Allergi, blir knäpp!
Kan bli ett långt inlägg det här.
Har skrivit några gånger om min ena katt som har varit dålig i magen till och från. Jag vet sedan innan att hon har fodermedelsallergi. Ganska säker på att hon är allergisk mot kyckling och helt säker på att hon är allergisk mot fisk. Just nu äter hon ett foder baserat på häst. Tänkte att det kan hon ju omöjligt vara allergisk emot. Tji fick jag. Efter ett tre dagar långt besök på Ultuna och en himla massa avföringsprover så konstaterades det att hon är helt frisk och fri från parasiter.
Nu till problemet: hitta ett foder som passar damen. Hon är galet kräsen och svälter hellre sig själv än att äta rent kött. Har försökt att få henne att äta det sedan hon var liten. Jag måste ju hitta ett foder relativt snabbt som hon klarar av eftersom att hon är så pass dålig i magen. Och jag kommer ju garanterat inte få i henne rått kött/tillagat kött inom den närmsta tiden.
Veterinären rekommenderade så klart deras allergifoder. Det känns rent ut sagt förjävligt om jag skulle behöva ge henne det.
Skulle man kunna köra det tills hon blir bra i magen och sedan introducera foder av olika sorter? Med tanke på att jag inte kan köra uteslutning med rent kött.
Har ni något tips på foder jag borde prova? Eller tips överhuvud taget?
Har du gjort utredning på henne tidigare? För att försöka hitta en lösning kan det vara bra att få ordning på hennes mage först. Om det betyder att du måste ge veterinärfoder kan det vara av godo även om det fodret inte att föredra. Ibland har man inget val tyvärr. Veterinärfodret är ju så hydroaliserat så innehållet är betydelselöst.
Kan du posta innehållet i hästfodret och märke?
Katten kan ju vara allergisk mot ńågra av alla de konstiga saker som finns i kommersiella foder och som inte ens är listade bland ingredienserna. Ta t ex Orijen som är ett dyrt foder med högt innehåll av animaliska produkter och inget spannmål men det innehåller äpple, päron, sötpotatis, morot, fänkål mm.
Mjau brickpack är det enda foder som jagkänner till som verkar innehålla enbart kött och fett fast det innehåller 9 % kolhydrater av torrsubstansen som det inte gåt att se vad det är.
Läs innehållsförteckningarna noga och välj ett foder med så få ingredienser som möjligt förutom kött och köttbiprodukter.
Jag har väl i princip fått gissa mig fram eftersom att hon är så kräsen. Men fodret jag provade innan det här innehöll bara kyckling som protein. Inge spannmål, fiskolja eller ägg. Det klarade hon inte av. Hon fick klåda och magen pajade trots att jag fasade in det över en väldigt lång tid. Verkar inte komma in på deras sida just nu. Märket heter iaf Wildcat och är från Tyskland. Sorten heter Bhadra. Det är samma märke som på fodret med kyckling. Fodret med kyckling heter Etosha. Här är innehållsförteckningen på hästfodret: Horse meat (min. 29%), dried horse meat (min.25.5%), sweet potato, horse fat, pumpkin, fennel, parsnip, Imutop (sunchoke concentrate), catnip, vitamins, spinach, minerals, thyme, marjoram, oregano, parsley, sage, blackberries, raspberries, blueberries, blackcurrants, elderberries, chokeberries, linseed, sea salt, beetroot, prebiotic, stinging nettle, hawtorn, ginseng, dandelion herb Låter som rena rama fruktsalladen, men det är det enda fodret jag hittat som inte innehåller kyckling, fisk eller spannmål. Vill ju kunna ge mina katter ett riktigt kvalitetsfoder.
#2 Jag har lusläst innehållsförteckningar, men hittar inget som inte innehåller fisk, kykling eller spannmål. Helst av allt skulle jag vilja BARFA, men som sagt katten är så envis så jag måste ha en tillfällig lösning.
Du borde göra en ordentlig utredning, där man ger veterinärfoder gör allergi, då får du veta exakt vad hon inte tål. Tror att det går till ungefär då här; 8v enbart fodret, inte minsta tugga av något annat! Sen i troducerar man i några veckor en sak i taget, tex får hon fodret och kyckling(ren kyckling) för att se om man får en reaktion. Sen går man genom det man vill kolla en sak i taget och ser om katten reagerar på något, det är ren uteslutningsmetod..
#5 Det var ju så jag funderade på om jag kunde göra, fast blanda med något foder som bara har en proteinkälla. Eftersom att hon som sagt totalvägrar rent kött. Det verkar vara enda alternativet även om jag helst hade provat barf och uteslutit på det viset. Hade ju varit enklast att introducera kött för som sagt innehåller ju alla foder tillsatser som potatis och bär och onödigheter.
En av mina katter började slicka sig mycket på magen och en del päls försvann. Veterinären trodde att det kunde vara allergi. Eftersom mina katter enbart äter rått kött, dvs nöt, kyckling, kalkon och fläsk tog jag bort allt fjäderfä och bara på ett par veckor syntes det att pälsen kom tillbaka på magen. Nu äter inte den katten mer än nöt och fläsk. I och med att de äter enbart rent kött utan en massa märkliga grönsaker, frukt och bär och andra tillsatser var det lätt att helt ta bort en sort. Nu hade jag tur och tog bort det rätta först fast jag hade förstås 33 % sannolikhet att lyckas på första försöket.
För ett antal år sedan började man ge några överaktiva barn mat helt utan tillsatser och då försvann överaktiviteten. Alla tillsatser i maten ställer nog till med mycket otyg både för djur och människor.
Äter hon kokt kött? Det går lika bra att prova proteinkällor som är kokta. Behöver inte vara rått kött.
Det finns nog inte något helt rent foder som du kan prova med som du tänkt. Det är inte alltid det är bara proteinkällor dem är känsliga mot. Men man kan alltid ge veterinärfoder och sen prova med olika sorters mat, har du tur kanske du hittar något hon tål och kan fortsätta ge det. Men då kommer du inte hitta just det hon reagerar på.
Är du säker på att hon inte har IBD (inflammatory bowel disease)
#7 För min katt började det med ett utbrott av jästsvamp, sen började hon klia på huvudet och halsen. När jag provade det där fodret med kyckling så tyckte jag att det blev bättre ett tag, men sen kom det tillbaka. Redan när jag skaffade henne ville jag börja med barf, eftersom att alla foder innehåller så mycket skit och jag vill veta vad jag matar mina katter med. Jag vet inte om jag inbillar mig, men jag tycker att hon har börjat slicka sig mer på bakbenen och magen nu. #8 Tyvärr så gör hon inte det. Har provat att blanda med goda saker som äggula, blötmat, godisbitar och smulat torrfoder för att få henne att smaka. Har aldrig träffat en sån envis katt. Har haft enbart kött ståendes framme också. Tänkte att hon måste ju äta när hon blir hungrig, men man kan ju inte svälta en katt för länge utan att det blir farligt. Försöker dock fortfarande att bjuda henne på kött när jag lagar mat och så i hopp om att hon nån gång ska smaka och inse att det är gott. Vad är IBD och hur utreder man det? Nu när hon var på Ultuna så gjorde dom röntgen och ultraljud. Det såg iaf bra ut.
Försök med ett slags kokt kött i taget om katten inte vill ha rått kött. Prova ett par veckor och om det inte blir bättre byt till något annat kött. Rått kött är förstås helt ok. Kolla om hon äter hjärtan av något djur för där finns mycket taurin.
Här kan du läsa lite mer http://pets.webmd.com/cats/inflammatory-bowel-disease-cats
http://www.veterinaren.nu/fragelada/besvarad/katt/vad-betyder-provsvaret
IBD är att magen är inflammerad . Katter som slickar sig kan även ha ont där dem slickar.
Katten och jag hade verkligen tur att pälsen kom tillbaka när jag tog bort fjäderfä. Men visst slickar katter ofta när de har ont någonstans.
#10 Får fortsätta med det när jag får ordning på hennes mage. Hjärta är ju något jag inte provat ge henne än. Kan ju hoppas att hon tycker om det. #11 Röntgen, ultraljud och blodprov så bra ut. Vet dock inte säkert vad dom kollade i blodprovet, men hon nämnde bukspottkörteln bl.a. Ska till veterinären imorn och kolla allergifoder. Ska fråga då om dom utför biopsier, annars får jag ringa Ultuna igen. Tack så hjärtligt för alla svar förresten. Känns alltid lite bättre när man kan bolla med andra människor. Dessutom nämner ni saker som veterinären inte ens tagit upp, som IBD t.ex.
Lycka till! Här kan du även läsa hur en foderallergi utredning går till. http://www.doggyrapport.se/doggyrapport/04/rapport0104.pdf Så har du lite koll om veterinären börjar prata så du kan hänga med bättre
Lycla till hos vet!
Hua! Kom hem med RC's allergifoder. Fick en klump i magen när jag läste innehållsförteckningen på dom olika allergifodren. Känns som att jag lika gärna kan mata henne med papper! Har googlat en massa mat nu för att hitta något jag kan prova sen när hennes mage är bra och sådär. Hittade James Wellbeloved blötfoder med lamm. Kan det vara något tro? Innehållet såg väl sådär ut tyckte jag, men hellre det än att jag ska behöva mata med sämsta allergifodret allt för länge om jag inte lyckas lära henne äta barf. Här är innehållsförteckningen i blötfodret jag hittade: Lammkött, ärtprotein, tomatspad, kassava, potatisbitar, solrosolja, kalciumkarbonat, linfröolja, kaliumklorid, cikoriaextrakt, xylos, tranbärsextrakt, yuccaextrakt.
Lamm är förstås helt ok men varför man ska blanda i ärtprotein kan jag inte förstå eftersom vegetabiliskt protein inte är något som katter kan använda trots att ärter är en baljväxt. Kassava och potatis är väl något man får tag på billigt för att fylla ut maten med. Solrosolja och linfröolja är vegetabiliska oljor vilka katter inte kan ta upp men som kan verka laxerande. Kalciumkarbonat är ett salt som är ph-höjande vilket ökar risken för vissa sorters urinsten. Kaliumklorid är ett salt som kan jämföras med vanligt bordssalt. Xylos finns beskrivet här. Som ni kan se är det ett slags socker. Extrakten har sannolikt ingen verkan fast tidigare har man trott att tranbär skulle ha effket mot urinvägsinfektioner hos människor men forskning har visat att så inte är fallet. Tyvärr finns det veterinärer som tror på denna myt.
Hur ser procentfördelningen ut för olika näringsämnen?
Intressant artikel om allergi hos katter
Jag kan inte för mitt liv begripa varför det måste tillsättas en massa skräp i maten! Hade vart så mycket enklare om producenterna såg till kattens hälsa och inte till sin plånbok! Och mycket enklare om min katt inte var så envis och åt kött ;) Det här hittade jag: Råprotein (%) 9,50 Råfett (%) 4,50 Växttråd (%) 0,50 Vatten (%) 81,00 Aska (%) 1,50
Min Marin har foderallergi. Jag adopterade henne från katthemmet, vi provade lite olika foder idag äter hon Perfect fit. Har tidigare ätit veterinärens foder som var galet dyrt, som hon senare efter ett år blev allergiskt mot, allergisk mot allergifodret, suck.
Men idag äter hon ett foder och vi vet ännu inte vad hon är allergisk mot, inte kyckling i alla fall.
Har du testat Bozitas tetror? De har en del sorter med viltkött t ex ren och älg.
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
#19 Ja, du ser. Det kan aldrig bara vara enkelt! Skönt iaf att du hittade ett foder tillslut :) #20 Yes, men vad jag förstått så är dom smakerna baserade på kyckling iaf. Ska kolla upp det igen för att vara säker.
Bozitas och Mjaus samt andra foder i matvaruaffär och djuraffär är basen oftast på gris, nöt och kyckling. Det finns vad jag vet bara ett i djuraffär som bara har den protienkällan som står på förpackningen. Purina pro plans mjukmat.
Du bör ge katten allerigfodret i minst 8 veckor för att kunna börja prova olika foder. Om katten inte kan äta rått eller kokt kött så får du prova dig fram med olika foder som den äter. Detta görs i 14 dagar eller tills någon reaktion sker. Om du provar med james och kissen kan äta det behöver du ju inte fortsätta utredningen utan kan utfodra med det fodret. Dock är det bra om man kan hitta orsaken. För risken att kissen reagerar på det fodret du hittar som den tål för stunden finns. Och då är du tillbaka på ruta ett. Du kan prova olika så du har några att alternera mellan vilket är det bästa så katten får olika proteinkällor och risken för överkänslighet inte är lika stor.
#22 Jag tänker nog ge det längre än så, så att jag är säker på att hennes tarm är helt läkt. Annars är väl risken större att hon blir kass igen kan jag tänka mig. Även om det gör ont i själen att mata henne med ett sånt skitfoder. Jag ska ta den här tiden att läsa på allt jag kan om barf. Så kan jag kanske prova mata henne med olika röror och kanske, med lite tur hitta något som hon tycker luktar gott och vill smaka på.
Önskar dig lycka till.
James Wellbelowed har en proteinkälla…där finns lamm, kalkon. Sedan har jag hört att deras blötfoder ska vara bättre än torrfodret. Jag har dock bara använt det sistnämnda.