Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 985 ggr
jojjon
0

Kattunge få gå ut?

Hejsan! Behöver några råd angående min katt som jag har här hemma :) Hon är ca 8månader och har bott hos mig i 5 månader ganska exakt. Hon kastrerades för 2 veckor sedan och tanken är att hon ska få gå bli utekatt nu. Hon har inte varit ute innan kastreringen eftersom jag dels inte vill ha kattungar och dels för att jag ansåg att det var onödigt att låta henne få smak på världen utanför dörren innan vi kastrerade eftersom hon ändå inte får gå ut själv sedan. Nu har det alltså gått 2 veckor sedan hon kastrerades och enligt vet. Kunde hon gå ut efter 2 veckor helt säkert med tanke på sår och läkningstid osv. För ca. 4-5 dagar sedan fick hon gå ut i koppel för att börja vänja henne. Det jag undrar är hur länge hon behöver gå i koppel tills hon kan gå ut själv.. Nu har hon ju som sagt gått ute i 4-5 dagar, räcker det? Skriv gärna hur ni har gjort :)

jojjon
0

Har läst lite om andra som har frågat om råd och det var någon som sa att den skulle vänta till sommaren innan den började släppa ut..Hmm, det har jag inte ens tänkt på..🤔

Uppkatten
6

Jag skulle definitivt träna längre på att vara ute i koppel samt vänta tills det blir varmare ute. Hon är alltför ung för att vara ute på egen hand anser jag, och behöver få utforska närområdet under uppsikt. Skulle din katt komma vilse ute nu så är hon därtill inte alls rustad (fysiskt) för att klara kyla etc. Tänk även på det vid koppelpromenader, d v s använd bra utrustning i rätt storlek så hon inte sliter sig av misstag (vilket tyvärr är rätt vanligt). Bor du så att det alls är lämpligt att ha utekatt? Är katten id-märkt och registrerad (fixa det först annars!)?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sarah-S
3

Håller med #2 och poängterar även att ha en försäkring på katten om det inte redan finns

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

jojjon
0

Okej. Hon är id-märkt och registrerad ja.
Då väntar jag längre då :)

Hur länge skulle du säga är rimligt då? :)

Uppkatten
2

Svårt att säga, beror lite på hur katten är som sort o s v. Men många förordar att man väntar tills katten är åtminstone ett år, så varför inte fortsätta med koppelpromenader fram till sommaren och fatta nytt beslut då när du ser hur hon beter sig ute etc. Just nu är hur som helst ingen bra tidpunkt att släppa ut katten IFALL hon skulle irra bort sig (vilket tyvärr inte är helt ovanligt).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

jojjon
2

Tack! Uppskattar att du tar dig tid att skriva! :)

isa
1

Jag tycke hon är lite för ung fortfarande. Fortsätt gå med koppel du, .

Med vänlig hälsning isa