Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4961 ggr
[Emma--]
2

Katt med svullna bröst

Ja imorgon är det dags att åka till veterinären med yngsta katten. (8 månader)

För snart 2 veckor sen upptäckte jag att hon var svullen vid alla bröst och veterinären sa först att vi kunde avvakta över helgen (vi ringde en torsdag) och skulle det då inte vara bättre eller om det dessutom skulle bli värre skulle vi höra av oss. 
Och anledningen att vi fått vänta mer än en extra vecka är för att vi ska få träffa en särskild veterinär. 

Hon kastrerades i slutet av december och det kan vara en risk att det inte blev 100% rätt men hon har inte löpt. 

Veterinären trodde inte det skulle handla om cancer men jag är ändå orolig vad som är galet. 

Nån med erfarenhet?

[Mustangcab]
0

Nej jag har ingen erfarenhet men önskar dig lycka till och att det ska gå bra.

[Emma--]
0

#1 Tack, ja jag hoppas ändå det ska handla om att hon inte blev 100% kastrerad eller vad man ska säga. För allt annat jag läst är ju inte direkt positivt. Och svullna bröst på en katt verkar ju nästan alltid handla om något som är galet. 

Enda som inte gjort mig totalt rädd än är att hon ändå är så pass ung och beter sig som vanligt och har inte ont vid brösten.

Läste också om något fall där det bara var tillfälligt och inget fel på katten. Det är också ett alternativ jag kan tänka mig. 😛

Men min lillkisse får bara inte vara sjuk..

Caifig
1

Hon kanske är skendräktig? De kan väl visa "symtom" på att vara dräktig då också.

[EmmiieErixon]
0

#3 bra tanke 

ville inte kapa tråden men kan katter vara skendräktiga…vet hundar kan, mammas hund är det av och till? 

Isf kan det ju vara det! :)

Caifig
1

Nu vet jag inte hur det är hos katter, men om det är en tumör eller något annat "dåligt" så tycker jag att det låter konstigt att alla brösten blir svullna samtidigt?

[Emma--]
0

#3 Om kastreringen är rätt gjord bör hon inte kunna bli skendräktig, men om det däremot är kvar lite där inne är det kanske inte omöjligt även om jag läst att katter inte blir skendräktiga om dom inte blivit parade men vet inte om det är sant. 

Dom kommer antagligen börja med att kolla hormonhalten eller vad det nu kallas för att se om det kan vara det som spökar.

[Emma--]
0

#5 Har tänkt samma att det bör vara en mindre risk att det handlar om tumörer och att det hellre talar för att det är något med hormonerna som gör att hon har svullna bröst.

Caifig
0

#6 Hmm tja då vet jag inte. 😕 Kan absolut ingenting om honkatter, tyvärr.

[Wraith]
0

Jag hade en katt som fick typ svullna kuddar runt juvren. Det var hormonellt och försvann efter några veckor.

[Emma--]
0

#8 Det är ju inte omöjligt att det blev kvar lite efter kastreringen.

#9 Var det bara något tillfälligt som egentligen inte hade någon särskild orsak? Fertil/kastrerad?

[Wraith]
0

Mitt minne sviker mig lite, men hon var ung och jag tror hon var fertil. Hon fick det aldrig igen, men hon fick juvertumörer några år senare, det såg helt annorlunda ut.

Fick även höra att en syster till henne hade haft samma sorts svullnader.
Veterinären dömde svullnaderna som hormonellt vid första besöket och det stämde ju. Varför hon fick det fick vi aldrig något svar på.

[Emma--]
0

#11 Okej. Det kanske är fullt normalt att det blir så ibland.

[Emma--]
0

Ja då får vi bara vänta med provsvaren då. Det skickades iväg och tydligen kan det ta nån vecka.

[Emma--]
0

Provsvaren har kommit och det var inget konstigt där så vi ska bara avvakta tyckte veterinären. Vet inte om man ska maila och be om en annan åsikt också eller om vi bara ska avvakta. Hon är ju helt normal i övrigt.

[Mustangcab]
0

Själv skulle jag nog be om en second opinion.

[Emma--]
0

#15 Jo jag funderade på det. Nu är dock brösten lustigt nog knappt svullna längre helt plötsligt.