Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 733 ggr
Frida.LB
0

foder utan spannmål och fisk/fiskolja

Hej Har en sphynx som är allergisk mot både spannmål och fisk. Han reagerar även på foder som innehåller fiskolja. Känns som om vi gått igenom vartenda foder som finns på internet och har även testat en del som innehåller fiskolja men det funkar inte. Det enda som har funkat är porta 21 sensitive men det har de börjat kräkas av nu (vanligt förekom man den har jag sett) så nu står vi helt rådvilla och vet inte vad vi ska ge för foder. Just nu ger vi mjau blötfoder men av någon anledning försvinner inte eksemen ändå (kanske har han slickat i nån kastrull eller så…) Någon som har tips på foder åt oss. (På rakarm kommer jag på att vi provat Olivers, porta 21, Applaws, Orijen, James Wellbeloved)

[Kavring]
1

Vi har haft en liknande diskussion på Britter iFokus (länk till tråden här), men jag fick för mig att det var svårt att faktiskt hitta foder utan tillsatta fiskoljor etc.

Kanske kan BARF vara ett alternativ, och kanske kan det t.o.m. vara lite lättare än att testa en massa olika foder!

Hoppas andra känner till fler alternativ! 🙂

SuperLimm
1

Det finns ju fler sorters blötmat, har ni testat fler? Annars säger jag som #1, BARF kanske kan vara ett bra alternativ?

Mvh Linn

Sarah-S
0

Som andar redan skrivit verkar BARF nästan lättast

Annars rekommenderar jag Hill's z/d, RC hypoallergenic eller Hill's d/d

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Beafer
0

Wildcat Etosha är spannmålsfritt och har inte fiskolja tillsatt!

[SueHn]
0

Barf är suveränt när det gäller överkänslighet för något som katten äter. I alla färdiga foder finns det massor av ingredienser som katten kan utveckla överkänslighet mot. Alla ingredienser är inte heller listade på förpackningarna.

En av mina katter började visa tecken på allergi. Katterna äter kött från kyckling, kalkon, nöt och gris. För att se om hon var överkänslig mot något tog jag bort allt utom nöt och då försvann symptomen. Nu får hon också gris men inget fjäderfä. Nu måste jag ge henne kalciumtabletter eftersom hon inte får mald kyckling och kalkon.

Med barf har man full koll på vad man ger katterna och även full koll på vad man ger dem när man tar bort något.

Caifig
0

Kan bara instämma med barf :) Alla lösa magar försvann så fort vi bytte! Misstänker att min ena var känslig även han mot spannmål.

EvaSe
0

Carnia Lynx är ett spannmål och fiskfritt foder

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se