Funderingar på en ragdoll..
Hej!
Jag är en tjej på 21 år som snart ska få flytta in i min första lägenhet. Jag har alltid velat ha en katt men inte kunnat pga att min bror har varit allergisk. Har haft funderingar på att köpa en från katthemmet men de flesta där vill ha en kattkompis och jag känner att en katt räcker på 41 kvm.
Så jag har varit inne på Ragdoll. Har läst mycket om rasen och känner att den passar bra för mig. Men frågan är, hur mycket tid behöver jag avsätta för en kattunge? Jag jobbar vardagar 8-5 men är annars ganska ofta hemma på kvällar (om jag inte är borta någon timme och tränar). Vad bör man tänka på när man köper just en ragdoll?
Ragdoll iFokus kanske E nått för dig
Nu är jag inte jätteinne på ragdolls, men varför skulle de klara av att vara ensamma mer än andra katter?
En kattunge behöver stimulans och kommer bli väldigt ensam under de timmarna du jobbar. Dessutom krävs det nästan att du är hemma i några dagar, minst, för att kattungen ska känna sig trygg och lära känna dig.
menar inte att ragdoll är bättre på att vara ensam, undrar mest generellt hur mycket tid man måste ha för en kattunge i början och tips för just ragdoll.
Det är så klart olika från individ till individ men ingen av mina Ragdolls skulle må bra av att vara ensamma från 8 till 5. Jag jobbar hemma och även om de har varandra så söker de hela tiden mänsklig kontakt också.
Jag skulle inte sälja någon av mina kattungar till någon där de skulle vara själva på så liten yta under så många timmar.
#1 rent spontant tror jag du är borta lite väl mycket för att bara ha en katt. Har själv en Ragdoll på 9 månader. Han är extremt sällskapssjuk & hänger efter oss som en liten hund. Sambon och jag pluggar båda och har därför spenderat mycket tid hemifrån, därför började vi med bara en katt. För ca 1 månad sen flyttade även en liten Helig Birma hem till oss, något jag är otroligt glad över. Vår Ragdoll har verkligen levt upp och har blivit super lekfull. :) dessutom börjar båda jobba heltid i sommar och vi visste från början att vi ville ha två katter tills dess, så att de alltid har varandras sällskap. Enzo som vår Ragdoll heter hade inte mått bra av att gå hemma mycket själv.
Okej, tack för svar! Ja jag förstår att man måste vara hemma hela tiden i början och har tänkt att köpa katt i samband med att jag är ledig i så fall.
Jag vill jättegärna skaffa katt, men vill vara hundra på att jag kan ge den vad den behöver och kanske är inte en ragdoll rätt för mig då..
#6 Det har inte med rasen att göra. Det har med individen att göra. Att lämna en kattunge själv så många timmar är inte bra för katten och i så fall bör du söka dig efter en äldre individ som vill vara/trivs som ensamkatt.
Eller kanske skaffa 2 direkt?:)
jag har aldrig haft egen katt, eller annat djur innan så jag kände att två kattungar är kanske mycket att börja med?
41 kvm är inte för litet för två små missar? :)
Nej då, så länge de har tillgång till höjden och inte bara golvytan så är det inga problem. Jag har själv två på 42 kvm utan problem. Ibland kan det kännas lite trångt när de susar omkring och jagar varandra, men jag ser inga större problem med det :)
Två katter är lättare än en katt! 😃
Så bra!
Kanske helt enkelt får börja fundera på två istället för en 😃
Klart att det blir dyrare med två katter. Men jag tycker personligen att min första katt, som var ensam i några veckor, blev mycket mer harmonisk efter nr 2 kom och var inte alls lika klängig på mig längre. Även om det är roligt att busa med matte, så är det roligare att busa (och hitta på djävulskap!) med varandra.
Ja de är klart att en kompis alltid är roligt och jag har råd med två katter, så får helt enkelt fundera på de :)
Lever med 2 katter och sambo på 40kvm och jag har siameser som är en betydligt mycket mer "hyper" ras än raggdolls, men golv-till-tak-katträd och utnyttja alla upphöjda ytor på skåp och garderober gör att det har fungerat alldeles utmärkt trotts den lilla ytan. katter är inga golvdjur så med dessa krabater är det mycket mer givande att tänka höjd istället för yta ;)
Medarbetare på Datorspel I Fokus
Jag har själv en ragdollkille på 1 år. Jag pluggade och bodde hemma när jag skaffade honom så han har även haft gammelkatten och våran hund som sällskap. Men nu har jag börjat jobba och i sommar flyttar jag och då känns det självklart att skaffa en katt till så han får sällskap när jag jobbar :)
- Mvh Emma
Ragdolls är otroligt sociala katter och trivs oftast inte alls med stt vara själva och speciellt så många timmar de vill vara nära och alltid vara med
Ragdolls är otroligt sociala katter och trivs oftast inte alls med stt vara själva och speciellt så många timmar de vill vara nära och alltid vara med
Är du helt inställd på att det ska vara just kattunge? Kattungar kräver mycket tid och uppmärksamhet. Det kan vara lättare att ta en eller flera lite äldre katter som kanske har bott ihop redan innan.
"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen