Flytta, tips?
Jag ska flytta ihop med min karl här om någon vecka. Tänkte be er om tips på hur jag underlättar för katterna? Är det något speciellt jag bör tänka på? :)
Flyttar du till honom eller han till dig eller tillsammans i en ny lgh?
Mina katter älskar att komma till nya platser - PARTY liksom
Men man kan ju alltid plugga in Feliway i eluttaget och ge Zylkene till katterna om man tror att de blir stressade av flytten
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Mina katter blev stressade när jag flyttade för lite mer än en månad sen. Jag hade förberett med feliway några dagar innan samt stängt av vissa rum den första veckan då vi flyttade till ett tre gånger större boende. Då fick de utforska lite i taget. De ville helst vara på ovanvåningen de första dagarna, då fick de mat, vatten och låda där uppe så att de inte behövde gå ner förrän de kände sig trygga nog att utforska..
Vi ska flytta ihop i hans lägenhet. Ena tösen kommer nog att tycka att det är kalaskul med nytt ställe. Den andra är mer reserverad. Feliway har jag ju hemma så det kan jag ju flytta över några dagar innan :) Lägenheten är ganska precis lika stor som den jag bor i nu.
Mitt tips är att du tar med katterna på besök till din kille innan flytten, låter dem undersöka och bekanta sig med stället en stund och sen åka hem till dig igen. Gärna minst två gånger innan det är dags att flytta på riktigt. Ge dem gärna lite god mat och/eller godis hemma hos killen också, så får de en positiv association direkt till det nya hemmet. Det kräver givetvis att ni inte bor alltför långt från varandra :-) Annars är det viktigt att du är så lugn som möjligt under flytten och inte låter dig påverkas och bli uppstressad om de visar tecken på oro. Är det något djur kan så är det nämligen att tolka vår sinnesstämning - märker de att vi är oroliga eller rädda - tolkar dem det som att deras rädsla är befogad och som en bekräftelse på att de verkligen befinner sig i en farlig situation. Vilket såklart förvärrar det hela och gör dem ännu mer stressade och rädda, vilket i sin tur påverkar upplevelsen av flytten och det nya hemmet negativt. Lycka till :-)
hälsningar Carl
Mina katter tycker det är helt okej att flytta så länge deras saker är med och det doftar hemma. Den räddaste katten har jag stängt in på liten yta i nya lägenheten tillsammans med mitt täcke eller nått annat som starkt doftar matte i några timmar.
De borde ju ändå vara vana med din pojkvän för jag gissar att han är ibland hos er?
Kära nån, nu har vi flyttat. Som jag trodde så tyckte den ena katten att det var helfestligt att flytta. Den reserverade katten var tuffare än jag trodde och utforskade lägenheten. Dock så skriker hon efter mig så fort jag går in i ett annat rum. Och på natten vrålar hon som en brunstig elefant. Hon har även fått för sig att hon ska in under soffan som är för låg. Står och krafsar bredvid heeela tiden.