Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 21659 ggr
KnasigaEllinor
0

Hur näta in balkong?

Hej! Jag ber om ursäkt, vet att det finns flera trådar om detta redan på iFokus, men jag kände att jag inte fick ordentligt med svar från de jag hittade. Ni är välkomna att länka mig andra trådar om ni känner att det är någon jag kan ha missat.

Vill näta in min balkong så katten kan vistas på den, men hyresvärden tillåter mig inte att skruva eller påverka vägga eller tak, så jag måste lyckas göra det på något sätt som inte förstör balkongen. Tror ni det räcker med två stolpar, en i varje yttre hörn, och nät som går mellan? den får inget som håller i upptill, men jag tror inte att katten borde få för sig att klättra i nätet…

Min andra fråga sen, om man lyckas på något bra sätt fixa nät, kan man lämna katten utan uppsikt eller bör man alltid vara med när katten är ute?

JontaK
1

Hur är balkongen utformad? Finns det räcke eller liknande?

Det går att fästa mot väggar med montagelim och i ett räcke fungerar grova buntband bra.

Det allra bästa, och mest stabila är att bygga en ram av reglar, exempelvis 45x45mm, klä ramen med nät som fästs med märlor och fäst enligt ovan. Jag skulle själv inte lämna katten ute själv när jag inte är hemma men verkar konstruktionen stabil är de ingen fara att lämna den utan uppsikt.

KnasigaEllinor
0

har inga planer på att dra hemifrån med katt på balkongen, men hade varit trevligt om man kunde öppna lite och inte behöva vara ute på balkongen samtidigt som katten.

Känns lite halvtrist att vi inte får "förstöra" balkongen på något vis, hade blivit mycket enklare, men får eventuellt bli någon sån lösning som du föreslog

JontaK
1

Har för mig att montagelim typ PL-serien kan limmas på sten/betong. Detta påverkar inte byggnaden (annat än limrester som går att ta bort) och är nog bästa metoden för att fästa nätramen i väggar och tak.

Limmet i sig är ju minst lika enkelt som att fästa ramen med skruv, så det innebär definitivt inte mer jobb.

Regelram med regelavstånd på 0.5-1 meter (beroende på nätbredd), fäst putsnät med märlor sen är det bara limma mot väggar/tak och fästa i eventuellt räcke med buntband. Mycket enkelt och fungerar alldeles utmärkt!

Allt borde gå att fixa för några få hundralappar.

KnasigaEllinor
1

Balkongen är helt i trä, vi kan inte limma på väggarna.

JontaK
0

#4 Målat eller tryckimpregnerat trä?

Det går även, på olika sätt, att spänna upp en ram. Görs det rätt blir det väldigt stadigt och inget en katt kan rubba.

KnasigaEllinor
0

målat

vi funderar lite på lösningar, var tvungen att ge något exempel till hyresvärden också så de kan godkänna. De kanske inte alls vill låta oss göra nåt, så det återstår att se. Men tackar för hjälpen i alla falll :)

JontaK
0

Låter som en kinkig hyresvärd. Har ni kollat om ni kan skruva om ni spacklar igen och målar över hålen då ni flyttar?

Lägg gärna upp bilder på väggar/räcke så är det betydligt lättare att hitta på en fungerande lösning.

giffan
0

Byt hyresvärd 😂

Nä men seriöst, får ni spika upp tavlorna??

Annars får ni bygga som en bur, som är lika hög som balkongen, om du förstår hur jag menar.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

KnasigaEllinor
0

citat ur mailet "det inte är okej att skruva i vägg eller i tak, så det borde isåfall blir ett löst alternativ"

Bellbooh
3

http://katter.ifokus.se/discussions/52d691af8e0e742e33002119-snart-far-mina-katter-en-balkong I den tråden har jag förklarat hur vi fixade innätning på vår balkong utan att göra inverkan på den. Det viktigaste är ju att få träramen att passa in som handen i handsken, sen är det bara att fästa den med buntband på balkongräcket. Det var så jag gjorde och den är otrolig stabil.

[SueHn]
0

Bygg som ett hus som är självbärande och som får plats innanför balkongräcket och huset av rätt kraftiga reglar i hörnen och lika kraftiga reglar snett från överhörn till nederhörn. Några reglar mellan hörnen även längst upp och iaf en kort regel i varje hörn på golvet. Skaffa sedan nät för delar av "huset" som inte går mot husväggar. Gör du som jag menar behövs inte ens buntband.

Gå till biblioteket så kanske du hittar någon bok med beskrivning på hur man bygger ett uterum eller liknande. Kolla efter tips även på Vi i Villas hemsida.

elvirawz
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi gjorde som en träram som vi häftade och satte små krokar i som vi färste i nätet :)

Sedan virade vi slitstark tråd runt nätet och räcket.

elvira.horseworld.se

elvirawz
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sedan tar man och klär in  hela balkongen, och snörar ihop allt högst upp :)

elvira.horseworld.se

KnasigaEllinor
0

Tack för alla tips! :)

bassetasse
0

Hej!

Själv satt jag i Tingsrätten förra veckan mot min brf om just min kattsäkrade balkong som de anser förvanskar fastighetens estetiska uttryck….

Svårar sig hyresvärden, BE honom/henne komma med alternativt förslag för alla ska bli nöjda OCH få det skriftligt och undertecknat om ni kommer fram till ngn gemensamt lösning!!!

Själv fick jag godkänt för min innätning för 2,5 år sen och la ner 5000:- på den. Nu består brf's styrelse av andra som inte har samma smak som den tidigare.

Finns alternativ till nät om det är största problemet. T ex spaljer, läste om ngn som löst det med typ "tyllgardiner/tyg" ect ect. Googla för fler tips för som jag förstått det har många brf och fastighetsägare problem med att alla tycker det är fult men kan själv inte komma med bättre förslag.

Lycka till.

Katthemsmatten
0

TS, hur högt upp bor du? Det finns nämligen lag på att om man bor (om jag minns rätt) 8 meter över marken är man som kattägare skyldig att näta in sin balkong. Det kan ingen husägare göra någonting åt eftersom lag går före föreskrifter som husägaren kan ha. Nät syns knappast och om du inte använder allt för grovt virke syns knappast stommen heller. Det finns f ö färdiga konstruktioner att köpa i zoo-handeln. Googla så hittar du. Dyrt, men effektivt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

KnasigaEllinor
0

Oj då, trist att du fått problem! 

Väntar fortfarande på svar och tror att de har glömt bort om mig och våra mail fram och tillbaka.

För min katt hade det nog egentligen räckt med myggnät typ! haha, han är inte den smartaste, vi har myggnät över fönstret som vi brukar ha öppet på sommaren, han fattar inte att han skulle kunna ta sönder det om han ville

KnasigaEllinor
0

#16 bor inte så högt ovanför marken, bara några meter.

Katthemsmatten
0

#18 Typ en våning upp? Annars får man räkna med att det är nästan 3 m per våning, så om den nedersta lägenheten är i markhöjd så har du redan på våning 2 tr upp kommit upp i den höjd där du ska näta in.

KnasigaEllinor
0

Första våningen, men på en sluttning, så det är ca 2 meter drygt ner till marken på baksidan. drygt 3 meter om man räknar från balkongräcket.

Katthemsmatten
0

Synd, för då kan du inte använda dig av lagen som påtryckningsmedel.