Kastrerad katt med kramper
Kastrerade min honkatt igår, allting hade gått jättebra. Såret ser fint ut nu också men redan igår började hon darra när hon la sig för att vila och idag har det bara blivit värre. Hon har fått smärtstillande och antibiotika men hon har fortfarande dessa darrningar/kramper. Hon har alltid haft lite smådrag i baktassarna sen vi fick henne. Men börjar bli orolig när det har gått från baktassarna till hela kroppen. Någon som vet vad det kan bero på?
Tycker du ska ringa och rådfråga en veterinär.
#1 det var veterinären som skrev ut medicinen, hon trodde det berodde på smärta men då borde hon blivit bättre nu.
Fick du med antibiotika och smärtlindring redan igår? Följdfrågan blir då varför fick ni antibiotika?
På senare år har många veterinärer slutat skriva ut smärtlindring då många katter rör sig för mycket när dem inte känner av något alls.
Vad jag vet undviks det även att sättas in antibiotika i förebyggande syfte. Ju mer som används ju resistentare blir bakterierna.
#3 Nej jag ringde tillbaka till veterinären idag och fick det utskrivet. Skulle få smärtlindring först men när jag hämtade ut det hade jag fått med antibiotika också.
Men varför fick du antibiotika? Det ges bara till katter som har fått infektion och borde inte skrivas ut via telefonkontakt utan att ha träffat katten i fråga.
Ring tillbaka och meddela att värkmedicinen inte har hjälpt och att du inte förstår varför antibiotika har skrivits ut. Eller ännu bättre ring en annan veterinär för annat utlåtande.