Vägrar koll chipet!
Hej, min kompis hittade och tog hem en katt för ca 1-2 år sedan. Dom säger att det är var en vildkatt och vägrar kolla chipmärkning. Så min fråga är, måste dom kolla det? (Personligen tycker jag att dom borde)
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
Vill de ha katten är korrekt väg att anmäla katten upphittad hos polisen. Polisen kommer sedan (förhoppningsvis) kräva att de kollar efter ID-märkning. Om ingen ägare hittas eller anmäler en liknande katt försvunnen är katten deras efter 3 månader.
Om den är chippmärkt tycker jag absolut att de borde, då katten kan bara ha varit en utekatt som "försvunnit" (eller innekatt som rymt)… Dock så vet jag inte hur det är lagligt sätt, men om de tog en katt utan att vara 100% säker på att ägarna har övergivit den så borde det väl räknas som stöld om man ej kollar chipp?
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Det borde vara en självklarhet att kolla om katten är registrerad. Om min katt försvann och upphittades av någon hoppas jag att chippet ger en möjlighet till återförening.
Det kostar inget att kolla chip på upphittade djur, om dem tycker det är "jobbigt" att göra det så be att du får ta katten och åka och kolla chip åt dem, dock förstår jag att dem inte vill göra det nu då dem fäst sig vid katten, det skulle man gjort direkt när man hittat den :/
Vadå vildkatt? Vilket svammel.
Antar att det är en vanlig huskatt. Säg åt dem att chipkolla, om så "anonymt"…
De kanske inte har tänkt på det förrän du sa till, de kan ju skylla på det åtminstone, för den goda sakens skull. Är den okastrerad? Då kan det hända att den o-chippad.
Om den inte är chippad så kan de ju göra det, och passa på att vaccinera etc om de gör det hos veterinär. Då kan de ju också ägarregistrera den på sig också.
Jag menar, hur ska de göra om katten rymmer eller något? Ska de strunta i att leta efter den samt anmäla om katten försvinner och skita i om den far vind för våg - återigen?
Förresten så kanske den gamla ägaren bara blir glad över att få veta att katten lever och har det bra? Vem vet?
Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!