vill inte äta ur matskålen
För någon dag sen fick vi äntligen katten som vi väntat på sen i December. Allt hsr väl gåt bra sen vi fick hem honom, han vänhde sig vid våran lägenhet rätt så snabbt och det är bäl bra? Men han vill inte äta något ut matskålen, man måste ta ut det på golvet för stt han ska äta. Värflr det? Kan jag på något sätt gör att han äter ur skålen? P.s jag vet inte om det hjälper, men jag ska säga vilken ras och hur gammal han är. Han är en Ragdoll och är 12 veckor och några dagar
Vissa katter gillar inte när morrhåren rör vid skålens kanter när hon/han äter. Vid serverar pga detta mat på tallrikar hemma hos oss istället. Inget konstigt beteende alls :)
Vissa katter gör nog bara så. Min ena lyfter alltid ut maten ur skålen om han får kycklingvingar och annat stort. Annars så testa att servera ur en större/flatare skål. Morrhåren kanske stöter i kanten och det är tycker katter inte om
Tack för svaren, kan testa det . Bra att skålarna som vi köpte inte kostade så mycket då :"3 skulle varit lite mer otur att ha köpt en lite dyrare skål, som man sen inte använder för att katten inte vill äta ur den o:
# Prova med att lägga maten på ett fat istället som är plattare. Jag har också en katt som plockar munnen full med torrfoder och lägger det på underlägger istället när hon ska äta. För du har väl ett underlägg där du ställer skålarna?
Skaffa en vid skål av porslin som inte är så djup eller ta en djup tallrik så kanske katten inte lägger maten på golvet men några av mina katter tar en stor tugga från fatet och lägger den på golvet. Sedan tar den bit för bit till det är slut och då tar en ny stor tugga och upprepar proceduren. Katter bara är på det sättet.
Plastskålar är inte så bra för plasten luktar nog alltid, plast släpper ifrån sig ämnen som kan vara farliga och de är svårare att få rena än ett porslinsfat. Mina katter tycker inte om rostfria skålar. Jag tar för givet att du diskar faten ordentligt efter varje måltid och att du sköljer ordentligt så att allt diskmedel försvinner.
#4 så klart jag har ett underlägg, eller hur man nu ska kalla det. X3
Min ena tjej släpar gärna iväg med blötfodret bort från porslinsskålen… varför inte sätta sig och tugga på det ute i hallen istället… eller under soffan… Ett annat alternativ är att hon sätter sig någon dm från matskålen, stoppar ner tassen , slickar av tassen, stoppar ner tassen, slickar av tassen… ända tills dess att det är tomt i skålen… En sådan måltid tar en evinnerlig tid men hon verkar rätt road av det själv… Allra bäst är det dock när matte kastar torrfoderprickar som hon får rusa runt och jaga… Neej, något bra bordsskick har hon då sannerligen inte, och matte har fullt upp med att skura efter henne, men det må vara hänt! :-)
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag har en rektangulär burk med platt lock på och där får min katt sin matt på För hon äter inte om morrhåren nuddar vid något. Det är inte naturligt att deras morrhår nuddar vid något när de äter. Du menar väll att katten snart blir 13 veckor?!?! Annars så undrar jag vad det ät för uppfödare som släpper iväg kattungarna för tidigt??
Här är det också plattare skålar eller tallrikar som gäller både för mat och vatten.