Bajsar utanför lådan
Han gör inte det alltid, bara ibland. Några gånger i veckan brukar det hända. Jag tror inte att han gör det avsiktligt för han sitter i lådan och har rumpan utanför så det hamnar bredvid. Sen när han upptäcker att det är utanför så försöker han frenetiskt att sprätta ner sand på golvet. Idag hade han även kissat utanför. (Första gången det hände).
Börjar bli ganska trött på det här och undrar vad man kan göra åt det. Jag tänkte att han kanske tyckte lådan var för liten så jag kollade om det fanns större, men det verkar vara standardstorleken som vi har. Hittar inga större någonstans, bara mindre.
Är han bara klumpig eller kan det finnas någon särskild anledning till att han gör så här?
Köp en låda med tak och lucka… det löste problemet för min del.
be inte om hjälp om du inte vill ha den
Det låter ju inte som att han gör det avsiktligt, men kan det finnas andra faktorer när han gör deta? Är han förvirad eller kanske ska ni prova med lock på lådan om haninte har det? Och kanske ska ni ta bort locket om han har look? Det kan även vara stressrelaterat eller protester, men det värkar inte vara det sista. Kan han ha några sjukdomssymptom bortsät från deta?
Testa med att göra rent lådan oftare. har inga egna katter men min bästa vän har två. Honan både bajsar och kissar utanför om lådan är "för smutsig" Hin vägrar dessutom gå på lådan om brorsan varit där.
Hennes lösning var att städa den oftare och ge dom en varsin :)
Köpa en låda med högre kanter? Då kan han inte få rumpan utanför. Hur ofta regörs lådan? Har du flera katter bör du ha fler lådor. Vad använder du för strö?
#1 Kanske det. Har dock hört att det inte är alla katter som gillar när det är tak över.
#2 Han verkar inte förvirrad eller stressad. Han har inga andra sjukdomssymtom vad jag vet.
#3 Vi städar lådan 2-3 gånger om dagen. Är det för lite?
#4 Ska fråga i djuraffären om de har en med högre kanter. Vi har bara en katt. Vi använder ever clean.
#5 - Värt att testa, har du inte testat så vet du ju inte om din katt gillar det eller inte.
be inte om hjälp om du inte vill ha den
#5 Det är bättre du köper en vanlig plastback på tex biltema, öob, ikea. Då kan du för en billig peng köpa en rejäl back med höga kanter som han verkligen får plats i och inte kan sätta rumpan utanför.
Jag har såna till mina katter och det är toppen tycker jag. Får även mindre sand utanför lådan då.
Medarbetare på Utekatter iFokus
Om katten själv befinner sig i lådan när bajset hamnar utanför är det inte ett felbajsningsproblem utan bara en konsekvens av att lådan har för låga kanter och eventuellt även är för liten. Som andra har skrivit är en rejäl förvaringsback med högre kanter ett bra alternativ till katter som vill sitta nära kanten och hålla rumpan högt när de bajsar (eller kissar).
Har man en låda med huv kan katten sitta med rumpan ut genom öppningen, så det bästa i det här fallet är en låda som har höga kanter runt om.
Sajtvärd Katter iFokus
Denna kostar 49 kr på IKEA