Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1152 ggr
VStromberg
0

Vad får jag för färger?

Om jag skulle para följande katter - vad skulle jag få för färger?

Svartsköldpadd hona, bär på blåsköldpadd med rödtigré bicolour hane

Blå hona med rödtigré bicolour hane

Har försökt leta kattgenetik på nätet, men hittar inga utförliga artiklar om lokus och recessiv VS dominanta gener.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

OberonsMatte
0

Skogkattslingan har en bra tabell för utfall av färg, mönster, vitfläck (och silver) vid olika parningar. Amber och Light Amber kan du bortse ifrån helt eftersom den färgen är speciell för norska skogkatter: http://www.skogkattslingan.com/fargutfall.php

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
7

Jag hoppas att frågan ställts för att du vill veta hur genetiken fungerar och att det inte är planerad huskattavel på gång.

Sajtvärd Katter iFokus

fvanilla
2

Svartsköldpaddshona + rödtigré bicolour

Honor = svartköldpadd och röda, ev. blåsköldpadd och creme om pappan också bär på dillution, mönstrat? Vitfläck

Hanar: Röda, svarta, ev. creme och blåa om hanen också bär på dillution. Mönstrat? Vitfläck

Blå hona + rödtigré bicolour

Honor: Svartsköldpadd ev. blåsköldpadd om hanen bär på dillution. Mönstrat? Vitfläck

Hanar: Svarta, ev. blåa om hanen också bär på dillution. Mönstrat? Vitfläck

(Har ännu inte lärt mig genetik för mönster och vitfläck helt)

Håller också f.ö med #2

Rafflan
6

#2 tyckte tonen lätt lite otrevlig :/ Det kan väl vara renrasiga katter TS pratar om?

OberonsMatte
7

#4 Färgerna stämmer nästan precis in på TS egna huskatter, så det var därför tanken slog mig. Man behöver inte tolka in någon ton i mitt inlägg.

Sajtvärd Katter iFokus

[[pimey]]
5

Samma tanke slog mig med! Tycker det lät ruskigt likt sina egna husisar och jag hoppas att det inte är någon parning på G där.

VStromberg
4

#1 + #3  Tack!
Är vitfläck alltså en dominant gen?

Och för att svara på era små fördomsfrågor - jag är en genetiknörd och allmänt intresserad av färggenetik hos olika djur. Satt och grubblade lite på detta och ville ha ett svar. Har börjat plugga lite kattgenetik men inte hittat några utförliga artiklar på nätet.

MVH Viktoria S

Mygohr
0

Många uppfödare har bra info på sina hemsidor om färg genitik. Pawpeds.com har oxå bra info men den är på engelska har jag för mig.

OberonsMatte
0

#7 Kul att höra att det är ett allmänt genetikintresse du har! Jag håller med om att det är väldigt intressant. Hur vitfläck nedärvs är dock lite klurigt och inte riktigt klarlagt. Det är inte så enkelt som att det är ett dominant eller recessivt anlag. Här är Pawpeds sida om vitfläck: http://pawpeds.com/pawacademy/genetics/genetics/piebald_se.html

Sajtvärd Katter iFokus

VStromberg
0

#9 Låter ju som att det är en co-dominant gen som påverkas mycket av polygener!

MVH Viktoria S