Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 3062 ggr
Wichamas
0

8 år och förstföderska!!

En vän till mig har en 8-årig brittiskt korthår som väntar ungar. Vad jag har förstått så kan det bli komplikationer när katten är så pass gammal och förstföderska. Men exakt VAD är det som kan hända?? Vad ska min kompis vara uppmärksam på när det väl är dax?? Är tacksam för alla tips som jag kan få, då jag är lite orolig för min väns katt.

Silvestris
2

Risken är väl möjligen att kattungarna kan ha svårt att ta sig ut. Skelettet och därmed bäckenbenet är stelare hos en så pass gammal katt än på en ung katt.

Britter är ju dock rätt grova katter med brett över höfterna så det ska väl förhoppningsvis gå bra.

Wichamas
0

Tack för ditt svar!! Anade att det handlade om det. Får hålla tummarna attest går bra utan problem.

annzoo
1

Dock borde din vän ha kollat upp detta innan hon parade sin hona. Det kan gå bra men kan även gå dåligt.

Då katten är äldre och förstföderska ökar risken för kejsarsnitt så jag hoppas din kompis har en buffert och att katten är försäkrad. Man får räkna med minst 12-15000kr om katten är oförsäkrad.

Vad har honan för blodgrupp? Har din kompis inte koll på de kan kattungarna tyna bort en efter en och din kompis står hjälplös och kollar på. De blir "förgiftad" av mammans råmjölk

Wichamas
1

Jag har ingen aning om den är försäkrad, men det hoppas jag verkligen!! Den här parningen var inte planerad. Katten skulle blivit kastrerad för länge sen, men har tyvärr inte blivit det. Och varför vet jag inte… Nu är katten dräktig, och jag gissar på att de kan komma när som. Hon är jätte stor och man ser tydligt att ungarna rör sig i magen på henne. Pappan till kattungarna är okänd, så det där med blodgrupp vet hon inte. Jag vill bara hjälpa henne med att informera om vad som kan ske, så hon är uppmärksam och förberedd ifall det värsta skulle hända. Om det nu skulle vara så att det är fel blodgrupper, och att kattungarna då börjar tyna bort. Finns det då nåt att göra? Mata med ersättning eller hitta en amma?? Tacksam för all hjälp jag/hon kan få!!

[[pimey]]
1

De kommer tyna bort så fort de börjar amma då de redan fått i sig mjölken. Är hennes katts uppfödare medveten om situationen? Kanske hon/han kan hjälpa trots att stämningen mellan dom inte kommer var bra om hon får veta detta då jag är rätt säker på att hon ej är såld till avel.

annzoo
1

#4 har honan fel blodgrupp och kattungarna börjar dia så kan hon inget göra utan kattungarna dör en efter en.

Enda chansen för överlevnad är att inte låta kattungarna dia de första dygnen utan stödmatning varannan timme dygnet runt är det som gäller. Sätt på honan något som gör att de ej kommer åt att dia.

Om din kompis inte vet när honan blev dräktig så är det dag att börja vaka nu. Jag hoppas katten hålls inomhus annars är risken stor att hon föder utomhus och då gör det ej övervaka förlossningen.

Sedan finns ju även risk för svaga värkar, kattungar som fastnar, dödfödda kattungar, kattungar som lever men har alvarliga defekter som tex öppen buk  mm Även efter förlossningen som tex kvarvarande moderkakor som orsakar livmoderinflammation, dålig/ingen mjölkproduktion hos mamman och dåliga mammaegenskaper som din kompis måste vara beredd på.

Har hon införskaffat nödvändiga saker till förlossningen, papper, penna, matvåg, nagellack, rena lakan, bolåda, modermjölksersättning, pipetter, numret till närmsta veterinär mm

Hiro
0

Jag bara hamnade, här. Vad menar ni med fel blodgrupp? Är det om honan har en och ungarna har en annan?

Caifig
0

#7 Nu vet jag inte exakt hur det är hos katter, men hos människor är det skillnad på t.ex. att vara A+ eller A-. En gravid kvinna som är A- och får ett A+ foster kan bilda antikroppar mot denna blodgrupp eftersom Rh (+:et) är okänt för mammans kropp. Detta kan vara skadligt för fostret men även för nästkommande barn.

MonicaLagerquist
4

#7 Britter tillhör en av de raser där man bör testa honan innan parning. Nya direktiv från jordbruksverket gör att det inte är tillåtet att para en b-hona med en A hane utan speciellt tillstånd. Parar man en b hona med en A hane kommer de kattungar som blir A blod att dö en smärtsam död inom ett par dygn.

Stolt ägare till tre La permer

Caifig
0

#9 Antar att det fungerar på samma sätt som med Rh hos människor?:) B bildar antikroppar mot A då kroppen inte känner igen A?

-Cissi-
0

Följer

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Hiro
1

#8 & #9 Det har jag ingen aning om, tack för infon :)

[[pimey]]
0

A+A = bra A+B = dåligt AB+A = bra ALLA katter bör testas innan avel

[SueHn]
0

Rh+ och Rh- hos mamman resp barnet är inte farligt för första barnet när det gäller människor. Problemet för människor finns när barnet föds och har inget med amningen att göra. Jag är själv negativ och har fött tre positiva barn.

Caifig
0

#14 Det finns en risk för fostret vid blodöverföring mellan mamma och foster ex. vid fostervattensprov eller förlossning. Väldigt liten risk, men fortfarande en risk. Skrev heller aldrig något om att det är amningen som är farlig. 😉 Jag försökte helt enkelt bara förklara skillnaden vad som kan hända mellan olika blodgrupper.

MonicaLagerquist
5

Det finns tre olika blodgrupper hos katt

A ,b och AB.

Det är väldigt få katter som är AB.

A hona och b hane fungerar bra

b hona A hane fungerar inte så bra.

AB hona och A hane fungerar

AB hona och b hane fungerar inte bra.

[[pimey]]
0

Min hane är AB :)

Starfall
0

Jag vet en katthona som fick sin första (och sista) kull vid 11 års ålder. Förlossningen gick, vad jag förstått, utan problem. Däremot så dog 3 av de 4 ungarna inom den första tiden. Trots att honan ska ha varit väldigt bra på att ta hand om dom och haft gott om mjölk. Kanske hände det som ni här ovan beskriver, att mamman och pappans blodgrupper inte passat ihop.

Wichamas
0

Jag vet inte om hon har nån kontakt med uppfödaren men det tror jag inte. Katten har inte fått gå ut på över en vecka. Jag har informerat henne om en sida där det står vad hon behöver skaffa innan förlossningen. Hoppas att hon tagit tag i saken och gjort det. Glömde fråga henne innan när jag var där. Kan man räkna ut vad det är för blodgrupp på en katt om man vet vad föräldrarna har? Tänkte om hon forskade tillbaka i linjen? Tack för alla era svar!!

MonicaLagerquist
1

Man kan om båda föräldrarna är b vara säker på att katten är b.

Är båda föräldrarna A utan att bära b blir det bara A kattungar.

Är föräldrarna A men bär b kan man inte veta vilken blodgrupp katten har.

annzoo
0

#19 om jag inte mins fel kan du svabba katten och sicka till ett labb.. kostar några hundralappar men värt pengarna om man vill vara säker på att inte kattungarna dör v blodgruppskrock

Silvestris
0

Det är bara om båda föräldrarna har blodgrupp b man med hjälp av stammen kan avgöra vilken blodgrupp avkomman har. Två b-föräldrar ger bara b-ungar. I alla andra fall måste man blodgruppera, men det är enkelt. Man behöver bara saliv på en tops för att kunna blodgruppera.

Wichamas
0

Visste inte att det var så smidigt att kolla vilken blodgrupp katten har. Tack för alla era svar! Än har det inte kommit några ungar iaf…

Wichamas
1

Vill bara berätta att kissen nu är mamma till två små kattungar. Blev tre men en var död. Hon födde dom när de inte var hemma men allt verkar gått bra. Nu håller jag tummarna för att de klarar sig.

SannnaH
0

Allt verkar ha gått bra, men en var död? Njaa då har vi nog lite olika uppfattning om vad som är bra. Hade ägaren varit där hade det kanske kunnat förhindrats, det får vi tyvärr aldrig veta. Nu efteråt borde de -se till- att alla klarar sig, inte bara hålla tummarna för det. Vet att det inte är din katt, men hoppas i alla fall du påverka dem lite så att allt går så bra det kan :)

Mymlan
3

Skulle aldrig lämna katt ensam då hon föder..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Silvestris
9

En dödfödd kattunge eller en som dör ganska kort efter födseln får väl tyvärr räknas som normalt hos flerfödande djur. Det behöver inte alls betyda att någonting har gått fel.

Självklart är det inte bra att honan fick föda ensam, men nu kan de bara tänka framåt och påverka det som komma skall.

Wichamas
0

Nej det är klart att det inte gick bra med att en var död, inser att jag var otydlig. Det jag menar var att förlossningen ändå gick bra. Var väldigt rädd och nervös för att hon inte skulle få ut ungarna och att det skulle sluta med kejsarsnitt. När de åkte till jobbet vid 10.30 såg de inte att det var nåt på gång, den sista hade precis kommit ut när de kom hem vid 16 tiden. Hon hade naturligtvis stannat hemma om hon vetat att de skulle komma idag. De ska göra allt de kan för att ungarna ska klara sig. Men det jag menade med att hålla tummarna var att vi får hålla tummarna för att katternas blodgrupper stämmer. För gör det inte det så kan de ju inte göra nåt åt det ändå om jag fattat det hela rätt.

Wichamas
0

Ni som kan det här med blodgrupper. Om det nu skulle vara fel blodgrupper, kan ungarna öka i vikt ändå i början och sen tyna bort eller går de inte upp i vikt över huvudtaget?

Rafflan
1

Skönt att 2 ungar klarade sig, hoppas inte blodgrupperna krockar, dock får ju bondkatter på landet ungar stup i ett utan att man kollat blodgrupper och dessa ungar som jag vetat om har klarat sig utmärkt så det går nog bra :)

Silvestris
1

Vid en blodgruppskrock börjar kattungarna oftast tyna bort redan under första dygnet. Det kan gå olika snabbt, ibland tar det upp till 3 dygn. Kattungarna får gulsot så man ser att de blir gula i slemhinnorna och urinen blir rödfärgad. Har det väl gått så långt kan man sällan göra någonting. Man kan försöka hindra förloppet genom att handmata kattungarna med mjölkersätting, men det hjälper sällan när de väl har blivit gula.

annzoo
2

#28 varför åker man iväg då man har en hona som ska föda när som helst går över mitt förstånd! Hade din vän varit observant hade hon sett att de va på G.

Men "faran" är ju inte över ännu mycket kan som sagt hända.
Hur mycket väger kattungarna? din kompis måste hålla koll på deras vikt för att se om de får i sig mjölk.
Katter som ej ökar i vikt måste gomspalt uteslutas
Hur är honans beteende? Är hon stressad kan de vara kvar kattungar kvar i magen och får hon inte ut dem kan de bli livmoderinflammation och får hon ej vård då förlorar hon både mammakatt + kullen.

Rafflan
1

#32 kom ägaren hem strax efter att ungarna fötts så hade hon nog sett om honan försökt krysta ut några fler ungar = hade hon sett om det verkat vara några ungar kvar.

Man ska alltid ha koll då det kan bli livmoderinflammation pga rester efter moderkakan och liknande, men det är ovanligt på katter.

Gomspalt kan man utesluta på en gång ju, bara att öppna munnen idag och kolla.

annzoo
2

#33 Vet inte om du fött upp någon kull men det händer att honor tar paus, vissa normal paus medan andrar kan  tappa värkarna. Är förlossningen lång (det vet vi ju ej då ägarna inte övervakade förlossningen), död kattunge som blockerar vägen för övriga eller kattunge i felläge kan göra att förlossningen avstannar helt.

En död kattunge tar längre tid att få fram så denna 8åriga förstföderska kan ha haft det otroligt jobbigt vid förlossningen när ägaren var på jobbet i över 5timmar. Ägaren har ju heller ingen aning om lika många moderkakor som kattungar kom ut. Så tipset är att ägaren håller stenkoll på både vikten på kattungarna samt hur mammans beteende och även om kattungarna skriker mycket. Vilket kan ge indikation att något är fel!

Wichamas
4

Jo jag har haft ett par kullar men det är tio år sen jag hade den sista. Hon var lugn och harmonisk igår kväll när jag var där. Ungarna diade och verkade nöjda. De vägde 122 gr och 166 gr. Jag ska åka dit idag och vara hos dom hela dan och ska även ta ny vikt på dom. Jag kan ju inte svara på om hon inte var uppmärksam nog på kattens beteende igår innan hon åkte till jobbet. Det är första gången hon får kattungar så hon missade säkert att det var på gång, för det hade nog en mer erfaren gjort. Jag ska inte sitta och försvara henne för att hon missade det men jag kan ju inte heller veta hur katten betedde sig på morgonen. Nu är de iaf här och få får hon lägga all sin tid och uppmärksamhet på att sköta om de små. Men iaf verkar mamma katt må bra nu, hon är lugn, äter och dricker och verkar inte orolig. Men förstår att faran inte är över än. Är jätte tacksam för era svar och stöttning, eftersom jag har kommit ifrån det här med uppfödning och vill hjälpa min vän så gott jag kan.

Sarah-S
1

Skönt att höra att det ändå gick bra för honan, nu håller jag tummarna att kattungarna är friska och starka. Skönt att du kan vara där och ha koll och hjälpa ägaren

#13 pimey

ALLA katter behöver inte blodgruppstestas, inom vår ras förekommer inte b-blod så det är helt överflödigt

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

[[pimey]]
0

Vad är det för ras? Och hur kan man garantera att det inte finns B-katter? Kan man ens det?

Sarah-S
0

#37 Det är burma och det finns studier på en förekomst på mindre än 0.5-1%.

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Rafflan
2

#34 kändes mest som du försökte skrämma ägaren genom ditt inlägg, hon behöver inte ha mer koll på sin katt än någon annan uppfödare behöver ha på sina honor med ungar…

Och komplikationer på katt är ovanligt, det sker, men är betydligt mer vanligt på tex hundar.

Det gäller bara att ha koll på att katterna mår bra (vilket man ska ha på alla djur efter dem har fått ungar) och kontackta veterinären och ev åka in vid problem.

[Mustangcab]
3

# 39 Och vara hemma under förlossningen och hålla koll när den ska vara?