Urinkristaller *AKUT*
Jag behöver hjälp snabbt.. Min okastrerade hankatt på två år fick urinkristaller för ett tag sen. Han fick åka till veterinären och de satte in en kateter och tömde blåsan, sen fick han smärtstillande och vi var tvugna att beställa hem en specialmat som skulle lösa upp krisallerna. Maten tog slut för några veckor sen och nu verkar det som att han har fått kristaller igen. Han kan knappt kissa.
Nu är det såhär, att jag är desperat nu. Han har mått helt superbra ända fram tills imorse. Förra gången han hade såhär blev det totalt runt 3500 kr i kostnad. Och jag har endast 400 kr överhuvudtaget för jag håller fortfarande på att betala av från förra gången. (Jag är 17 år) Min mamma har inga pengar alls. Det ända vi har råd med är en påse med sån där specialmat till honom. Men man kan väl inte köpa sån mat och så blir allt bra? De måste väl tömma blåsan på honom först?
Eller finns det någon som vet vad vi ska göra? Jag vill inte att han ska lida men jag vill verkligen inte behöva avliva honom för det här. Han är den underbaraste katten jag har träffat i hela mitt liv. Jag vet inte vad jag ska ta mig till just nu.
Har ni ingen försäkring på honom? Råder isf att skaffa, nu kommer den ju inte att täcka kristallproblemen men om det skulle hända något annat.
Finns det inte någon du kan låna pengar av?
Nej tyvärr har vi ingen försäkring på honom.. Jag har tjatat på mamma hur länge som helst att hon ska fixa det.
Nej, det finns absolut ingen som kan låna ut pengar av mig
Är det bra eller dåligt om jag försöker få i honom extra mycket vatten nu? Jag tänkte eftersom det späder ut urinen, men samtidigt så blir ju blåsan full och han får ju knappt ut nåt just nu…
Jag är inte så säker på att det är kristaller för katten kan mycket väl ha fått urinvägsinfektion i och med att man tömde urinblåsan med en kateter. Det var inget fel i att använda en kateter men det går inte att tömma urinblåsan utan att det följer med bakterier.
När slutade katten att ta Metacam? Hur länge sedan var ni till veterinären? Om nu detta foder som ni fick verkligen fungerar ska det ju inte ha kunnat bildas nya kristaller såvida inte de kristaller som katten haft definivt inte löses upp av något foder.
Är det lilla som katten kissar blodblandat? Håll koll på katten och ha en 0,5 dl vitt plastmått redo när katten kissar och ta ett urinprov. Om du lyckas ta ett urinprov kan du be veterinären att titta på det med mikroskop och då kanske kristaller syns om det finns några. Detta borde inte vara så dyrt.
Har du Metacam kvar? I så fall kan du nog utan fara ge katten en dos och se om han kissar bättre när det smärtstillande har börjat verka. Rensa lådan och kolla ofta så ser du om katten kissat ordentligt.
Det hade kostat rätt mycket med försäkring också för självrisken är rätt hög. 3500 kr verkar mycket dyrt. Ring runt lite så hittar du nog någon som är billigare. De veterinärer som jag anlitar skulle ta kanske 700 kr för att tömma urinblåsan.
Lycka till!

du kan inte ta på faktura hos vet?
Spä inte ut med vatten, kan katten inte kissa och få ut något, och sedan fylls det på, så kommer urinblåsan att spricka och katten dör. Det handlar tyvärr om timmar i det här skedet om han knappt kan kissa. Min katt hade en allvarlig urinvägsinfektion i november, och jag fick lov att ta akuttid. (Mycket dyrare).
Tyvärr så måste han till vetrinären igen så de kan tömma blåsan på honom, sedan i fortsättningen så ska ni undvika torrfoder utan bara ge blötmat i den mån det går. (min katt får 75% blötmat 20 % orijens torrfoder och 5% BARF )
Ring någon akutmottagning och berätta hur det varit och hur det är nu så kan en veterinär avgöra hur akut det är.
Kommer det inget alls utan är stop är det livshotande och man måste in, kommer det dock ut urin kan var vara på väg at bli stop alt att det är en inflammation i blåsan som gör det "trångt"
Oavsett bör katten träffa veterinär, ring runt och kolla pris, och har ni inte råd kan ni tyvärr inte låta katten lida utan bör låta den somna in :(
Jag har frågat min pappa och storasyster om jag kan få låna pengar av dom. Pappa har bara 1000 spänn, men det är ju iallafall något. Min syster sa att hon inte kan låna ut något men vi ska prata vidare imorgon.
Och jag var precis och kollade hur han mådde, jag testade att sätta honom i kattlådan och han försökte kissa men det kom bara två droppar. Sen kände jag efter för att se hur full urinblåsan var och den var inte så stor, och det rann ut åtminstonde 1/4 dl kiss så det är ju inte tvärstopp iallafall.
#4 Ja, jag gav honom en dos Metacam och då blev han lugnare. Innan gick han runt och droppade och spände sig. Jag tror inte att kristallerna hann lösas upp helt faktiskt. Vi var hos veterinären runt den 2:a december så han åt ju inte maten särskilt länge. Själva veterinärbesöket kostade 2000 och sen kostade maten och metacam rätt mycket också.
#5 Den veterinären jag brukar åka till tar inte fakturor utan de tar endast kontanter.. Vi försöker ge de så mycket blötmat vi har råd med, men de äter knappt det. De vill mest ha torrfoder.
Någon som har ett bra tips på en billig veterinär i stockholm (helst i närheten av söderort men jag kan åka nästan hur långt som helst så länge det är i stockholm) där man kan betala på avbetalning?
Jag är ju så medveten om att vi hänger på en skör tråd här. Jag har redan varit tvungen att avliva tre katter tidigare, och jag är helt beredd på att han också kommer att dö. Men jag skulle göra vad som helst för den här katten, han betyder verkligen allt för mig :'(
Tittade runt lite nu och hittade det här: http://www.veterinaren.nu/fragelada/besvarad/katt/fel-pa-kisseriet-
Vad tycker ni?
Det är precis samma symptom som Pussel har fast han får bara ut några droppar när han kissar i lådan, utanför lådan kissar han små pölar. Fast det är också samma symptom som förra gången när han hade kristaller, förutom att han kissade mindre då och urinen var blodblandad.
Jag vet ju såklart att han måste till veterinären så fort som möjligt iallafall men jag försöker lugna mig lite så att jag kan sova något alls inatt.

ring runt till alla vetrinärer och fråga! jag var med min katt till Alviks djursjukhus, rekommenderar dem starkt! Dock tar de inte faktura, men med undersökning, urinprov (de tog direkt ur urinblåsan), labb + medicin så hamnade allt tillslut på 2500 kr. De tar 700 någonting i undersökningsavgift, men din katt behöver ju medicin.. =/

Angående blötmat och torrfoder, Mjaus stora konservburk (900 gr) kostar ca 15-20 kr beroende på var du köper den. Jag brukar köpa på mig tetror, tror jag lägger ned ca 250 kr på blötmat, och 369 kr på torrfoder (orijens 2,7 kg säck), samt ca 40 kr för inälvsmat (kycklingmage,kycklinghjärta och lever, ruskigt billigt!) i månaden, för två katter. Då är jag väldigt mån om att mina katter ska få så bra mat som möjligt, och speciellt då jag vet att min kastrerade hane är känslig för att få urinvägsinfektion och kristaller.

Du borde helst åka in till en veterinär så snart som möjligt, helst imorgon bitti=/
#10 Oj det lät ju bra! Men opererades din katt då? För min katt tog de en operationsavgift när de satte in kateter för att tömma blåsan.
Och medicin har jag ju kvar från förra gången, den räcker tills jag har fått pengar och kan köpa ny.
Som sagt så har jag 400 kr, mamma kan hjälpa mig lite så att jag kan skicka efter ny mat åt honom. Pappa kanske kan låna ut 1000 kr.. så, så länge veterinärbesöket går på under 1000 kr så klarar han sig.
Så just nu är det bara en billig vet vi behöver.. :/
#11 Ja, vi köper sån där mjau i pappförpackning eller konservburk, men eftersom vi har tre katter, varav en är enorm och äter som en häst så går det åt ganska mycket mat :/

#13, nej, min katt opererades inte, utan vi höll fast honom och vet satte in en kanyl, drog ur urinvätskan för att ta ett prov (jag glömde mitt urinprov hemma) och gick i väg för att kolla på det.
Är det bara metacam du har hemma? för du behöver en antibiotika och inte bara en smärtstillande. Ring runt imorgon bitti (tidigt) och kolla runt med olika djursjukhus och se. Metacam + antibiotika kostade mig 350 kr något, så undersökning + medicin = 750+ 350 (inte exakta priser). Dock tror jag de kommer vilja titta på urinen ändå, och då behövs ju ett urinprov. Tror ärligt inte du kommer komma under 1000 kr på en vet undersökning. Hade jag själv haft pengar över så hade jag faktiskt lånat ut, men jag har tyvärr inte de pengarna att avvara.
tills i morgon, så töm lådan på sand, lägg i plastfolie och fyll lådan med opoppade popcorn och håll koll, när han varit på lådan (han lär ju försöka ofta) så ta bort popcornen snabbt och samla upp urinen och förvara i kylskåp så vet, kan titta. Min katt skulle aldrig tillåta att jag satte något under honom då han är på lådan, då kniper han och går iväg.

#14 tror det är väldigt viktigt att den sjuka katten inte äter torrfoder i den mån ni kan undvika det =/ alternativt om ni kan blötlägga torrfodret då det serveras? Katter saknar törstreflex och därför dricker de dåligt, det i kombination med torr föda ger kristaller..

http://www.distriktsveterinarerna.se/dv/har-finns-vi/betalning.html de tar faktura. finns i farsta och vårsta
Okej, men med operation blir det ju mycket dyrare :/
Ja, vi har bara metacam hemma, det var det ända vi fick utskrivet. Men det ska ju vara antiinflammatoriskt också, fast det kanske inte är samma sak? Är inte så bra på sånt där.
Vad snällt :') Nej jag tror inte det heller.. Men jag får försöka samla ihop så mycket jag kan. Jag ska prata med min kompis och min bror imorgon och se om de kan hjälpa mig lite grann iallafall.
Okej, det ska jag göra. Det blir väl dessutom billigare hos vet om de slipper ta ett eget urinprov, eller?
Jag har försökt blötlägga torrfodret men ingen äter det då. De går och äter av hundens enorma torrfoderbitar istället.
Tack så hemskt mycket för hjälpen! Det behövs faktiskt! Nu ska jag försöka sova, imorgon ska jag ringa runt och se vad jag hittar. Förhoppningsvis kan jag komma överens med någon klinik.

Ge metacam så länge, tror de räknar på 1 ml per kroppsvikt. Antibiotika är något han borde få tycker jag… Antiinflammatioriskt och antibiotika är inte alls samma sak. Ring först alvik och se vad de skulle ta för besöket, och sedan distriksvet. Jag ringde runt till 5-6 veterinärer för att få en tid så snabbt som möjligt.
Han mår sämre nu, men han kan fortfarande kissa lite. Han hade kissat utanför min dörr imorse, fast bara några droppar. Just nu ligger han och sover, och jag har hängt för en filt så att han får vara ifred och bara slappna av.
Men pappa ringde imorse och sa att han hade satt in 2000 spänn åt mig. Men eftersom vi har olika banker så kommer de inte komma in förrän vid lunchtid, OM de kommer in idag. Så just nu försöker jag bara ta det lugnt och hoppas att det funkar. Sen får jag ta en akuttid hos vetten vi gick till förra gången, eftersom jag vet att det blev 1800 spänn exkl. faktureringsavgift (vi visste inte att de inte tog faktura egentligen) med akuttid förra gången så vet jag ju att pengarna räcker.
Nu håller jag tummarna att pengarna är inne snart!
Din katt behöver veterinärvård NU. Har du inte råd med det så får du avliva din katt. Han lider!!
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Har man i te ekonomi skaffar man inte djur! Detta är ett exempel på att djuren får lida för människor som inte har råd! TS nu hoppas jag att din mamma lärt sig vikten av att försäkra sitt djur och dessutom ha ekonomi om det händer något!!
Jag har precis bokat en tid lite senare idag.
Vi har väldigt många anledningar till att vi inte har pengar just nu, och det tar jag helst inte upp med några främlingar på internet. Och det var inte så att jag bara "skaffade" honom. Utan vi hittade honom av en slump, och skulle vi inte gjort det skulle han utan tvekan varit död för länge sen. Och under den tiden hade vi faktiskt pengar. Jag tänker inte bara döda min bästa vän för att jag för tillfället har dålig ekonomi.
Jag känner min katt, självklart har han ont och mår dåligt, och det märker jag, men det är inte outhärdligt. Och nu kommer han att få den vård han behöver, eftersom jag kämpade och hittade ett sätt att hjälpa honom. Tänk om jag bara hade gett upp och åkt och avlivat honom? Det varit helt förgäves eftersom han inte behövde dö.
Kalla mig oansvarig kattägare om ni vill. Jag har som sagt varit här förut, och då var den enklaste och skonsammaste lösningen att avliva katten. Och det gjorde jag. Men Pussel ska inte dö än, och det står jag för.
Tack iallafall för all hjälp.

Bra där, kämpa på!! Hoppas att han blir av med smärtan och hela problemet snabbt!
Och som nån tidigare skrev så verkar det som att denna katt inte kan äta torrfoder alls :/ Kör bara blötmat hädanefter. På Granngården/Lantmännen har de 980g-burkar med Mjau, de brukar ha lite rabatt om man köper ett helt "flak" (12 burkar). Man kan dela upp i portioner sen så att man fryser in portioner av det man vet att katten inte kommer hinna äta upp innan maten blir dålig i kylen :) Funkar det för honom så är det en garanterat billigare lösning än dyrt specialfoder och sen återfall med höga veterinärkostnader. Bra för alla parter :)
Lycka till nu!
Hoppas att du skriver hur det går för katten. Jag håller tummarna att veterinären gör något vettigt utan att det blir för dyrt.
Mjau kan man köpa på ÖoB och där är det nog billigare än på Lantmännen/Granngården. Förpackningarna på 380 g är nog billigast på ÖoB men ICA Maxi kan vara billigare för de har mycket bra priser på kattmat om man köper flera förpackningar på en gång.
Be veterinären att visa på vilka grunder som hen rekommenderar just detta foder och då menar jag inte vad som står i reklamen eller på förpackningen utan forskning.
Tack! :')
Jag ska se till så att han får blötmat istället för torrfoder. Det värsta är ju att han föredrar torrfoder och de andra katterna brukar ha maten framme hela tiden. Men vi får ändra på det helt enkelt :)
Har någon ett tips på hur jag kan få honom att dricka mer? Har hört att han ska dricka runt 2 dl varje dag och han dricker knappt 1 dl om dan.
Just nu sitter han och tittar ut genom fönstret och han verkar må helt okej.
Jag hoppas att det går lika bra som det gjorde förra gången. :/
Självklart berättar jag hur det går sen :)
Jag ska kika in på öob och granngården och se vad jag hittar.
Förra gången berättade de att en viss ingrediens som finns i fodret skulle öka urinmängden och göra så att han drack mer för att urinen skulle bli mer utspädd, och det stämde, för medans han åt maten så kissa han floder och drack som en galning. Men jag ska göra det, och kolla runt om det finns nåt annat märke än just RC som har sånt foder :)
#29 Det är salt i fodret som gör katten törstig
Om man istället ger blötfoder så behöver inte katten dricka extra utan får i sig den vätska den behöver genom att äta den. Det är därför vi alla säger att du ska ta bort TORRfodret och istället ge burkmat
Men räcker det då? Det känns som att han behöver få i sig mer vatten än det som finns i blötmat?
Jag kokade buljong på vitfisk när jag måste få i en katt extra vätska och jag mätte då med ett medicinmått. På det sättet fick jag i henne 90 ml per dygn. Hon äter barf men inte så mycket för då skulle hon bli som en boll.
Häromdagen påstod en kattägare att hans katter gärna drack vatten när han blandade i lite laktosfri mjölk men då måste man rimligen göra i ordning en liten mängd åt gången och dessutom ha rent vatten tillgängligt hela tiden.
Jag känner mig tveksam till att ha salt i kattmaten för det belastar njurarna att få ut saltet ur kroppen.
Någon här på siten sade att en katt behöver 200 g blötmat per dag av tror jag Mjau. I Mjau finns det 80 % vatten så om katten äter 200 g får den i sig 1,5 dl vatten.
Okej, det kan jag ju testa. Men jag tror inte att han skulle dricka det, varken buljong eller utblandat med mjölk. Han är väldigt kräsen när det gäller dricka. OM han dricker så är det bara när vattnet är helt färskt från kranen, så vi byter nästan varje gång vi går förbi vattenskålen. Men han dricker ändå VÄLDIGT lite.
Oj, såpass! Då skulle det ju räcka med bara blötmat, om han äter upp allt dvs. Förra gången han kom hem från vetten och vi väntade på att maten skulle hamna på posten så blandade jag ner extra vatten i hans blötmat. Tror ni det håller i längden? Eller kan katter få i sig för mycket vatten?
#32 Nej katten kan inte få i sig för mycket vatten (om man inte räknar intravenös giva)
Katter bör få i sig ca 0,5 dl vätska per kilo kroppsvikt och dygn. D v s en katt på 4 kg bör få i sig ca 2 dl vätska per dygn. MEN då räknar man både den vätska som katten får i sig via t ex blötfoder OCH den vätska som katten får i sig genom att dricka. En katt som äter blötfoder får således i sig mycket vätska den vägen och behöver därför dricka mindre.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Toppen att du fått en tid! Håller tassar och tummar här hemma nu!
Jag brukar göra så att jag blandar i en halv dl extra vatten i blötmaten för att vara på den säkra sidan. Och sen så mosar jag alla bitar med en gaffel så det blir för dem bara att slicka i sig maten, så det inte bara få i sig "det goda" :)
Nu är jag hemma igen, sitter i mitt sovrum med en vinglig och trött katt. Men han mår bra nu iallafall.
Han hade kristaller, blod i urinen och en infektion. De tömde urinblåsan och jag köpte med mig en påse av den maten han ska äta och en pipett och ett provrör som jag ska lämna in med ett urinprov om en månad för att vara säker på att kristallerna har försvunnit. Sen ska han få metacam i 10 dagar som förra gången och när hans "diet"foder är slut så blir det blötmat istället för torrfoder. OCH jag ska se till så att mamma försäkrar honom också.
Allt som allt blev det 1760 kr. Och sen kostar väl metacam mellan 100-200 kr så det löste sig.
Han väger 4 kg så det blir väl att jag får blanda i en halv dl vatten jag också. Och nu får han hålla sig frisk! Han ruinerar mig min lilla kisse. Nu har jag spenderat över 4000 på honom på under tre månader, men det är han värd. :') Jag skulle göra vad som helst för den här katten.
Tack för all hjälp! Nu får jag hoppas att han mår bra i framtiden för ingen gillar ju massa besök hos veterinären.
Bjuder på en bild på min fina eftersom jag är så glad att det löste sig :')
Fick du ingen antibiotika mot infektionen?
#37 Nej, de sa att metacam räckte och att det skulle gå över av sig själv nu när kan kan kissa normalt.
Vad bra för kissen mår bättre nu! Hoppas att din mor fixar försäkringen snart som möjligt!
Har en katt som nyligen måste stanna 1 natt i djursjukhuset och allting kostar över 10000 kr, men katten är ju försäkrad så behöver vi inte oroa oss "ruinerad". (och katten mår bra nu, självklart!!)
Det hände ibland, även om vi tar hand om katter hur bra som helst, för att katterna är levande varelse, precis som oss eller småbarn :)