Katten i arkitekturen
Med det menar jag alltså mer eller mindre stora kattstatyer och kattliknande figurer som brukar finnas i arkitekturen, vakta ingångar, sitta på pelare eller i nischer, som fasadornament osv.
Ett lite annorlunda lejonpar hittade jag på en gata i Oslo (se bild). Med varsin lyktstople att vakta.
Har ni bilder på kattfigurer som ni sett på byggnader eller fristående statyer, gärna lite annorlunda:) Dela med er här i tråden!

Ingen som vill eller kan gissa var kattfigurerna befinner sig??
Jag tror kattfigurerna finns vid riksdagshuset.

Vilken av dem?
Bild nummer två, den som heter ny029, tror jag är lejonen på drottninggatan i stockholm om jag inte missminner mig…

scout, grattis! Vinsten blir endast äran och inget annat, men det kanske inte är fy skam, det heller…:)

Den där känner jag igen, nånstans nära Kungsträdgården…?
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Nja, inte så där jättenära, fast iofs så… Vilket hus sitter den på, bättre att säga så kanske.

#8 är redan gissad rätt på i en annan tråd, UD var rätt svar:)
Ja usch, jag studsade högt och flämtade av förskräckelse när jag såg din otäcka skylt…;)

Ja visst är de fina! De säljer små sådana på bl a Medelhavsmuseet i Stockholm har jag sett. Kattgudinnan Bastet tror jag att de skall föreställa, om jag inte är helt ute och seglar, hm…:)

Grand Hotel?

Tog du det på katten eller på slottet i bakgrunden? :)
Det är vilket fall som helst fel… *ler*
// staffan

Slottet 
Var är den då?
//Lina

Staffan! Var är katten då? Blir nyfiken… 

Liten ledtråd…? Eller är det ihoptrixat fotot…? Känner inte alls igen "stuket" på statyn…:)

Liten ledtråd…:
Norr om Saltsjön och Norrmälarstrand…:)
// staffan

När fy, det gills inte, vilken taskig ledtråd…:)
Men jag vågar mig på två gissningar, antingen en del av en staty i Kungsträdgården eller på statyn vid Gustav Adolfs torg, framför Operan…?

Sorry, ingen av dina gissningar är rätt Pia… :)
Snillen spekulerar…..
// staffan

Näe, så tarvligt alltså…:)
Jag tror det är ett ihoptrixat foto eller ett vykort jag… Då blir det ju alldeles omöjligt att gissa rätt.
//Detta snille har slutat spekulera

*putt*

*småler åt Pia* Vilken entusiasm!

Men jag har faktiskt grunnat en hel del på detta, så retligt att inte komma på det och jag blev SÅ till mig när jag bara "snubblade" över svaret:)

Jo jag vet väl hur det kan vara :) Och visst smittar det litegrann på de runtomkring :)

:)