Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 13794 ggr
Cheapo
8

Farligt med laserpekare?

Jag har lånat min pojkväns laserpekare och det är nu Ansgars favoritleksak! Men jag har funderat på om laserpekaren kan skada ögonen, eftersom katten fokuserar på laserpricken hela tiden och den är ju ganska stark. Sen fattar jag ju också att man inte ska lysa i katten ögon, men tänkte att pricken ibland reflekteras från golvet och upp i ögonen… Någon som vet? Glad

Fridaybrew
5

Det stämmer det du säger att man ska vara vaksam med att inte träffa kattens huvud med lasern (lika bra att säga huvudet iom att katter rör sig så snabbt).

Man behöver ju inte använda en stark laser utan använda en som har klass I eller II (1/2):

http://sv.wikipedia.org/wiki/Laser#S.C3.A4kerhetsklasser

Angående reflektion så är reflekterar glatta ytor mer än tex en matta, och ljusa mer än mörka ytor likaså. Normal kattlek med laser innebär att man rör på lasern konstant vilket bör minimera eventuell risk för att skada synen på katten.

Tex glas, polerade ytor och speglar (såklart) reflekterar väldigt bra och då är det speciellt viktigt att inte ha en katt i reflektionens bana. Naturligtvis är det inte alltid man lyckas hålla koll på allt. Men rör man den snabbt eller har den i rörelse iaf konstant så kommer ögat aldrig att ytsättas för en bländning som varar mer än en bråkdel av en sekund. För att orsaka skada på katten eller personer behövs det mer än så för att permanent skada. Visst blir man bländad som bara den men ögat klarar sig, dock ska det betonas att aldrig rikta mot någon person/djur för att blända.

Alla laserpekare är markerade med vilken klass på lasern den har.

/Fridaybrew

Primarosen
0

Jag bukade stå ovanför katterna och busa lite, vi har en laserpekare till projektern. Men jag märkte att dom reagerade konstigt när ljuset gick upp i ögonen. Så vissa märker nog av om det känns obehagligt för dom är smarta djur=)

Niiinah92
0

Kan Laserpekare orsaka epilepsi?

Silvestris
1

Största faran med laserpekare som jag ser det är att katten kan bli frustrerad av leken. Att ständigt jaga men aldrig lyckas avsluta jakten med en fångst. I övrigt är de tämligen ofarliga.

ElLobo
3

Kom ihåg att innehav av lasrar av klass 3B och 4 kräver tillstånd från Strålsäkerhetsmyndigheten; länk!

Fridaybrew
3

#5 detta togs upp redan av mig i #1, de högre klasserna ska man inte leka med oavsett situation.

/Fridaybrew

ElLobo
2

#6: Inte lika uttryckligt. 🙂 Det finns alldeles för många piloter, bussförare och andra som fått ögonen skadade på grund av oförstånd, slarv och lek.

Fridaybrew
5

Det är inte oförstånd det är jävla ligister som pysslar med sånt. Det är inte lek att lysa på en person det är misshandel.

Så helt ok av dig att betona det =)

/Fridaybrew

Farwuq
0

Nu måste man ha licens även för klass 3R. Jag skaffade en sådan för mina astronomipekare.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland