd att spendera 800~1000kr i månaden på katten (till vad den behöver + resten går till spar för veterinär), dock så har jag inte råd att köpa katten just nu (10 000 kr), så jag har räknat att om ca. 11 månader kan jag köpa själva katten, då jag har 1000 kr/månad för katten och ska ha en extra tusenlapp över för mat den första månaden. (Räknat med att få ta från mina spar-konton om det blir akut veterinärvård de första månaderna)
Jag kommer i framtiden då välja att vänta och spara in i 11 månader än att ta ett lån, då jag anser att djur borde köpas av en egna pengar, men jag ser varför någon skulle bli lockad att göra det om man är student på med låg inkomst! Tar lite längre att spara bara men det går 😉
Nu var ju hon inte student, men helt generellt sätt så förstår jag faktiskt varför det känns lockande, även om jag själv inte anser att det är ok.
Om katten kostar tex 500kr dock så är det ju en helt annan femma 🤔
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
#18 Å andra sidan om du faller för en katt i dagsläget ser inte jag nåt hinder för dig att ta lån att köpa den nu, för den lär ju inte vara kvar om 11 månader
#19 Fast behöver man ta lån för att köpa ett djur så antar jag att man inte heller har råd att ta hand om det. Kanske lite mat & sand men inte ett besök hos veterinären om det vill sig illa. Att köpa ett djur för att det är tilltalande för mig som ägare är ju inte ett kriterier nog för att skaffa sig ett djur. Jag anser att när man tar sig an ett djur ger man även djuret ett löfte att alltid ge den bästa möjliga omsorg i form av kärlek, bra utfodring & vård.
Man ska inte ta sms-lån alls!
Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!
#19 Just nu är det inte aktuellt då jag åker till USA till sommaren för långdistansförhållande och lägger allt sparande på det (utöver min veterinär-spar för mina nuvarande djur förstås). Kommer börja spara för en till katt nästa år, så räknar med en kattunge till hösten/vintern 2015 🙂 Kommer inte fastna för någon då jag kommer börja höra med uppfödare om de har höst/vinter-kullar, så förhoppningsvis blir det bra timing med det!
Har gjort så med alla djur jag äger/ägt, så för mig gör det inte mycket att vänta då jag som sagt vill köpa djur med mina egna pengar 🤪
#20 Om du läser mitt inlägg som de svarade till så har jag all möjlighet + råd att ta hand om katten månadsvis, även om jag inte har råd att köpa katten i dagsläget pga priset på själva katten. Det kostar ej 10 000 i månaden att ta hand om en katt, så man kan ej riktigt säga att man inte kan ta hand om den om man ej har råd med priset på den.
Just nu kör jag på mjau blötmat för min katt men ska gå över till barf, och ger den all veterinärvård hon har behövt i sitt liv (blir 11 till sommaren). Jag har ej råd att köpa en katt för 10 000 just nu men har all möjlighet att ha råd för hennes behov + veterinär under hennes livstid.
Nu är det mitt val att inte ta lån för katten och spara själv, även om det tar 11 månader, men om jag hade tagit ett lån hade det inte gjort någon effekt på katten eller dennes livsstil alls 😎
#23 nu var ju mitt inlägg riktat till #19 som jag skrev med anledning att #19 skrev att katten kanske inte finns kvar längre fram & att det därför är en anledning till att ta lån, vilket jag generellt tycker är en kass anledning till att köpa ett djur :)
Jag tycker inte man ska låna för att köpa ett djur. Man måste se förbi sina egna känslor och tänka på hur djuret kommer ha det hemma hos en. Att precis kunna köpa och ta hand om djuret månad för månad innebär en risk för att man inte kan betala ev veterinärvård om det vill sig illa. Man måste ha en buffert och den kan inte bestå av SMS-lån! 🙂
#24 Och jag riktade mitt svar endast till ovan som hade råd att betala lånet samt ta hand om katten
Man måste inte ta sms lån, det finns lån med bättre vilkor
#26 jag tänker lite som så att även om man hittar ett djur man tycker är jättefint, så dör man inte av att vänta ändå… :) Man kan hitta ett annat djur när man har råd och då kommer man glömma "den där andra". Eller så får man vara lite hård mot sig själv och inte titta medan man sparar. Då slipper man ta ett lån.
#24 De skrev dock mot mig under mina förutsättningar, så tror ej de menade så generellt sätt 🙂 Men generellt sätt så är lån en dålig idé overall, dock mest baserade på mina egna värderingar, så håller med dig där 😉
EDIT* blev lite sent svar där, ser nu att de redan svarat!
JAG hade inte tagit lån men kan förstå de som gör det. Har själv inga lån alls, inte ens på bilen och förstår inte hur folk kan tycka att det är mer okej att ha lån på en bil än på en katt. Man får ju köpa det man har råd till då isf, även en bil för 10.000 kan vara en bra bil
"Kul" med så många och olika åsikter!
Svarar inte på alla men jag har läst igenom och jag håller faktiskt med dom flesta av er i allt ni säger. 🙂
En katt kostar inte 10.000 kr varje månad men en dag kanske man står där med en veterinärräkning på över 50 000 kr.
#26 Men att ta ett lån för att skaffa ett djur? Oavsett hur förmånligt det är, man har ju helt enkelt inte råd att skaffa djuret eller vad det nu rör sig om just nu. Jag tycker det är samma med vad det än gäller; semester, kläder… Vad som helst! Man har inte råd. Lån för hus eller studier är en annan sak. #31 instämmer helt. Och vad ska man göra då? Ta ett nytt lån? Tycker det är helt absurt.
Nej, jag tycker inte man ska ta lån för ett husdjur oavsett hur gärna man vill ha det. Det kommer inte finnas kvar om 11 månader, 2 år eller what ever men däremot kommer det fler djur och det kommer garanterat finnas ett husdjur som man faller för igen och denna gånger har råd. Har man inte pengar till att köpa katt så ska man inte ha någon, så enkelt är det.
#31 #32 Tycker ni verkar ta en veterinär buffert och pengar till att köpa katten som samma sak?
Jag har tex. ett spar-konto som går till veterinärkostnader, och det går endast till veterinär-kostnader, ev. andra akuta ingrepp med djuren.
Så visst, man kan ju ta ur den och köpa katten, men det tänker man inte göra för som sagt så kan olyckan inträffa precis efter man skaffat katten, och då kanske det inte finns nog. Att man inte har råd med katten betyder inte att man inte har råd med veterinär-kostnader, utan det beror helt på hur man sparar och planerar att spendera pengarna. Jag är fast i att jag rör EJ dessa pengar om det inte är för veterinär, alltså har jag råd för veterinär, men ej att köpa katten.
Tycker det är "helt absurt" att automatisk tro att blivande/nuvarande djurägare ej har någon som helst plan på hur de spenderar deras pengar med sparande gällande veterinär, foder, etc, bara för att de måste ta ett lån för priset på ett djur, det har helt med prioriterande och långtidsplanering att göra.
Att spara upp till vad katten behöver + eventuell veterinärvård innan du skaffar katten är ett självklarhet, men kattens livskvalité blir inte påverkad om du betalar av ett lån medans man äger den. Man tar självklart inte ett lån om man inte vet att man kan betala av det + uppfylla kattens behov + lägga undan för veterinärkostnader.
Om inte, så har det inte så mycket med lånet att göra, utan ägarens ignorans, men att dra alla över en kam att de inte kan betala veterinär/foder/etc bara för det inte har råd med själva priset är inte rätt 😕
(Är helt medveten om att jag går emot min egen tro på ämnet, men att dra alla över kam är inget jag gillar, speciellt inte när det kan funka mycket bra för både ägaren och katten)
Skulle jag som uppfödare veta att en köpare skulle ta ett lån till att löpa en katt skulle det ringa klockor för mig.
Trh* precis det blir lån på lån på lån så nä har man inte råd till inköpspriset så vänta och spara eller tills ekonomin är bättre eller strunta i att skaffa djur. Det är tyvärr inte "alla människors rätt" att äga ett djur för kan man inte ta ansvaret om de blir sjuk eller dylikt då kan man skaffa sig ett gosedjur
Verkar löjligt vad mycket pengar kattägare här har! Har ni verkligen 50000 att lägga om er katt blir sjuk? Så om ni har tre katter hoppas jag att ni har 150.000 att hosta upp för alla tre kan ju bli sjuka samtidigt. Och har man försäkring behöver man aldrig hamna på sådana summor. Jag vet många som inte borde få köpa en katt för 100:- De har inte råd med mat åt sig själva. Man får se varje fall individuellt
JO min bror har sin katt försäkrad och hamnade nästan på den summan trots att försäkringen täckte upp mycket. Visst jag har inte 150.000 att plocka fram sådär men jag har möjlighet att plocka fram större delen av summan och även betala igen det kvarstående men nu var frågan om inköpspriset. Kan man inte köpa en katt för 10.000 kr utan att ta lån då kan man inte heller ta hand om den sen heller vid olyckor, kastrering osv utan att ta ytterligare ett lån. Jag vill att mina köpare ska ha god ekonomi för att kunna ansvara för en katt de resterande 15-20 åren
Men om man köper en katt kontant och tar lån för en soffa, blir det ju i praktiken samma sak som att ta lån för katten och betala soffan kontant. Man sitter i samma ekonomiska situation oavsett.
Har man inte de pengar som krävs för att köpa en vara utan behöver ta lån så har man ju faktiskt inte råd till köpet. Pengarna till inköpet finns inte. Jag är av principen att man inte köper om man inte har köpesumman för varan, oavsett veterinärbuffert eller ej. På den punkten är jag orubblig och skulle aldrig ta en soffa, katt, klädesplagg eller semesterresa med lån. Det fall som TS beskriver är anledningen till att jag drar öronen åt mig när jag hör att man tar lån för att köpa katt.
Tycker inte man bör ta lån för småsaker. Visst är det mycket man vill ha, men lånar man pengar via sms-lån så handlar det om en hög ränta så det du köper blir mycket dyrare innan du betalat av det. Så är anledningen att man inte har råd så bör man tänka efter en gång till. För då kommer katten kosta pengar varje månad plus att man ska betala av lånet. Då är det bättre att spara ihop pengarna till det man vill ha. :)
En soffa behöver knappast mat, försäkring och veterinärvård ;) men oavsett om det är katt eller soffa måste man låna så har man inte pengarna som krävs egentligen. Lånade pengar är inte dina egna pengar det är bankens och skattebetalarnas pengar inte dina då de är LÅNADE. Nu pratar jag inte hus osv utan småsaker
Håller med #42, man kan ta lån för att köpa en soffa för den är dessutom inte levandes och är en kostnad man bara betalar EN gång sen har man den.
Ska man ta lån för ett djur så har man garanterat utgifter för det djuret för resten av dennes liv, och ska man då ta lån varenda gång djuret behöver mat, vård etc så kommer man hamna i en djävuls ekonomisk kris och det bör man tänka över innan man skaffar djur, är det värt det?
# 37 Ja jag har dessa pengar att lägga ut på en katt, jag har 6 katter. Jag har inga lån öht och jag har 3 bilar, ganska nya och jag har en fastighet som inte är belånad.
Allting är försäkrat från katter till bilar och fastighet. Jag har lånat till en bil en gång och det var första bilen som kostade 10.000 kr 1976 då hade jag 3 borgenärer som hade fast egendom och jag hade fast jobb.
Att ta ett sms-lån för att köpa ett djur är nog det dummaste man kan göra.
Det här är en jättebra tråd!
Nej, man behöver inte vara rik för att köpa katt, men att låna till en är inte kul eftersom man då får mindre pengar kvar i månaden för att köpa alla roliga tillbehör som klösträd, leksaker och fodersäckar eftersom lånet ska betalas tillbaka och det med räntor och avgifter. Även om man tänker börja barfa för att det är så billigt - då upptäcker man nog ganska snart att man behöver en frysbox och en extra bra köttkvarn. Och javist kan man köpa begagnat, men kattlånet ska ju betalas, och att köpa nytt på avbetalning - Ja då har man TVÅ kreditlån istället för bara ett som man ska ut med. Och ska man ställa ut blir det också omkostnader. Utställningarna betalar man flera månader i förskott. Och det kostar att ta sig och bo. Etc. Men har man en gång lärt sig spara för katten, och den är betalad åtminstone - då är det lättare att fortsätta att lägga undan till den!
Det som är också är bra med att spara till en raskatt är att då har man möjlighet att verkligen spara till "allt" man skulle vilja ha till katten samtidigt och köpa dem när priserna är som bäst under spartiden. Man blir ofta blir mycket prismedveten när man målsparar och lär sig vad saker kostar. Och man blir en jäkel på att impuls-spara. Lägger tillbaka den ena chipspåsen och betalar snällt 28 kronor för den andra - trots att man får två för 40 kr! De 12 kronorna man kunde käka chips för - dem lägger man undan till katt-spar. Man kan ju låtsas att det är en burk kattmat om man vill :-) Swedbank har en kul mobilfunktion nu som gör detta möjligt på en gång, man kan småspara via deras app på detta vis.
Om man nu har tänkt att köpa en raskatt så söker man kanske en speciell ras, med en speciell färg och kön. Och det är inte säkert att uppfödarnas planer blir som det är tänkt. Det kanske inte blir några ungar, eller så blir det bara en som ska stanna i katteriet eller något annat och då måste man vänta eller hitta en annan uppfödare. Sånt "har man ju tid med! om man sparar också. Det blir ju inte mindre pengar, utan mer till alla omkostnader för den kanske det kostar att hämta. Kanske ska man göra det själv eller så ska man anlita en djurtransportör, det är ganska vanligt om man vill importera tex. Och har man ett år spar framför sig så hinner man kanske lära känna någon som också ska importera från samma uppfödare tex, då kan man dela på kostnaderna. Plus att man HAR pengarna när plötsligt det där perfekta klösträdet blir kampanjvara med gratis frakt. Och samma med tåg, flyg och boende om man måste resa själv, både dyra och billiga resor måste betalas i förskott, och så kan man kanske lägga ett par kronor på avbokningsavgiften istället om man känner att det är idé.
Och på allt detta så tillkommer givetvis de löpande kostnaderna som mat, sand och försäkring, (kanske en 50 lapp för en huskatt i förs. för att kunna åka akut åtminstone, men några hundra för en raskatt (beror lite på bolag och annat) )
Vaccinering och annat vid veterinärbesök etc kan man lägga undan så lite som med en 50-100-lapp till varje månad om man tänker sig ett besök per år eller något så slipper man betala allt på en gång.
Så du som sitter med funderingar om att köpa katt men undrar om du har råd - Bara att logga in på din internetbank och starta ett/några extra påsidanom-konton som du viker till de olika kostnaderna (kan vara allt från försäkring, kattmat och Kattsand till klösträd och övriga kattsaker - och som du ser till att det förs över automatiskt från ditt lönekonto till from IDAG :-) (ja varför inte). Blir du tvungen att nalla på de pengarna det närmaste halvåret till räkningar, hushållsutgifter, medicin, bil och buss - eller laster som cig, snus och annat - då har du inte råd att ha katt.
Om de ligger kvar - då har du börjat spara till din drömkatt!
Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!
Utan att ha sett programmet - har man råd att hålla katt så ser jag inga problem i att ta ett lån för att köpa katten. Jag ser ärligt talat ingen skillnad mellan att låna till en katt och att spara ihop till den. I båda fallen lär en summa/månad läggas undan till katten, det som diffar är om det sker före eller efter köp och att det vid lån tillkommer ränta, och det i sig är inget som gör att katten far illa. De där massiva summorna som somliga dillar om att man behöver är knappast nödvändigt att ha med försäkring och att man sparat ihop 10.000 kr gör ändå inte att man ur det blå kan trolla fram 50.000 kr till till veterinärutgifter.
Att köpa katt med smslån är ju urbota dumt dock.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Tycker inte man ska ta lån egentligen för att köpa djur, och absolut inte sms-lån! Men samtidigt kan jag förstå det, i dagens ekonomi tror jag inte alla har det så lätt att bara klämma ur sig 10-15 tusen bara sådär. Ok att ett djur kan bli sjukt, men oftast så tar ju försäkringen hand om det, och som flera påpekat så kostar det ju oftast inte flera tusentals kronor per månad att ha en katt, såvida inget händer, så att säga att om man inte kan slänga från 10-15 tusen i ett nafs så ska man inte har djur, känns lite väl hårt.