Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 834 ggr
MontEverest
0

Perser och brittiskt korthår?

Hej Vill veta lite mer om hur dessa två raser är i temperamentet? Har de stark jaktinstinkt eller går de bra ihop med andra smådjur?

Mona22
1

En katt är alltid en katt. De Kan gå ihop med smådjur om man vänjer dem sen de är små men jag skulle aldrig själv lita på att katten låter bli dem. Sedan beror den väl lite på vad du räknar som smådjur. Råttor , möss är nog inte lämpligt men större tex kanin kan funka. Tänk även på att en råtta kan skada en katt väldigt mycket också.

Ellenfyrkant
0

Katten är ju en präglad jägare och därför mindre lämplig att avgöra ödet för riktigt små djur. Sen är det ju två ganska lugna raser, det tror jag är till frågans fördel! Jag har en huskatt som bor med hundar, råttor och hamstrar. Han är såklart nyfiken men jag har lärt honom sen dagen han kom till mig som kattunge att det är se men inte röra som gäller, funkar klockrent idag! Han får vara med i samma rum som hamstrarna under uppsikt, aldrig någonsin ensam. Råttorna går däremot jättebra. Råttorna har 2 bursidor mot väggen så att de lätt kan vara ifred om de vill. Och katten krafsar aldrig någonsin på buren. Men mindre djur än råttor skulle jag inte våga utan uppsikt med min (läs någon) katt. Sen är det individuellt hur katten klarar det! Men såhär funkar det hos mig.

Mvh Ellenfyrkant

MontEverest
0

Tänker väl mest på kanin och fåglar/ undulater… Ja perser o britt känns lugnare i sättet därför jag funderade på om de skulle passa. Men skulle inte lämna de själva ihop förstås…

Rafflan
0

Om du menar att dem inte ska attackera djuren när du håller i dem eller attackera burarna funkar dem flesta katter, det handlar bara om uppfostran, dock har min britt mindre intresse för mina gnagare än tex min bondkatt :)

Dock är frågan varför man måste ta risken och ha bytes djur löst ihop med rovdjur? :)

MontEverest
1

Ja jag menar mest att katten attackerar tex fågelburen o försöker bryta sig in .. Skulle inte släppa ut fåglarna när katterna är i rummet. Eller att djuren skulle ha ngt samspel utan bara kunna vara i samma hem utan problem..