Döv katt
Hejsan! Jag och min mor har bestämt oss för att skaffa katt och vi har riktat in oss på två katter (dom är syskon och Hitta Katten vill inte separera dom). En av katterna är 100% döv men inte den andra. Jag och min mor funderar på hur det funkar med döva katter. Hur vet dom t ex att det är matdags? Jag misstänker att anledningen varför dom inte ska separeras är för att honan (den döva) läser av hanen och följer efter honom osv. Dela gärna med er om ni har tips och råd, ni får gärna dela med er av egna erfarenheter!
❝ The truth is rarely pure, and never simple. ❞
Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.
Du har väl tänkt att ha dem som innekatter? Jag tror att det är stora risker för en döv katt utomhus.
/Maria
Ja dom är båda innekatter
Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.
Jag har en döv katt, man märker knappt att hon är döv. Men ja man får vara beredd att leta upp katten ibland för man kan ju inte ropa på den.
Jag kan använda "teckenspråk" till min katt för att locka på henne m.m. men det krävs ju att man är inom synhåll. Hon följer också den andra katten, ser hon att han får bråttom in i ett annat rum följer hon gärna efter.🙂
#2 Det låter bra🙂
Jag tror att de kan ha väldigt stor nytta av varandra.
/Maria
Nu har jag inte haft en döv katt, men jag har haft en döv kanin. Jag tror att deras förmåga av att känna rörelser i golv och liknande förstärks mycket mer när de inte har hörseln med sig. Om katten befinner sig i ett annat rum och vill ha lite sällskap så kommer den hitta fram till er pga detta. Jag tror inte att ni behöver oroa er. Det kommer säkert gå bra :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Vad bra! Vi har läst på oss lite grann om hur man kan träna upp döva katter (hon är endast 1 år gammal), vi längtar tills vi får åka och hälsa på katterna :) kan ladda upp två bilder så får ni se hur dom ser ut.
Den svarta är hanen och den vita är honan :)
Men herre mig så otroligt söta de var! Vilka guldklimpar!
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Så fina! 😍
Å så söta.Jag fick en döv katt på 7 månader för ca en månad sen. Helt underbar är han. Har två sen innan och de har blivit kompisar. När jag kallar på de andra så vinkar jag till han att komma och han förstår då eftersom de andra kommer springande till mig. Bara se till att han aldrig lyckas smita ut, viktigt! Så spännande, lycka till <3

Tänk på att många döva katter är dels extra pratglada, dels extra högljudda :P
#11 Instämmer!!! Man får inte vara känslig för höga ljud, ibland mitt i natten! Hehe 😃
En liten uppdatering… Vi besökte katthemmet idag och vi bestämde oss för att inte köpa Prins Waldemar och Prinsessan Cissi (katterna på bilderna), utan vi bestämde oss för en liten pratglad tjej som faktiskt valde oss först, haha! Hon ville tydligen att vi skulle välja henne. Hon var hur kelig och gosig som helst!