Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 623 ggr
Nachtaktiv
0

Grannens katter

Hej!

Jag bor i lägenhet på markplan, och min nya granne precis mitt emot har tre katter som hon/de släpper ut via sin balkongdörr. De verkar komma när hon kallar, och går i alla fall inte mer än ca 10 m bort från deras uteplats. (Jag är själv inget fan av att släppa ut katter mitt i ett ganska tätt bebyggt område, men jaja, hennes/deras katter, inte mina)

Nu till frågan, min egen katt sitter ju självklart klistrad vid fönstret och tittar på grannens katter när de är ute, och jag har börjat fundera lite grann. Hur vanligt är det att katter börjar kissa inne, om de ser andra katter utanför fönstret? Jag tänker att den här revir-mentaliteten kanske börjar påverka snart? Hittills har min katt inte gjort något annat än att titta, hon varken väser eller ens viker bak öronen. 

Men ja, vad är era erfarenheter? Borde man kanske i förebyggande syfte sätta något för nedre halvan av fönstret, så katten inte kan se de andra där utanför? Eller skulle det funka bra ändå? Som sagt, det har inte uppstått något problem ännu, men jag tänker att det kan vara bra att liksom "läsa på" i förväg för säkerhets skull. :)

Niiinah92
0

Jag personligen har ingen erfarenhet av det men det finns ett avsnitt av "My cat from hell" som handlade om en katt som kissade inne och stressade om nätterna, det visade sig att det fanns en hemlös katt som strök runt huset på nätterna och den var anledningen till att katten inne revirmarkerade och stressade.

Nachtaktiv
0

#1: Ja, jag såg det avsnittet, och det är ju lite det jag är rädd ska hända. :/