Katt i koppel, hjälp
Här är min stackars Vincent i koppel. Han är en utekatt som ska bli innekatt och stadsbo i höst. Jag har haft sele på han inomhus i ett par veckor, men han verkar fortfarande inte ha vant sig, eller så sitter den obekvämt. Han bara ligger på en och samma plats hela tiden och rör sig knappt. När jag kopplar honom utomhus ligger han också stilla och jag upplever att han darrar lite. Tips någon?..
Träna tills han inte verkar besvärad med sele och koppel innan du ta ut honom. Ta sen ut honom i en transportbur. Då kan han själv välja om han vill och när han ska gå ut från den. Många gånger känner sig katter väldigt otrygga när man som van utekatt får på sig ett sele. Viktigast är att han vänjer sig helt med sele och koppel innan man går ut med dem.
Det är bra att gå sakta fram enligt min erfarenhet. Låt han ha den på inne några timmar i taget. Ta gärna inte av den förrän han verkar hyfsat bekväm/lugn. Eftersom han är vuxen och har varit utekatt så tar det kanske längre tid för han att vänja sig, kanske månader.
Jag ger alltid ett par bitar godis så fort jag har satt på selen så han förknippar den med något positivt. Brukar även leka med honom mycket när han har selen på.