Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1900 ggr
Bine93
1

Extremt, extremt kräsen katt..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Zigge är extremt kräsen. Mina katter får blötmat 3 ggr per dag.
Ibörjan åt han Mjau, nu vägrar han äta det. Har testat Whiskas, pussi, Bozita, Gourmet perl, Sheba bla. 
Sheba äter han ibland, Gourmet äter han också ibland. Vissa dagar går det ner, vissa dagar slickar han bara lite på det. Vissa dagar kan pussi i gele också gå ner. 

Han äter bara mat i sås/gele, absolut inte utan. Testade att värma maten, verkade hjälpa lite. Testade att lägga torrfoder över maten, funkade halvt om halvt. Han petade mest ut torrfodret. Prövade att hälla kattmjölk i, funkade lite. Nu slickar han mest i sig mjölken och skiter i resten. 
Det känns som om han lärt sig mina trixs.. Jag vet inte vad jag ska göra. Jag brukar mest köpa Gourmet och Sheba till honom numera, det är störst chans att han äter dem. En dag vägrar han äta en sort, dagen efter kan han äta den. Mjau går inte ner alls längre. 
Ibland ger jag mig, jag vet inte alls vad jag ska göra så då får han lite torrfoder (Applaws) istället. De tuggar han i sig. Brukar ge torrfoder i samband med aktivitet. Skulle det stå framme hela tiden skulle Selma äta allt, hon är väldigt stor i maten. 

Vad ska jag göra? Hur ska jag fatta vad han vill ha? 
Jag vill helst att han ska äta mjau som Selma.. Det är bra mat. Bozita illvägrade han.
Jag är student så gourmet och Sheba är rätt dyrt. Och det innebär också att jag inte har pengar att köpa 100 olika sorter för att han ska bli nöjd. Ena dagen kan han gilla den, andra dagen inte. Det tryter väldigt på tålamoden.. Känner mig ju hemsk för att jag inte lyckas ge honom något han vill ha just då…

Tips, hjälp? 

Bild på min älskade, hemskt kräsna lilla herre..

Linneahorse12
2

Mina katter är också kräsna, för mig funkar de att ge maten den får och äter den inte det får den skyla sig själv, mina katter har börjat äta då det inser att de inte får något annat

Jamena varför ta de biliga när man kan få vad man vill

Äter inte katten ändå så gå till en veterinär som kan ge dig foderråd

Uppkatten
0

Är katten normalviktig? Ålder? Dricker och kissar han normalt? Är han kontrollerad av veterinär med anledning av att han är kräsen?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[silkesnosen]
1

Låt honom äta Applaws, så behöver du inte oroa dig.

Bine93
0

#2 Har ingen våg hemma, men vid kastreringen vägde han 3,6 tror jag. Skulle tippa på närmare 4 kg nu, kanske lite över. Han är fin i hullet, varken under eller överviktig vad jag kan se. Han är ca 8 månader.
Han dricker, kissar och är precis som vanligt förutom att han är kräsen vilket han har varit från och till hela tiden. Nej det har han inte. 
I stödhemmet där han bodde förut fick han äta torrfoder som bas (framme hela tiden) och blötmat ibland. Jag vet inte om han var kräsen även där.

sagan
1

Jag föreslår att du erbjuder honom mat som du vill servera honom. Äter han inte så ta bort det. Men mer än 24 timmar utan mat ska han absolut inte vara. Under denna tid måste han få i sig vätska i alla fall.

Rafflan
0

Min katt vägrar också blötmat, så han får sitt torrfoder och en vattenfontän och så kör vi på det, han svälter hellre än att käka blötmat :/
Dem andra 2 älskar blötmat :P

Sunshades
1

Sluta skämma bort honom. Förutsatt att det inte är något fysiskt fel på honom kommer han äta när han blir tillräckligt hungrig.

Det är en katt… Den kan inte ställa krav på menyn. :)

Gur4m1
0

Har också en katt som vägrar just blötmat, så jag ger honom inte det.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

sagan
0

Om ni läser så äter kissen blötfoder men ratar just sorten TS vill att kisse ska äta.

Bine93
0

Han äter blötmat, men hans smak varierar väldigt, en dag kan han äta en sort, nästa dag vill han inte ha den alls.
Skulle vilja att han åt mjau eftersom det är en bra mat och min andra katt äter det men han vägrar. 

Känns himla elakt att inte erbjuda honom något annat, men jag kan pröva..

Gur4m1
0

#9 var mest ett konstaterande att jag har en katt som vägrar viss mat (just bötmat har alltid mina andra katter varit förtjusta i). Jag har tyvärr inte en aning om hur man ska lura i dem mat som de inte vill ha, annat än att krydda med hunger. Men ja, min katt matvägrade helt när det kom till blötmaten.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

sagan
0

#10 Du kan alltid prova 24 timmar och se vad han säger. Var dock noga med att han dricker under den tiden. En annan sak du kan göra är att köpa olika sorter och ge lite olika varje dag. All blötmat går att frysa. Vissa katter vill ha Mjau till frukost, Gourmet till lunch och Pussi till middag. Om det fungerar hos dig eller inte återstår ju att se.🙂Men värt att prova kanske?

Bine93
0

#12 Ja det ska jag vara noga med 🙂

Har testat att ge olika sorter till olika måltider, verkar inte spela någon roll efter vad jag har sett. Ibland äter han, ibland inte. Har han velat ha det har han ätit.

Annars luktar han bara på maten alternativt smakar lite på den, sedan sätter han sig och bara tittar på mig. 😛
Har dock inte kollat om han vill ha något specifikt just till frukost, lunch, middag. Kan ju kika efter det 🙂

sagan
0

Finns vissa katter i min omgivning som är kräsna och vill bara ha första given från en helt ny förpackning. När det stått i kyl så vill dem inte ha alls. Har du provat att värma maten lite? Om den är kylskåpskall? Byten är ju varmare än det vi serverar våra katter. Mina äter betydligt bättre om jag värmer på maten eller häller på extra varmt vatten som ljummar upp.🙂

Hoppas att du hittar en lösning för din kräsna kisse. Det är inte lätt att ha en sådan. 😐

Bine93
0

#14 Ja det har jag provat 🙂 Brukar nästan alltid värma hans mat. 

Det hoppas jag med 🙂 nej det kan jag inte påstå att det är..

Bine93
0

Han äter ibland, när han vill ha just den sorten verkar det som fortfarande. Började nästan tro att det var något fel med typ tänderna eller något. Försökte titta och de såg inte så ut.

De fick även var sin halv kycklingvinge förut runt 13 tiden, just för tänderna skulle få jobba, och den åt han med god aptit. Hela alltet.. Så något fel verkar det ju inte vara. Han dricker ju som vanligt och så. 

Imorse fick han gourmet, det åt han runt lite över hälften.
Nu till middag fick han mjau, han slickade lite på det. Försökte muta honom med att lägga godis i maten. Fungerade ungefär med tre stycken innan han förstod vad jag höll på med. Jävligt kräsen och jävligt smart 😛 och envis kan jag säga. Keep trying..

sagan
0

Hmm, om han äter rått kött utan att blinka kanske du skulle börja servera Barf? Men läs på innan du börjar. Det kommer att komma ett helfoder av Mush så småningom för katt. Det kanske kan vara något för din kisse så slipper du göra eget.

Sen undrar jag exakt hur mycket mat han äter. Får han kycklingvinge varje dag eller då och då? Vad är hälften av Gourmet? Är det halva påsen eller halva given som är hur mycket? Ibland kan man stirra sig blind på att kisse inte äter men får i sig tillräckligt ändå. Mängden mat som står på förpackningar brukar vara väl tilltagna och inte alls vad katten behöver per dag. Man får räkna på vikten och kilokalori samt om det är en ute eller innekatt.

Bine93
0

tanken har flugit genom huvudet faktiskt men tycker det verkar lite svårt och komplicerat. Och det låter ganska dyrt. Helfoder från Mush?
De får kycklingvingar lite då och då, inte varje vecka. Men ska börja ge dem iallafall en varje vecka tror jag. 

ca halva gourmet påsen, tror det är 85 gram i den. 
Okej jag vet inte riktigt hur det är man räknar ut. Jag har gissat mig till hur mycket de ska ha, något som lät rimligt. Ger dem mellan ca 200-250 gram blötmat, utdelat på tre portioner. När jag går upp, runt 15-17 när jag kommer hem och innan jag går och lägger mig. Selma äter allt i princip. Men hon får Mjau.

Hon gillar och mår bra av det så det fortsätter jag med. Zigge åt det ibörjan med, men inte med speciellt stor aptit. Började sedan ge honom sheba, då åt han mer. Sedan tröttnade han på det. Då fick han lite blandat, sheba, pussi, bozita, gourmet… Lite vad jag kunde komma över. Nu verkar han bojkotta sheba och ibland gourmepåsarna också. Vet inte riktigt vad man ska testa mer..

sagan
0

Det är inte alls jättedyrt att Barfa. Gå in på Barf i Fokus och lusläs lite. Du kan halvbarfa till en början. Ge blötmat och sen kombinera med röror. Många köper jipotimas köttkorvar och tillsätter hjärta, lever och benmjöl endsat. Ett kilo köttröra kostar 34 kr kilot. Vilket inte alls är mycket. Väger kissen runt 4 kg ska han äta cirka 120 gram köttröra om dagen. Så ett kilo räcker då 10 dagar drygt. Som du ger idag hamnar du på runt 16 kr per dag endast ger gourmet påsar. Och det kommer du under om du ger Barf alla gånger.

Mush är ett finskt företag som startade med fullfoder för hund. De kommer att lansera helfoder för katt inom kort. Tror att det testkörs för fullt just nu. Vet dock inte när det kommer att komma ut. Här kan du läsa om företaget om du vill http://www.mushbarf.com/sv

Bine93
0

okej det ska jag göra då 🙂. Okej det låter inte alltför avancerat… Ska man alltså blanda ihop hjärta, lever, benmjöl och köttkorvarna och ge en bestämd mängd? Vart kan man köpa sånt? 

Okej det verkar ju inte vara så farligt dyrt.. Har fått köpa en hel del olika foderpåsar och sånt, det har kostat en del. Och han har ratat de flesta. Tur att Selma accepterar blandat. 

Okej det ska jag göra 🙂

sagan
0

Köttkorvarna finns att köpa på vissa djuraffärer. Det är inta alla köttkorvar man behöver ha i allting av det nämnda. Köper du kycklingkorv med ben i behöver du inte ha i extra benmjöl. På Barf i fokus finns säkert något färdigt recept på köttkorvarna om du söker. Om inte kanske någon kan hjälpa dig att sätta ihop något? Sen räknar man ut hur mycket man ska ge per dag. Allt utifrån aktivitetsnivå. Tror att de flesta väljer att ge runt 3% av kattens kilo i vikt. Dräktiga och kattungar ger man runt 7%. Men börja med en giv på 3%. Multiplicera hans vikt med 3% och så får du ut vad du bör ge för dagsgiv.

Välj alltid lever från ett ungdjur med tanke på att lever är ett reningsorgan och är mindre använt ju yngre djuret är. 😉

Bine93
0

Okej nu känns det åter lite avancerat 😉 Ska gå in och läsa på Barf Ifokus 😛

Okej då vet jag det 😉

Bine93
0

Gav honom bara torrfoder idag för jag orkar inte oroa mig för hans matintag. Oj vad nöjd han blev, började spinna när han fick se vad som fanns i skålen. Och allt har nästan försvunnit. 😛

sagan
0

Verkar som att du har en torrfoderjunkie. Men jag skulle inte ge upp om mjukmaten helt om jag var du. 🙂Går det inte att bara ge blötmat så ge både och. Det är bättre än att bara äta torrfoder allena.

Bine93
0

Jag börjar fundera på om något är fel.. Han fick runt 40-50 gram torrfoder imorse. De resterande två gångerna han fått mat idag har han inte velat ha. 
Han ligger mycket mer i transportburen (som har en filt över sig) och sover mest. Kissar, bajsar och dricker precis som vanligt. Han är heller inte speciellt intresserad av att leka utan sitter mest och tittar på.. 
Kan han vara sjuk? Han är en lugn katt i allmänhet men det känns lite för lugnt.. Eller har det med årstiden att göra?

sagan
1

Hur länge har han ratat mat du ger? Har han alltid varit så här kräsen eller har det nyligen börjat? Hur är hans avföring? Är du säker på att han gått på lådan och gjort sina behov varje dag?

Om du upplever att han är annorlunda kanske en tur till veterinären kan vara bra.

Bine93
0

Han har alltid varit väldigt kräsen. Iallafall sedan jag började ge endast blötfoder, vilket var ibörjan av januari. Före det fick de fri tillgång till torrfoder och blötmat 1 gång om dagen, men då var han inte heller så glad i blötmat. Så nej det har inte börjat nyligen.

Det är normala korvar. Vet inte hur jag ska beskriva det mer.. Ja jag är helt säker. Studerar, så är hemma rätt mycket. Ser honom göra sina behov varje dag. 

Det är mer just att han nästan bara sover och att hans leklust verkar försvunnit som jag är lite oroad. Annars verkar inget annat vara fel. Pälsen ser normal ut, avföring och sånt är normalt.

sagan
0

När man byter foder ska detta ske under en längre tid så katten vänjer sig. Byter man snabbt och katten inte uppskattar maten man byter till kan den börja svälta sig. Men om han inte går ner i vikt så får ha i alla fall i sig minimibehovet som han kan stå sig på. 

Tycker du ska vända dig till veterinär för en grundligare undersökning. Så du slipper oroa dig. En 8 månaders katt bör inte vara så lugn som du beskriver. 😮

Bine93
0

bytte långsamt.

Okej ska ringa till veterinären och rådfråga. Så jag slipper oroa mig ja..