Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1376 ggr
Lollo86
0

Sugen på katt

Jag och min man har varit sugna på att skaffa katt ett tag nu men har inte riktigt bestämt oss för vilken ras vi vill ha. Vi var ganska nyligen "barnvakt" åt en masquerade (jag tror den hette så) sibirisk katt och under den veckan så var vi hlt sålda =)

vi har kollat och läst endel om Bengalkatter och vi tycker att den sorten verkar väldigt intressant för oss. det enda som är, är att vi båda är lite känsliga mot vissa katter. svårt att veta vilken sort som man är mest allergisk mot? jag klarar att vara hemma hos vissa människor med katt och andra är lite jobbigare. sen blir det värre ju fler katter folk har och ju mer hår som ligger utspritt överallt. 

Den som vi satt barnvakt åt var väldigt allergivänlig och ingen av oss kände av nånting av den katten.

Men jag undrar av folk som har erfarenhet av bengalkatter, är dom väldigt allergiframkallande? det bästa vore ju såklart att åka till ett hem som föder upp såna.

vilka andra katterraser finns det som är lite mer allergivänliga?

jag skulle bli väldigt tacksam för svar. =) 

/Lollo

annieolin
3

Neva masquerade ska ju vara en "allergifri" ras då den saknar nåt protein i huden tror jag att det var! Men det är ju individuellt och bengal vet jag inte alls! Det bästa är att testa sig Fram! Min sambo är allgergisk men han tål våra 2 maine coons :)

Lollo86
0

Ja just ja så var det ju för kattens ägare var också väldigt allergisk mot andra katter men den Masquerade kände hon inte av alls. 

Jo det bästa är väl att åka hem till någon och testa. Men gud man blir ju så ivrig att skaffa på en gång men det bästa är ju såklart att vänta på en som passar en perfekt =)

Åh jag kollade på lite bilder på Maine coons och dom ser väldigt stora ut? hur fina som helst jue!

annieolin
3

Ja testa er fram! Det kan ju vara bra både pga allergin men även så man hittar rätt ras! Vissa uppfödare kan man lämna ett örngott hos och så sover man med det sen och en del får man tillochmed sova över hos! Maine coon är stora ja :) min hona väger 6 kg och min 18 v gamla kattunge väger 3,8 så blir nog en stor kille! :)

ElinaPersson
3

Jag vet en uppfödare utav bengal & abessinier i Uppsala, där kanske ni skulle kunna hälsa på 😃 själv bor jag i Eskilstuna med 2 bengalkatter (hanar)..

Min lillebror är testad mot allergi (så det är konstaterat) och han märker inte av mina katter avsevärt mycket faktiskt.. Det är dock värre med min mamma, hon känner av i luftrören om vi vart och hälsat på.. 😐 Så det är nog oerhört individuellt..

Annars kan jag bara säga att bengal enligt mig själv är en underbar ras som verkligen älskar att vara med överallt och pratar gärna med sin ägare.. Dom är inte extremt aktiva, förvisso har jag 2 som leker med varann, MEN jag vill inte påstå att de är så vilda och livliga som de flesta målar upp.. Det gäller även där att hitta rätt individ 😉

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

cillanilsson2
1

Finns en ras som heter Rex….nåt? Sen har jag hört att både Bengal och Main con är snälla mot allergin.skicka ett örngott till dom som har katten och låt katten få ligga på den ett par dar och sen skicka den till dig och se sen om du reagerar :) Jag är allergisk och har en skogskatt och en svart bondkatt och tål båda två, tack och lov :) Lycka till!

vinteralvan
1

Sphynx (nakenkatt) är också ett vanligt val för allergiker. Min allergiska man klarar våran sphynxkatt bra.

[[pimey]]
1

Devon Rex ska också vara det

Lollo86
0

Åh tack för alla svar! Jag ska absolut undersöka detta mer.

Åååh jag är så glad nu för hon som vi satt kattvakt åt ska tydligen avlas på i sommar och då är vi prio på att få en kattunge :D rasen var Neva Masquerade också. 

Nu är det ju bara det här med tålamod om att kunna hålla sig till sommaren (augusti). sååå långt kvar!

Vi är lite sugna dock på att ha två stycken så dom kan leka med varandra när vi är och jobbar.

#4 har dom någon hemsida så man får kika lite och kanske höra av sig? så tänkte jag fråga hur dom är som innekatter? vi har ett hus med trädgård så det skulle inte vara några problem att ha den utsläppt men jag har fått för mig att innekatter är mer keliga och mysiga än utekatter? Man vill ju inte ta ifrån dom deras instinkter heller =/

Lollo86
0

Men guud vad söta Devon Rex var då! världens största öron :D

[[pimey]]
3

Tänkte ni ha den som utekatt? Uppfödare brukar inte vilja sälja om de ska vara utekatter. Bygg en rastgård eller näta in hela gården så har de kontrollerad utevistelse :)

Lollo86
0

Nej vi tänkte ha den/dem som innekatter =)

Lollo86
0

Eventuellt att vi bygger nån slags rastgård eller sätter upp nät runt altanen. det kommer nog dröja ett tag dock.