Campa med katt
Ni som campar med katter (tält, husvagn eller husbil) kan inte ni berätta lite om det? Hur går det och hur har ni löst det så inte katten sticker. Har ni den inne i husvagnen, tältet eller husbilen hela tiden(med kanske promenader under dagen), sitter och håller i kopplet hela dagen eller ja hur gör ni? Det gäller ungefär 2 veckor varje år. Hunden är ju inte speciellt svår för honom är det bara att sätta ett staket gjort utav kompostgaller så håller han sig inom där. Men det går ju inte direkt med kissen. Behöver alla tips jag kan få, för finns det inget sätt för mig att lösa det så finns det ingen chans att jag kan skaffa katt. För känns elakt att lämna en katt hemma i 2 veckor med bara att någon kommer och matar den och kanske ibland stannar över natten.
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Vi har rest med som mest fyra katter samtidigt i husvagn under många år. Kattlåda i duschen och sele med långa koppel för dagliga promenader. Våra katter har haft löplina utanför husvagnen när vi varit där och stannat inne när vi inte varit där. De har haft tillgång till varsin paraplysolstol att ligga i och där har jag satt fast kopplet om de inte suttit i linan vi spänt upp mellan husvagn och bil. De har varit väldigt lugna och nöjt sig med en egen plats och att ligga och titta på allt och alla. De gillar resandet och har gjort det sen de var små och har funnit sig till rätta ganska omgående. Samma sovplatser enligt inbördes ordning varje år, trots lång tid mellan gångerna. Den yngsta av katterna bestämde själv vart promenaderna skulle gå och blev sen buren hem. De andra tre går i koppel som hundar utan problem.
Numer pensionär i Nynäshamn
Vi har campat med våra katter i husvagn. Vi har dörren stängd och så var det med det. Typ 😛 Tar ut dom i sele på promenad om/när dom vill.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Man får inte ha katter bundna om man inte hela tiden håller i kopplet varför löplina är olagligt liksom att binda en katt över huvud taget.
Själv har jag haft en katta med mig på stugsemestrar, dvs vi har hyrt en stuga för en vecka och haft katten med. Denna katta släppte jag ut när vi kommit till ro i stugan för jag visste att hon inte skulle gå långt och det hände aldrig.
Av de katter som jag har nu är det endast en katta som jag skulle kunna göra lika med för hon går inte ifrån mig. Hon är den enda som får följa med till min sommarstuga. När vi kommer dit öppnar jag buren och bildörren och så hoppar hon ut och går till dörren på stugan. När vi är där får hon, liksom hemma, gå ut och in som hon vill.
Ingen av de andra skulle jag riktigt lita på att de inte skulle utforska omgivningarna lite för långt bort.
#5 Jo men sen är det ju skillnad på en sommarstuga där det kanske inte är lika mycket folk och en campingplats där man bor extremt tätt. Vi har sommarstuga också och där skulle jag kunna släppa ut en katt (om den kände till området) men aldrig på en campingplats där över 200 personer vistas på en gräsplätt och det åker bilar nästan hela tiden.
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Visst är det skillnad mellan sommarstuga och campingplats men vi hyrde några gånger andra stugor och speciellt på ett ställe stod dessa små stugor mycket tätt men det var inte just någon trafik. De som bodde i stugorna runt omkring var väldigt förvånade över att kattan inte tvekade på vilken stuga som var den rätta. Men det går inte att göra så med vilken katt som helst.
#5 vi lämnar som jag skrev inte våra katter bundna oavsett om de sitter i löplinan eller inte. Jag kan inte hålla i 4 katter och inte släppa fyra innekatter lösa på en främmand campingplats. Alternativet är att ha dem instängda. Regel för löplina och bundna djur har kommit för att det lämnats djur utan tillsyn i timtal. Våra katter klarar sig endadt några minuter i taget utan att trassla in sig om de inte ligger och sover. Jag knyter fast dem nör de ligger och sover för att slippa ta in dem när jag gör annat precis i deras närhet.
Numer pensionär i Nynäshamn
# 8 Var det till mig som du skrev din kommentar? Om det var så tyckte jag inte alls att du var dryg. Ha en bra kväll!
Vi har spänt upp en springlina och har hundkoppel som drar in och spänner ut sig själva så minimeras risken att katten fastnar.
Det är okej att göra så enligt lag om du inte lämnar katten längre perioder än 5 minuter och den lagen gäller även hundar.Springlinor är okej men aldrig utan uppsikt.
Så inte jätte skillnad än när du är med barnen på ett nytt stället uppsikt är viktigaste ordet.
Det står på jordbruksverket "Katter får inte hållas bundna. Du får dock använda koppel när du går ut med din katt."
# 13 Kan du ge en länk till stället där du läst det som du citerar. I den författningssamling som Jordbruksverket har finns inga undantag inte ens några allmänna råd. Skulle vara intressant att se var din info finns och vem som skrivit den.
#14 http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hundarochkatter/skotselochtillsyn/saskoterdudinkatt.4.207049b811dd8a513dc80001987.html
Under stimulerande miljö.
Samt i Broshyr om djurskyddsbestämmelser för katt.
Det som du hänvisar till är inte lagtext utan något som någon på Jordbruksverket har skrivit ihop som något slags läsa lätt. Jag ska mejla och be att få veta vem som är ansvarig för uppgifterna och om det möjligen är någon dom som ligger bakom.
När jag fått svar från JOrdbruksverket tänker jag göra en ny tråd men infon om huruvida man får ha en katt bunden eller ej hör ju hemma här. Är man på resande fot är det kanske flera som vill veta om man får ha en katt bunden.