Byta mat för känslig katt?
Min katt får lätt urininfektion och nu börjar hennes torrfoder ta slut, djuraffären som finns här jag bor hade visst inte den sorten så dom rekommenderade en annan som är bra om katterna lätt får det.
Så jag tänkte byta till den, hur ska jag göra? Bara gå över helt eller kan jag börja blanda hennes gamla och dom nya?
Innan när hon fått urininfektion så är det när vi varit hos mamma och man glömt ta bort mammas katts torrfoder (det är sånt från vanlig affär, så inga dyra. Alltså den dåliga maten) så hon hunnit äta några såna. Så kanske inte är lika känsligt när det handlar om två olika bra sorter bara?
Vill ju göra det som är bäst för min ängel :)
Kan tyvärr inte komma iväg dit jag brukar köpa då jag är pank och det ligger flera mil härifrån, så skulle vara skönt med en mat som finns här jag bor.
För en katt som lätt får urinproblem bör du byta till blötmat. Men alla typer av byte måste ske långsamt. Så köp den sort som du brukar och av den nya och blanda lite lite till en börja och öka efterhand.
Fasa över till enbart mjau blötmat som är lätt att få tag i. Finns i vanliga matbutiker :). Urinvägsinfektionerna uppkommer då urinen blir väldigt koncentrerad (lite vätska i maten) när katten äter enbart torrfoder och bakterier gror och stannar kvar längre i blåsan. Mer vätska ger en bättre genomsköljning av blåsan och minskar risken för UVI. Katter är väldigt dåliga på att dricka och bör därför få i sig den rekommenderade mängden vätska genom maten.
Som de andra redan skrivit byt till blötmat för att förebygga urinvägsbekymmer, mer vätska till urinblåsan är a och o
Jag gissar att problemen uppstått i samband med besök hos din mamma pga stress (inte den kattmaten) Urinvägsbekymren kallas då cystit
http://www.ceva.nu/Nyheter-Media/Nyheter/Raad-och-tips-om-din-katt-har-FIC
Bästa sättet att förebygga det är genom rogivande medel i samband med flytt/besök
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Hon äter mest blötmat men hon gillar sitt torrfoder också.
Åker man iväg 8-9 på morgonen och inte kommer hem fören sent på kvällen som det blir ibland så kan hon ju inte stå utan mat, då blir det torrfoder för blötmat blir äckligt att ha framme och hon äter det inte om de stått längre än en kvart typ.
Men ska ta det försiktigt och blanda nya och gamla torrfodret och mest blötmat nu.
Blir det besök hos mamma igen ska jag kolla igenom det där med stress.
Tack för hjälpen! :)
Du kan ha blötmat framme utan problem. Du kan även frysa in en del av dagsransonen på kvällen och ställa fram på morgonen. Då tinar det långsamt och håller sig fräscht tills hon äter.
Har din katt haft urinbesvär skulle jag aldrig ge henne torrfoder om du inte får i henne 80 % vätska för den mängden torrfoder du ger. Katter måste skölja blåsan. Det gör de inte om de äter torrfoder då det inte innehåller mer än max 10% vätska.
#5 Tack för tipset! :) Ska börja med det.
Hon är lite kräsen när det gäller blötmat också, så köper sån gourmet för det är små bitar, hon kan inte äta dom stora ur tex MJAU eller vad de heter. Även om man delar eller mosar så gillar hon det inte.
Bra att du kan tänka dig att ta bort torrfodret som inte alls är bra om katten har urinrelaterade besvär. Ge henne det hon tycker om så länge det är blötmat och ha på extra vätska också. 😉
Är di säker på att det är en urinvägsinfektion hon får så det inte är idiopatisk cystit. Dvs inga bakterier i urinen?
#8 veterinären har sagt det är urininfektion dom gånger jag varit där. han har dock bara känner på magen, spruta och skrivit ut medicin. ska ta och be om en riktig undersökning, aldrig hört talas om det du sa ens men ska ta och kolla upp det. Tack!
#9 Att inte göra en urinodling är mycket oansvarigt av veterinären. För att få rätt antibiotika och undvika resistenta bakterier ska man göra en odling och sen sätta in riktad antibiotika
I'm only responsible for what I say, not for what you understand