Tovor på katt..
Hej! Min äldsta tjej har en sån otroligt jobbig päls, hur mycket vi än borstar så kommer det alltid tovor, överallt! Hon kan gå från att vara helt tovfri till att dagen efter ha massa tovor som är omöjliga att reda ut! Det börjar nog bli dags för en rakning hos vet.. Någon som gjort detta tidigare? Hur reagerade katten eller är det sövning som gäller? Hon har tovor under båda armhålorna och även bak vid bakfötterna som tar i när hon går. Hon borstas varje dag så jag förstår inte hur det kan bli såhär..
Jag klipper själv, tar en stund, men är inte svårt om man har en medgörlig katt. 
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Min katte fick också tovor, även om man borstade. Jag klippte bort, när jag märkte de började bildas, innan de blev stora. Men det var ett ideligt kollande.. och generellt var det ju betydligt effektivare med långpinnad stålkam än med borste. Borstar gick aldrig in tillräckligt i pälsen utan tog bara utanpå typ.
Tror i hans fall att det var 'underpäls' - de kortare fjunen inuti det långa - som han löste mer eller mindre året runt, som inte ramlade ur utan fanns kvar i allt lurvet och tjorvade ihop sig. Så att säga.
Vet inte om veterinär och rakning, skötte det själv tills han drog iväg till katthimlen.
Hur borstar du? Om du inte redan gör det, testa att vika upp pälsen på baksidan låret så topparna pekar mot huvudet och borsta i sektioner medhårs så du verkligen ser ned till huden. Borsta med karda och om det underlättar kan du spraya lite vatten (ev blandat med lite djurbalsam) så det inte blir så statiskt. Genom att vika upp ser du vart du är, du kan se om du kommer ned till skinnet och du får lös all död päls som sedan tovar sig. Furminator kan även hjälpa detta av samma anledning, det tar bort den döda pälsen så den inte kan trassla sig.
Om katten inte gillar sprayflaska kan du doppa fingrarna i vatten och sprida det med fingrarna istället.
Om katten har problemområden såsom armhålorna kan du försöka klippa det kortare med sax så det inte är långt nog att trassla.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Vissa pälsar har den kvalitén att de bara tovar sig tyvärr…
Det kan räcka med ett granbarr eller att pälsen blir blöt…
Jag klippte bort det jag hittade men Lusse helrakade ungefär var 6 månad hos veterinär. Det gick finfint varje gång.
Hittar tyvärr ingen bild på honom när han är nyklippt men vi fick klippa riktigt rejält. Lejonklippning.
Tack för alla svar! Jag går igenom pälsen grundläggande varje dag, både med furminator och vanlig borste. Hon tycker dock inte om att bli borstad så det är väldigt svårt att komma åt att klippa. Det verkar som att rakning är det enda alternativet, men växer håret ut igen? Vi klippte en tova på halsen tidigare i vintras, den satt så hårt så det lossnade päls runt den, hon är inte kal längre men det är på gränsen.
Det tar tid för pälsen att växa ut, om katten är verkligen långhårig. I kvarteret där jag bor var det två olika kattägare som klippte/rakade sina katter förra eller där förra året. Länge sen hursom.. och det är ännu inte helt utväxt på dem.
Men det kanske kan variera mellan olika katter.
Har du något tips på hur man gör det lättast? Min får panik bara av ljudet och att röra henne med rakapparaten skulle nog inte alls vara uppskattat..
Eller gjorde du det hos vet?
#8 oj! Såg nu att du skrev klippas, inte rakas.. :)
#10 Ah men menade nog att han rakats. Jag klippte bort de tovor jag kunde och fick för honom men sen var det veterinären som gällde. Han rakades över hela kroppen och han såg ut som ett lejon.
Vågade inte ens försöka själv då han redan vid små tovor bet mig i fingrarna så blodet spruta.
Använd stålkam istället för borste. Borsten är för tät för att nå ända ner. Du kan också föra in kammen mellan huden och tovan när du ska klippa, för att inte riskera att klippa i huden.
T.ex. mirakelkammen är en bra kam.
/EvaS
S*Capsicum´s www.capsicumcats.se
Jag märkte stor skillnad på foder, när jag provade olika foder pga att ena katten hade misstänkt foderallergi så reagerade långhåriga katten med att få massor med tovor av vissa foder och inge tovor alls av andra foder, kan ju vara nåt värt att prova kanske? :)
Min ena katt får tovor hela tiden. Jag klipper bort tovorna innan de blir så stora för om dem blir för stora så kan katten få sår. Hade en katt som kunde få hur många tovor som helst så det blev en liten rakning hos vet. Kommer inte riktigt ihåg med jag tror att han inte behövde sövas! Vissa pälser är riktiga "tovpälsar" ;)