Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 798 ggr
Celestia
0

Min katt biter på klorna..

Min katt brukar bita på sina klor.. Hon biter igenom klo efter klo systematiskt :P Hon tar tag i en klo med tänderna sen drar hon i tassen tills tassen liksom släpper så gör hon så ett par gånger med samma klo, sen tar hon nästa.. Det låter när hon drar ut tassen så hon biter verkligen i klorna. Det lossnar små tunna skivor av klorna, men klorna ser ändå ganska fina ut. Hon är innekatt och jag brukar klippa klorna. Vässar hon klorna eller vad gör hon?

Denna kommentar har tagits bort.
[sorbel]
0

Hon håller klorna fina. :)

SannnaH
0

Jag brukar likna kattens klo med en lök när jag ska förklara varför de gör så. Den består av lager, precis som löken, och när klorna växer lossnar de yttersta lagren. Ibland hjälper katten till med detta med hjälp av munnen. Man brukar även kunna hitta skivorna runt klöspelaren. Helt normalt :)

Uppkatten
0

Av mina fyra katter genom tiderna så är det en som har hållit på på det sättet. Han gjorde det hela sitt liv (17 år). Jag vet att jag frågade veterinären om det vid något tillfälle, minns inte vad jag fick för svar men det var i vart fall inget oroande svar.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
0

Av mina fyra katter är det Doris som är så där extra noga med pedikyren. Varje klo ska gnagas på och dras i så att de hålls fina, "skalade" och vassa. De andra gör det också lite då och då, men aldrig lika systematiskt och noga som Doris.

Sajtvärd Katter iFokus