Barf: hur mycket benmjöl?
Jag provar göra barf mat till mina katter men är osäker på mängden benmjöl man ska använda. Det står 1 tsk benmjöl per 200 g kött. Menar man då enbart muskelkött eller både muskelkött och inälvor?
Det recept jag använder är följande:
60% muskelkött
10% hjärta
5% lever
5-10% övrigt (jag använder bara äggulor så det blir 5%)
10-15% ben (fast jag byter alltså ut ben mot benmjöl)
Om jag då tar bort de 10-15% ben så höjs alltså övriga procentsatser något? Hur räknar ni, eller har någon ett bra recept med benmjöl istället?
Nu passar kanske denna frågan mer i barf.ifokus men jag svarar här ändå!
Jag tycker du ger alldeles för lite hjärta, även om detta recept finns ute på nätet som bas. En del taurin försvinner i frysen och du bör därför öka mängden för att inte det ska bli för lite. Jag ger 17% hjärta. Levern bör du också öka lite då jag tycker att 5% lever (förutom lamm!) är lite i det minsta laget. Såhär ser mina proportioner ut:
~65% kött
7-8% lever
17% hjärta
10% övrigt
0,75 tsk benmjöl (då de äter ungefär 150 gram)
Benmjölet menas 1 tsk per 200 gram mat alltså inte bara köttet utan även med lever, hjärta etc.
#1 Tack för svaret! Försökte flytta tråden till barf iFokus istället, men det verkar inte gå :/
I blandningen jag gjorde idag höjde jag hjärta till 15%. Jag hade förstått det som att 10% var max nämligen. Vet du om det finns någon max-gräns för hjärta?
Jag använder just lammlever så det är därför jag bara har 5% (tänkte inte på att skriva det).
Jag funderade på om det finns restriktioner på andra delar av djuret. Jag har t.ex. använt lamm-njure och lamm-tunga och då räknat det som muskelkött. Är det en bra ide?
Tack för svaret om benmjölet, jag hade räknat det utifrån mängden muskelkött annars!
#2 Det finns ingen direkt maxgräns för taurin för du kan inte överdosera det. Men ju mer hjärta du ger desto mindre måste du ge av något annat, såvida du inte tar procenten från övrigt. Njure räknas som inälvor och därmed övrigt, tunga vet jag inte hur det räknas eftersom det är en muskel men det är väl inte direkt muskelkött…Hmmm.. Svår fråga! 🤔
Tunga är muskelkött och räknas på dagliga givan av kött
Medarbetare på Datorspel I Fokus
#4 Tack! perfekt, det är ju himla billigt dessutom :)